Jump to content

Hvor finner en nye releer til Engbo 32 vinsj

Roger jo

Recommended Posts

roger-jo, skrev den 18 May 2015 - 13:45:snapback.png

Har samme erfaring i dag brevet fra SLEIPNER var negativt """har ingen deler kjøp ny vinsj"""

Merkelig holdning da vinsjene til Sleipner er Engbovinsjene. Nå er de riktig nok i nyere utgave hvor man får den store boksen (hjernen) med på kjøpet.

Baugpropeller tok ikke Sleipner med seg Engbo sine i programmet. Der ble Engbothrusterne bare faset ut. Noe som kan gi problem fremover for oss med Engbo og QL-thrustere. Hvertfall når lagrene blir tomme hos diverse deleforhandlere.

Hei

Fikk se denne tråden og ønsker med dette å oppklare litt.

Sleipner kjøpte opp konkursboet til Engbo for ca 2 år siden og har dermed begrenset med deler og kunskap om eldre Engbo produkter.

Denne rele pakken og vinsjen er trolig over 20 år gammel, så da er det vel noe en må regne og skifte komplett, lønner seg skjeldent og reparere.

Vi anbefaler da som nevnt tidligere å skifte hele vinsjen, det har skjedd ganske mye på denne fronten når det gjelder releer og styringer.

Men nå det er sagt er dette ikke noe rakett forskning, så ønsker båteieren og lage til egen løsning på dette går det sikkert bra men vi har ikke en ferdig løsning for dette. 

Så vidt jeg vet har det blitt nevt på telefon med båteier at vi kan få vinsjen hit til vår serviceavdeling og se om vi kan bygge denne om til et eksisterende system, men da kommer det selvfølgeig kostnader inn i bildet, så det spørs om dette er lønnsomt i lengden.

Sleipner Motor AS ønsker alle en god båt sommer :-)

Mvh Arntsen for Sleipner Motor AS.

Hei

Fikk se denne tråden og ønsker med dette å oppklare litt.

Sleipner kjøpte opp konkursboet til Engbo for ca 2 år siden og har dermed begrenset med deler og kunskap om eldre Engbo produkter.

Denne rele pakken og vinsjen er trolig over 20 år gammel, så da er det vel noe en må regne og skifte komplett, lønner seg skjeldent og reparere.

Vi anbefaler da som nevnt tidligere å skifte hele vinsjen, det har skjedd ganske mye på denne fronten når det gjelder releer og styringer.

Men nå det er sagt er dette ikke noe rakett forskning, så ønsker båteieren og lage til egen løsning på dette går det sikkert bra men vi har ikke en ferdig løsning for dette. 

Så vidt jeg vet har det blitt nevt på telefon med båteier at vi kan få vinsjen hit til vår serviceavdeling og se om vi kan bygge denne om til et eksisterende system, men da kommer det selvfølgeig kostnader inn i bildet, så det spørs om dette er lønnsomt i lengden.

Sleipner Motor AS ønsker alle en god båt sommer :-)

Mvh Arntsen for Sleipner Motor AS.

Nå var det ikke jeg som sa "merkelig  holdning"

Forstår godt innlegget ditt. For å rette opp inntrykket av fraværende service.

Det er lett for å bli slik når viljen til å selge ny vinsj er større enn å skaffe deler.

Klart det blir dyrt skal en sende inn Vinsjen til dere.

Det var derfor jeg sendte inn bilder da Releet bare heter "CB "  for å skifte ut et releet som henger.

Da det er ting en kan skifte ut selv, uten å sende det inn til dere.

Finner ingen telefonlogg fra dere.

Klar det kan skaffes et Rele, det vet vel dere og.

Dere bør også ha kunnskap om hvor stort releet skal være.

BEMA  er en Bedrift  med SERVICE de hadde ikke sett det releet før, men fant fram til  en erstatning som jeg kan  mekke til. 

Dette er siste ord om dette fra meg nå skal tråden på sporet igjen.

Jeg har også fått tre andre tips fra andre som jeg sjekker ut.

Så vil tiden vise om det var rett å reparere.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg har akkurat vært i kontakt med et relativt nystartet firma som heter: Vestfold Vinsj & Thruster - tlf. 95150993. Holder til i Sandefjord/Tønsberg området.

Ifølge eget utsagn har vedkommende over 20 års erfaring med disse produktene og slik jeg oppfattet det så er det tidligere Engbo ansatt.

Han skiftet relè på min 15 år gamle Engbo 40 vinsj og virker som han har utmerket peiling på hva han snakker om.

Det var en grei jobb og polere kontaktene til releet litt plunder å lodde fast ledningen til huset.

har tatt ut motoren for å bygge  kablene om så det er lagt tilrette for å skifte til et rele hvis det blir nødvendig. 

En feil kommer sjelden alene, venter på ny endestoppsensor.

bilde

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg har ikke fått testet releene ennå, men en kvikk fyr på elektro i havna mente å kunne fastslå at disse var nokså standard, så det vil være en relativt smal sak å erstatte dersom de skulle vise seg å være defekte. (Det var han samme som kunne bruke de mekaniske delene, Bjørn). Dermed er jeg uansett omtrent i mål med det elektriske til vinsjen min:-) Nok en gang takk til både Bjørn Løvjomås og roger-jo, samt transportøren av delene fra Arendal til Larvik. Baatplassen på sitt beste.:-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...