Rekrutten Startet 16.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 16.Mai.2015 Jeg har nettopp tatt over en Askeladden c6 med Mercruiser 1.7. Båten er fra 2008 og kommer fra en forhandler som har utført service og som har gitt en garanti på motoren på ett år. Det jeg reagerer på er at temperaturmåleren går tilsynelatende høyt opp ved maksimal fart (korte tidsintervall) Nålen ligger midt i det siste intervallet der 115 er maks. Noen som vet om dette er unormalt? Sitér dette innlegget Link to post
engestol Svart 16.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2015 Disse motorene ligger høyt i temperatur på maks fart, så det er helt normalt. Om du holder maks fart over lengre tid, vil tempen være høy, men om den kjøler dårlig vil den varsle :) Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 16.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2015 Vil ikke anbefale å kjøre denne på maks eller på høyt turtall mye. Jeg hadde en slik motor i min tidligere Beetle 2002 og jeg marsjet på 3600 rpm. Kanskje det var derfor min holdt mens mange erfarte problemer med motoren? Det er helt riktig at driftstemperaturen er spesifisert høyt og det er derfor normalt at den ligger høyt. Sjekk manualen hva den sier om din motor. Fin båt og gjerrig motor som kanskje holder lenge hvis du kjører pent med den. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
jensemann2 Svart 16.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2015 Kjør pent ja! Det finnes utallige tråder her og på andre forum om slike motorer som har havarert. Det er en liten motor og en tung båt. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 16.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2015 (redigert) Har samme motoren, 2007-modell. Har dessverre temp-instrument uten tall. Normalt ligger temperatur midt i M'en i "Normal". Øker jeg turtall opp mot 4000 øker temp til overkant av M'en. Jeg har aldri kjørt på max turtall over lengre tid. Tar bare en sjekk av og til at jeg oppnår dette og at fart er grei. Er mest en indikasjon på hvor mye båten har grodd. Varmeveksler på denne motoren har en tendens til å gro igjen, så rensing av denne er nødvendig vedlikehold. Jeg gjør dette med bruk av Systemrens hvert annet år. Vanninntaket i drevet har også en tendens til å gro igjen med rur. Så fra ca juli og ut sesongen min må jeg holde dette under oppsikt og stake det opp med jevne mellomrom. Bruker en kraftig plast-strips for å unngå å skade lakken på drevet. Bildet under er hva Mercruiser sier om fordeling av belastning over en 12-timers syklus. Selv ligger jeg normalt mellom 3200 og 3600 rpm på marsj-fart. Redigert 16.Mai.2015 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Billa Svart 16.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2015 Ja, du har rett. Rur elsker vanninntaket og kan sperre det fra juli og utover. Brukte en trepinne for å skrape av rur der. Gjør man ikke det så er det sannsynlig at temperaturen blir for høy. Impelleren så ut til å klare 5 år uten bytte. Systemrens er lurt. Generelt, man skal følge med på temperaturmåleren på alle båtmotorer. Nok med en plastpose i sjøen og vanninntaket er tett. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
DieselDahl Svart 16.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2015 Sjekk også waste-gate ventilen på turboen at den ikke har rustet fast. Vanlig feil som medfører for høyt turbotrykk og varmgang. Siden selger har gitt ett års garanti skal dette være sjekket men jeg ville ha undersøkt selv fordet.... Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 16.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2015 Her kan det kanskje hjelpe å sprøyte hele motoren foruten remer med CRC 6-66 høst og vår. Hindrer rust, smører og fortrenger vann. Anbefales. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Rekrutten Svart 18.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2015 Takk for mange gode svar. Har tatt bilde av temperaturen ved kort kjøring ved maks hastighet. Andre med tilsvarende visning av temperatur som får det samme når de belaster motoren maks? Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 18.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2015 Kjenner ikke det instrumentet men det ser veldig høyt ut. Lukter det "varmt" fra motoren? Det kan være instrumentet også. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
engestol Svart 18.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2015 Det er helt normalt. Om du prøver å holde maks fart ei stund så hører du jo om den varsler, å da synker tempen igjen om du slakker litt på gassen. Om den varsler, ville jeg nok byttet impeller og renset kjøleren :) Sitér dette innlegget Link to post
HerligBåt Svart 10.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2015 Takk for mange gode svar. Har tatt bilde av temperaturen ved kort kjøring ved maks hastighet. Andre med tilsvarende visning av temperatur som får det samme når de belaster motoren maks? Hei. Jeg har også nylig gått for innkjøp av en C6 med Mercruiser motor og fra dag en lurte på det samme spørsmålet. Merket at med en gang jeg begynner å dra på, så kommer måleren forbi siste strek mot max merkering på 115. Pilen ligger rett forbi streken når farta er ca 22-23 kn. Litt mer avslappet nå som jeg vet at flere opplever det samme. Synes det var merkeling av Askeladden å montere en måler som viser så høy temperatur ved "cruise" hastignet . Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 11.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2015 Dette er nok ikke Askeladden sin feil, men Mercruiser. Jeg hadde en 1,7 diesel i mere enn 10 år og det var et rimelig og godt eierskap. Lite feil og enkel sevice. Derimot har Merc noen svakheter. Instrumentene viser i hytt og pine og den j...la trim indikatoren er en mare. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.