Jump to content

Temperatur kjølevann Mercruiser 1.7


Rekrutten

Recommended Posts

Jeg har nettopp tatt over en Askeladden c6 med Mercruiser 1.7. Båten er fra 2008 og kommer fra en forhandler som har utført service og som har gitt en garanti på motoren på ett år. Det jeg reagerer på er at temperaturmåleren går tilsynelatende høyt opp ved maksimal fart (korte tidsintervall) Nålen ligger midt i det siste intervallet der 115 er maks. Noen som vet om dette er unormalt?

Link to post

Vil ikke anbefale å kjøre denne på maks eller på høyt turtall mye. Jeg hadde en slik motor i min tidligere Beetle 2002 og jeg marsjet på 3600 rpm. Kanskje det var derfor min holdt mens mange erfarte problemer med motoren?

 

Det er helt riktig at driftstemperaturen er spesifisert høyt og det er derfor normalt at den ligger høyt. Sjekk manualen hva den sier om din motor.

 

Fin båt og gjerrig motor som kanskje holder lenge hvis du kjører pent med den.

Sushi

Link to post

Har samme motoren, 2007-modell. Har dessverre temp-instrument uten tall.

Normalt ligger temperatur midt i M'en i "Normal". Øker jeg turtall opp mot 4000 øker temp til overkant av M'en.

Jeg har aldri kjørt på max turtall over lengre tid. Tar bare en sjekk av og til at jeg oppnår dette og at fart er grei.

Er mest en indikasjon på hvor mye båten har grodd. 

 

Varmeveksler på denne motoren har en tendens til å gro igjen, så rensing av denne er nødvendig vedlikehold.

Jeg gjør dette med bruk av Systemrens hvert annet år.

Vanninntaket i drevet har også en tendens til å gro igjen med rur.

Så fra ca juli og ut sesongen min må jeg holde dette under oppsikt og stake det opp med jevne mellomrom. 

Bruker en kraftig plast-strips for å unngå å skade lakken på drevet.

 

1431777098.jpg

 

 

Bildet under er hva Mercruiser sier om fordeling av belastning over en 12-timers syklus.

Selv ligger jeg normalt mellom 3200 og 3600 rpm på marsj-fart.

 

1431776834.jpg

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Ja, du har rett. Rur elsker vanninntaket og kan sperre det fra juli og utover. Brukte en trepinne for å skrape av rur der. Gjør man ikke det så er det sannsynlig at temperaturen blir for høy.

 

Impelleren så ut til å klare 5 år uten bytte. Systemrens er lurt.

 

Generelt, man skal følge med på temperaturmåleren på alle båtmotorer. Nok med en plastpose i sjøen og vanninntaket er tett.

Sushi

Link to post
  • 4 uker senere...

Takk for mange gode svar. Har tatt bilde av temperaturen ved kort kjøring ved maks hastighet. Andre med tilsvarende visning av temperatur som får det samme når de belaster motoren maks?

 

bilde

Hei. Jeg har også nylig gått for innkjøp av en C6 med Mercruiser motor og fra dag en lurte på det samme spørsmålet.

Merket at med en gang jeg begynner å dra på, så kommer måleren forbi siste strek mot max merkering på 115.

Pilen ligger rett forbi streken når farta er ca 22-23 kn.

 

Litt mer avslappet nå som jeg vet at flere opplever det samme. Synes det var merkeling av Askeladden å montere en måler som viser så høy temperatur ved "cruise" hastignet .

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...