Jump to content

Skibsplast 490 HT Oppussing

Btholvik

Recommended Posts

Hei alle sammen. 

Startet denne tråden for å kunne få litt hjelp med et lite prosjekt jeg har. 

Litt info om båt og motor. Båten er en Skipsplast 490 HT fra 1999 og motoren er en Yamaha 50hk 4 takter fra 2000. 

Jeg kjøpte båten 9 August 2014 å kjørte den rett på havet hvor jeg fikk flere fine turer i fjor.

bilde

I år tenkte jeg at jeg måtte gi denne litt kjærlighet siden det var en del mangler på den og da gulv og benker spesielt, Båten hadde en ganske funky lukt i teppet. Jeg har sendt ut prisforespørsler til flere på ny kalsje til denne å det blir bestilt og montert.

Jeg har i dag fått ut stoler, lister, teppet som var limt i båten og fjernet ekstragulvet som var lagt på og da fant jeg mye som ikke var så veldig morro å se.

bilde

Nesten hele topplata er helt råtten. 

bilde

Fant også utskjært gulv som bare vare lagt litt silikon rundt for å tette når jeg tok av ekstra gulvet. 

bilde

bilde

Jeg har nå tiltet båten såpass at jeg har fått ut alt vannet som lå i mellom gulvet og skroget, Så var tanken at dette skulle få tørke noen dager for å så sjekke treverket i gulvet. Det virker som det er helt mettet av vann men virker ikke helt råtten men de avstiverne som ligger mot skroget virker råtten. 

Er det mye jobb å få tatt ut det gamle gulvet å legge inn nytt? eller ville dere ha kuttet til dere har friskt trevirke å lagt inn nytt stykke?  hva slags utstyr bruker dere for å komme igjennom glassfiberen? Vil Fain sag funke til dette? 

Jeg går også å tenker på om jeg vil bygge om benkene langs sidene til en benk bak i båten, siden jeg først må rive en del i båten. Noen tanker rundt ulemper med dette? 

Har gjort samme jobben selv... Det er kjent at på disse båtene så råtner finèren som er brukt i ryggstøtten.. Om skumgummi og trekk i ryggstøtten ser ok trenger du jo bare lage ny plater bak... Husk du får kjøpt mye nytt fra Skibsplast,de har mye på lager av nye puter. Jeg fikk sydd nytt trekk til ryggstøtten,men lagde platene selv,men det viste seg at det faktisk var billigere å kjøpe ny ryggstøtte fra Skibsplast. Husk om du lager nye plater for ryggstøtte så bruk det gamle som mal der du kan. Du må også huske på og kjøpe en galvanisert eller rusttfri hengsel der hvor platene i ryggstøtten møter hverandre...altså i L formen,også må du huske på og lage samme formen på platene ellers vil du ikke klare å få de på plass igjen. Det med gulvet som er vann i hadde jeg også,men jeg tok en hullfres og lagde stort nok hull under der hor bensintanken er til at jeg fikk en luke der som jeg kan tappe vann ut av... http://www.seasea.no/D%C3%A4cksutrustning/D%C3%A4cksluckor/D%C3%A4ckslucka&Tbh/INSPEKT_LUCKA_VIT_100_MM Nytt teppe brukte jeg dette http://www.teppeabo.no/ItemDetail.aspx?itemno=200293001825 Det brukte jeg på benkene og på skrogsidene da jeg tok ut det hvite trekket som ble stygt... Min Skibsplast 490ht var en 1987 mod som var enda mere sliten en din,da jeg hadde pusestoff rundt vinduene som hadde blitt mugg i etter lekasje.. Dette ble byttet med nytt skai skrogtrekk fra Maritim. Tok ned plate i taketog sideplater under vinduene og brukte 4mm kryssfiner og kledde de med skrogtrekk fra maritim og limte det fast med casco våtromslim.

Men som sagt din båt er nyere så mye av det jeg har gjort på min båt trenger ikke du gjøre for det er forbedret allerede på din modell.

