Sleipner Motor Svart 21.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 roger-jo, skrev den 18 May 2015 - 13:45: Har samme erfaring i dag brevet fra SLEIPNER var negativt """har ingen deler kjøp ny vinsj""" Merkelig holdning da vinsjene til Sleipner er Engbovinsjene. Nå er de riktig nok i nyere utgave hvor man får den store boksen (hjernen) med på kjøpet. Baugpropeller tok ikke Sleipner med seg Engbo sine i programmet. Der ble Engbothrusterne bare faset ut. Noe som kan gi problem fremover for oss med Engbo og QL-thrustere. Hvertfall når lagrene blir tomme hos diverse deleforhandlere. Hei Fikk se denne tråden og ønsker med dette å oppklare litt. Sleipner kjøpte opp konkursboet til Engbo for ca 2 år siden og har dermed begrenset med deler og kunskap om eldre Engbo produkter. Denne rele pakken og vinsjen er trolig over 20 år gammel, så da er det vel noe en må regne og skifte komplett, lønner seg skjeldent og reparere. Vi anbefaler da som nevnt tidligere å skifte hele vinsjen, det har skjedd ganske mye på denne fronten når det gjelder releer og styringer. Men nå det er sagt er dette ikke noe rakett forskning, så ønsker båteieren og lage til egen løsning på dette går det sikkert bra men vi har ikke en ferdig løsning for dette. Så vidt jeg vet har det blitt nevt på telefon med båteier at vi kan få vinsjen hit til vår serviceavdeling og se om vi kan bygge denne om til et eksisterende system, men da kommer det selvfølgeig kostnader inn i bildet, så det spørs om dette er lønnsomt i lengden. Sleipner Motor AS ønsker alle en god båt sommer :-) Mvh Arntsen for Sleipner Motor AS. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 21.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 Så flott å se en representant for sleipner her. Da tyvlåner jeg tråden litt. Hva skjer med tanke på fjernstyring av thrustere og vinsjer. Engbo hadde jo en fjernkontroll for to thrustere og 2 vinsjer. Tidligere på messe fortalte dere at dere ville komme med en ny løsning. Blir dette realisert og I så fall når? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 Hei Fikk se denne tråden og ønsker med dette å oppklare litt. Sleipner kjøpte opp konkursboet til Engbo for ca 2 år siden og har dermed begrenset med deler og kunskap om eldre Engbo produkter. Denne rele pakken og vinsjen er trolig over 20 år gammel, så da er det vel noe en må regne og skifte komplett, lønner seg skjeldent og reparere. Vi anbefaler da som nevnt tidligere å skifte hele vinsjen, det har skjedd ganske mye på denne fronten når det gjelder releer og styringer. Men nå det er sagt er dette ikke noe rakett forskning, så ønsker båteieren og lage til egen løsning på dette går det sikkert bra men vi har ikke en ferdig løsning for dette. Så vidt jeg vet har det blitt nevt på telefon med båteier at vi kan få vinsjen hit til vår serviceavdeling og se om vi kan bygge denne om til et eksisterende system, men da kommer det selvfølgeig kostnader inn i bildet, så det spørs om dette er lønnsomt i lengden. Sleipner Motor AS ønsker alle en god båt sommer :-) Mvh Arntsen for Sleipner Motor AS. Nå var det ikke jeg som sa "merkelig holdning" Forstår godt innlegget ditt. For å rette opp inntrykket av fraværende service. Det er lett for å bli slik når viljen til å selge ny vinsj er større enn å skaffe deler. Klart det blir dyrt skal en sende inn Vinsjen til dere. Det var derfor jeg sendte inn bilder da Releet bare heter "CB " for å skifte ut et releet som henger. Da det er ting en kan skifte ut selv, uten å sende det inn til dere. Finner ingen telefonlogg fra dere. Klar det kan skaffes et Rele, det vet vel dere og. Dere bør også ha kunnskap om hvor stort releet skal være. BEMA er en Bedrift med SERVICE de hadde ikke sett det releet før, men fant fram til en erstatning som jeg kan mekke til. Dette er siste ord om dette fra meg nå skal tråden på sporet igjen. Jeg har også fått tre andre tips fra andre som jeg sjekker ut. Så vil tiden vise om det var rett å reparere. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 21.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 Håper virkelig det ordner seg Roger jo. Nå har tufff fått delene fra meg. Så får vi tro det blir ordning for begge. Lykke til. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
WGM Svart 21.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 Jeg har akkurat vært i kontakt med et relativt nystartet firma som heter: Vestfold Vinsj & Thruster - tlf. 95150993. Holder til i Sandefjord/Tønsberg området. Ifølge eget utsagn har vedkommende over 20 års erfaring med disse produktene og slik jeg oppfattet det så er det tidligere Engbo ansatt. Han skiftet relè på min 15 år gamle Engbo 40 vinsj og virker som han har utmerket peiling på hva han snakker om. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 (redigert) Har hvert i kontakt med "Jan" fikk det tipset av "Maritim" da de ikke fant ut hvor Dette kom fra. Har "" overhalt"" releet, få ikke belastet det mer enn med en starter jeg har liggende, får prøve i båten. Redigert 21.Mai.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 26.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2015 Det var en grei jobb og polere kontaktene til releet litt plunder å lodde fast ledningen til huset. har tatt ut motoren for å bygge kablene om så det er lagt tilrette for å skifte til et rele hvis det blir nødvendig. En feil kommer sjelden alene, venter på ny endestoppsensor. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
tuffff Svart 26.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2015 Jeg har ikke fått testet releene ennå, men en kvikk fyr på elektro i havna mente å kunne fastslå at disse var nokså standard, så det vil være en relativt smal sak å erstatte dersom de skulle vise seg å være defekte. (Det var han samme som kunne bruke de mekaniske delene, Bjørn). Dermed er jeg uansett omtrent i mål med det elektriske til vinsjen min:-) Nok en gang takk til både Bjørn Løvjomås og roger-jo, samt transportøren av delene fra Arendal til Larvik. Baatplassen på sitt beste.:-) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 26.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2015 Så greit å høre.. :) det er hyggelig å kunne hjelpe.. så kan du glede deg hver gang du bruker vinsjen. :) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Roger jo Svart 31.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2015 Jan leverte ny ende-stopper ekspress takker. det ser ut som releene er er Ok. Vinsjen fungerer som den skal opp og ned 1/2 og fullfart. Så vil tiden vise hvor lenge Vinsjen er i paradiset. Kan er skru litt så kan det meste fikses. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.