elskerseiling Startet 16.Mai.2015 Del på Facebook Startet 16.Mai.2015 Jeg har en Meaco DD8L kjøpt på båtferie i utlandet for 1 år siden. Nå har jeg fått et problem og Meaco i Norge er helt uinteressert i å hjelpe meg. De svarer ikke engang på tekniske spørsmål og sier jeg må henvende meg der jeg kjøpte den.Saken er at min DD8L fungerer i ujordet stikk, men ikke i jordet. Jeg bruker den i båten og er avhengig av den fungerer på jordet anlegg.Meaco i England mener at det er strømanlegget det er feil på. Problemet er bare at jeg har prøvd den i 4 husstander og det samme skjer over alt. Sikringen på anlegget går i det jeg putter den i jordet stikk.Noen som har råd?En ting er sikkert, blant alle mine båtvenner og kjente skal jeg i hvertfall ikke lenger anbefale Meaco, det må i så fall blir Sandstrøm på Lefdal eller Elkjøp Sitér dette innlegget Link to post
Osten56 Svart 17.Mai.2015 Del på Facebook Svart 17.Mai.2015 Jordfeilbryteren på kursen som slår inn? Hvis du har kjøpt den i England så kan det kanskje være en UK modell tilpassa engelsk strømnett? Har vært borti UK elektronikk som har støya i norge pga annerledes strømdistribusjon, men det er veldig lenge siden. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 18.Mai.2015 Del på Facebook Svart 18.Mai.2015 hva om du setter på nytt støpsel, men uten å koble til jordlederen. Burde vel ikke være noen stor risiko i det vel? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Johannes Svart 20.Mai.2015 Del på Facebook Svart 20.Mai.2015 Sannsynligvis er det jordfeilbryter som slår ut, men det indikerer jo at noe er feil. Hvis det sikringen som ryker når den kobles i jordet stikk er det grunn til bekymring. Du skal i alle fall ikke bare koble fra jordleder. Få i det minste en elektrikker til må måle lekkasjen i apparatet først. Sitér dette innlegget Link to post
aroneid Svart 22.Mars.2023 Del på Facebook Svart 22.Mars.2023 Nokre år sidan trådstart - men nokon som har tips her? Min DD8L har levd i sus og dus i 5,5 år no utan problem, men no skjer akkurat det same hos trådstartar.. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 22.Mars.2023 Del på Facebook Svart 22.Mars.2023 Send en Mail eller ring til Bedre Inneklima. De har sikkert et svar på det https://bedre-inneklima.no/?at_gd=463284DF9F267A14DD52159F1B4438AD96BC50CD&gclid=EAIaIQobChMI9KemvbPw_QIVLkeRBR1IagsGEAAYASAAEgKTBfD_BwE Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 22.Mars.2023 Del på Facebook Svart 22.Mars.2023 Her ser det ut til at du kobler sammen to forskjellige systemer. Avfukteren er koblet opp med fase og sammenkoblet null-leder og jord. En elektriker må koble om strømforsyningen internt i avfukteren. Sitér dette innlegget Link to post
Akvanauten Svart 23.Mars.2023 Del på Facebook Svart 23.Mars.2023 aroneid skrev for 12 timer siden: Nokre år sidan trådstart - men nokon som har tips her? Min DD8L har levd i sus og dus i 5,5 år no utan problem, men no skjer akkurat det same hos trådstartar.. Antagelig er det varmeelementet som har en feil. Det er en av varmetrådene som ligger inntil noe og skaper en jordingsfeil. Når du har jordfeilbryter så slår den ut. Uten jordfeilbryter slår den ikke ut, men du har fortsatt feilen. Dette bør repareres. Med alder over 5 år er nok all garanti borte, men det betyr ikke at den ikke kan repareres. Kontakt dem du kjøpte den av så kan de formidle kontakt med verkstedet. Har du kjøpt den i Norge så kan den repareres i Norge. Jeg vil anbefale reparasjon. Ting som går på strøm skal holdes i orden. Du vil ikke ha brann i båten. Lykke til! Sitér dette innlegget "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
aroneid Svart 23.Mars.2023 Del på Facebook Svart 23.Mars.2023 Tom Rør skrev for 15 timer siden: Send en Mail eller ring til Bedre Inneklima. De har sikkert et svar på det https://bedre-inneklima.no/?at_gd=463284DF9F267A14DD52159F1B4438AD96BC50CD&gclid=EAIaIQobChMI9KemvbPw_QIVLkeRBR1IagsGEAAYASAAEgKTBfD_BwE Sendte dei ein e-post samtidig som eg posta her. Har fått eit hyggeleg svar om at det truleg er varmeelementet, som kan reparerast i tilfelle. Akvanauten skrev for 3 timer siden: Antagelig er det varmeelementet som har en feil. Det er en av varmetrådene som ligger inntil noe og skaper en jordingsfeil. Når du har jordfeilbryter så slår den ut. Uten jordfeilbryter slår den ikke ut, men du har fortsatt feilen. Dette bør repareres. Med alder over 5 år er nok all garanti borte, men det betyr ikke at den ikke kan repareres. Kontakt dem du kjøpte den av så kan de formidle kontakt med verkstedet. Har du kjøpt den i Norge så kan den repareres i Norge. Jeg vil anbefale reparasjon. Ting som går på strøm skal holdes i orden. Du vil ikke ha brann i båten. Lykke til! Jepp, fekk svar frå Bedre Inneklima no i dag om at det truleg er varmeelementet. Pris ca 1500 å fikse + frakt fram og tilbake. Bikkar altså fort 2000 vil eg tru. Er det verdt å bruke på ei maskin som er over 5 år? Kostar 4200 ny i dag med fri frakt, med 5 års reklamasjonsrett. Den blir naturlegvis ikkje brukt no når den er øydelagt. :) Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 23.Mars.2023 Del på Facebook Svart 23.Mars.2023 https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/inneklima-og-varme/luftkvalitet/luftavfukter/sandstrom-luftavfukter-sdh08l22e/447809#specifications Da ville jeg heller kjøpt en helt ny. Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 23.Mars.2023 Del på Facebook Svart 23.Mars.2023 trixie2 skrev for 2 timer siden: https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/inneklima-og-varme/luftkvalitet/luftavfukter/sandstrom-luftavfukter-sdh08l22e/447809#specifications Da ville jeg heller kjøpt en helt ny. MeacoDdl8 funker ned mot frysepunkt. Det gjør nok ikke den der. Blir fort rått også fra 10 grader og nedover, så jeg valgte MeacoDdl8 av den grunn. Blir fort dyrere enn 2000kr(differansen) med jordslag på alle puter. Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 23.Mars.2023 Del på Facebook Svart 23.Mars.2023 @willmasta: Dette er samme type som Meacon din, Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 23.Mars.2023 Del på Facebook Svart 23.Mars.2023 trixie2 skrev 12 minutter siden: @willmasta: Dette er samme type som Meacon din, Når jeg klikker på linken står det at den funker ned til 5 grader? Meaco sier til 0. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 23.Mars.2023 Del på Facebook Svart 23.Mars.2023 trixie2 skrev 1 time siden: @willmasta: Dette er samme type som Meacon din, Det er ikke samme type, men mange tror det. Åpne en Sandstrøm og en Meaco, så ser du det selv. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Mars.2023 Del på Facebook Svart 24.Mars.2023 willmasta skrev for 18 timer siden: Blir fort dyrere enn 2000kr(differansen) med jordslag på alle puter. Om du får jordslag i alle puter burde du heller ha gjort noe med lekkasjene i overbygget ditt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 24.Mars.2023 Del på Facebook Svart 24.Mars.2023 Min sånn: slår seg av godt over 0 grader. Nærmere 5 grader, vil jeg anta. Slik har den alltid vært. Bortsett fra det, problemfri. Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 25.Mars.2023 Del på Facebook Svart 25.Mars.2023 (redigert) index skrev On 24.3.2023 at 12.15: Om du får jordslag i alle puter burde du heller ha gjort noe med lekkasjene i overbygget ditt. Kondens kan også bygge seg opp. Men tror du egentlig skjønte poenget. Noen kroner spart ett sted kan fort bli dyrere ett annet sted. (Nei, alt som er dyrere er ikke nødvendigvis bedre) Redigert 25.Mars.2023 av willmasta (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Mars.2023 Del på Facebook Svart 26.Mars.2023 willmasta skrev for 11 timer siden: Kondens kan også bygge seg opp. Ja, men ventilasjon pleier å være nok for å unngå oppbygging. Med mindre du har lekkasjer. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
willmasta Svart 26.Mars.2023 Del på Facebook Svart 26.Mars.2023 index skrev for 7 timer siden: Ja, men ventilasjon pleier å være nok for å unngå oppbygging. Med mindre du har lekkasjer. Nå var dette en diskusjon om Meaco luftavfukter og produkter som eventuelt kunne erstatte disse. God kondens- og lekkasjefri søndag. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Mars.2023 Del på Facebook Svart 26.Mars.2023 willmasta skrev for 11 timer siden: Nå var dette en diskusjon om Meaco luftavfukter og produkter som eventuelt kunne erstatte disse. God kondens- og lekkasjefri søndag. Ok. Sikkert bedre å kjøre avfukter enn å tette hullene🙄. God søndag til deg også. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
willmasta Svart 26.Mars.2023 Del på Facebook Svart 26.Mars.2023 index skrev for 1 time siden: Ok. Sikkert bedre å kjøre avfukter enn å tette hullene🙄. God søndag til deg også. Hei, så koselig at du bryr deg - og henger deg opp i en spissformulert tulledetalj i en kommentar som egentlig handlet om noe helt annet. Nå går jeg i fella selv her da, men bøyer meg i støvet og gir deg seieren . Jeg lover å tette alle lekkasjer og slutte med avfukter - jeg sverger! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Mars.2023 Del på Facebook Svart 27.Mars.2023 (redigert) willmasta skrev for 10 timer siden: Jeg lover å tette alle lekkasjer og slutte med avfukter - jeg sverger! Gjør hva du vil! Det er din båt. Redigert 27.Mars.2023 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
cosmic Svart 27.Mars.2023 Del på Facebook Svart 27.Mars.2023 Bare ikke gi deg,index. Du er i din fulle rett til å be han tette båten sin,og ikke rote med avfukter. Mahatma hadde nok vært helt enig. Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 28.Mars.2023 Del på Facebook Svart 28.Mars.2023 cosmic skrev for 22 timer siden: Bare ikke gi deg,index. Du er i din fulle rett til å be han tette båten sin,og ikke rote med avfukter. Mahatma hadde nok vært helt enig. Ikke si det til noen - men båten min er (bank i bordet) helt tett;) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Mars.2023 Del på Facebook Svart 28.Mars.2023 cosmic skrev for 22 timer siden: Du er i din fulle rett til å be han tette båten sin,og ikke rote med avfukter. Det er ikke så viktig for meg. Men det er et faktum at det mange tror er kondens i praksis er lekkasjer. willmasta skrev 3 minutter siden: Ikke si det til noen - men båten min er (bank i bordet) helt tett;) Så bra! Min har vært det, men har fått noen smålekkasjer nå desverre. Så jeg har en jobb å gjøre. Hadde aldri problemer med kondens eller jordslag mens den var tett. Uten varme og avfukter. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.