En nyttig link: http://www.skibsplast.no/index.php?m=sider&m_action=vis&id=000021&meny=26

Redigert av MorganX (see edit history)
  • 2 uker senere...

Sprekkene i benkene bak trenger du ikke bekyre deg for...jeg har har akkurat de samme... Ble ikke borte selv om jeg malte med biltema`s tykke 2 komp maling. De hullene som du har der ville jeg ha fylt med polyester sparkel med fiber i.. den er blågrønn i innehold og den får du fra Plastic Padding. Fyll så hullene underifra... la det være litt plass til gelcoatsparkel på toppen. Så må du ta en dremel eller lign og lage dypere spor i sprekkene i gelcoaten..trenger ikke å lage så dypt som polyesteren,men nok til at gelgoaten sparkelen får noe å feste seg i, og så er det bare å finne en gelcoatsparkel som matcher fargen på resten av båten. 

Hva er det forrige eier har brukt båten til... Den er jo av det siste året 490ht ble produsert og den er ikke så gammel,men alikevel ser den ganske herpet ut... min fra 87 var ikke så herpet... Ser også ut som du har hatt vann i stuerommet i setene bak på babord side?

Redigert av MorganX (see edit history)
  • 2 måneder senere...

Om du skal kjøpe en 490 ht så skal du vite at det er flere oppgraderinger som er gjort på 490 ht. Det er ett skifte i design på interiør i 1989 med seter med rød stripe (før 1989 var det brune striper) samt at det var en oppgradering av pulpit, den ble litt lavere.. samt at lyd dekselet over motor ble designet litt anderledes og ble festet i 4 strikker i stedet for sidehengslet. Synes løsningen med 4 strikker er mye bedre løsning enn sidehengslet. Senere på 90 tallet så ble den mørkerøde stripen langs siden borte og den fikk høy kalesje.

Flott båt du har skaffet deg. Anngående de sprekkene du har, hvis de er i benkene ville ikke jeg tenkt så mye på de. Skal du gjøre det skikkelig, kan du jo pusse ned langs sprekkene å se hvor dypt de går. Er det bare gelcoaten som er sprukket er det bare å pusse ned til sprekkene er borte og sparkle opp med gelcoat sparkel, går de videre ned i glassfiberen må du slipe deg videre til sprekkene er borte og plaste opp tilsvarende tykkelse med glassfiber/polyester, og et avsluttende lag med gelcoat/topcoat i matchende farge. Skruehullene gjør du skikkelig rent med fil eller bor (evt. dremel) , til ren glassfiber og pusser vekk sprekkene i gelcoaten, og sparkler igjen hullet med glassfibersparkel med fiber for styrke, avslutt med gelcoat. Dremel er vel et godt egnet verktøy til dette.

Redigert av Fjordwing19HT (see edit history)
  • 1 måned senere...
  • 5 år senere...
MorganX skrev On 7.8.2015 at 21.09:

Om du skal kjøpe en 490 ht så skal du vite at det er flere oppgraderinger som er gjort på 490 ht. Det er ett skifte i design på interiør i 1989 med seter med rød stripe (før 1989 var det brune striper) samt at det var en oppgradering av pulpit, den ble litt lavere.. samt at lyd dekselet over motor ble designet litt anderledes og ble festet i 4 strikker i stedet for sidehengslet. Synes løsningen med 4 strikker er mye bedre løsning enn sidehengslet. Senere på 90 tallet så ble den mørkerøde stripen langs siden borte og den fikk høy kalesje.

Hei. Jeg har nylig kjøpt en Skibsplast 490 HT 84 mod og er helt ny i båtverden. Den trenger mye stell og vedlikehold. Jeg har begynt å pusse opp tredetaljer og bunnstoff er neste ting på listen. Men det er oxo noen sår i Gelcout men jeg finner ikke fargekoden (RAL) noe sted. Den er beige av farge men trenger altså riktig kode. Vet du hva/hvordan jeg finner den?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...