Jump to content

Primer/bunnstoff


Sira

Recommended Posts

Har en 1990 mod. Bayliner 2556 fly som det alldri har vært bunnstoff på. Den har gått i ferskvann siden den var ny.Jeg kjøpte den for et par år siden. Jeg har båten i ferskvann det meste av sesongen med unntak av 4 uker i ferien. Mitt spørsmål til dere blir da: Bør jeg prime rett på båten eller må jeg pusse det fine underlaget før jeg primer?Sitter primeren godt uten å pusse? I fjor hadde jeg kun på bunnstoff.

 

:diving

Samme hvor jeg er , bare jeg er i båten

Link to post
Share on other sites

Prime først og så antipest?

Puss bunnen med 120 papir, avfett deretter bunnen med f.eks galssfiberavfetter e.l. og påfør primer (som også er antipest) slik produsenten anbefaler. Et absolutt minimum er 3 strøk primer, men 4-5 strøk er bare til det bedre. Det er også lurt å påføre første strøk med bunnstoff når primeren er litt kleblig og ikke er helt tørket/herdet. Anbefaler hardt bunnstoff på første strøk, deretter kan du velge hva du vil.

 

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Sira: Hvis du ikke har groe-problemer med båten slik du bruker den ville jeg ikke gjort noen ting.

Sjansen for pest når båten står på land om vinteren er så liten at det ikke forsvarer jobben. Båten vil sannsynligvis også ha høyere annenhåndsverdi når den ser "fabrikkny" ut under vannlinjen.

Men skal du først gjøre noe, må du som OLPI skriver gjøre det ordentlig.

 

Dette innebærer ubetinget at skroget må avfettes og slipes nøye, jeg ville benyttet plansliper og 50-papir. Ripene vil uansett ikke synes etter at primeren er lagt på.

Det som er viktig er at man sikrer best mulig feste for primeren, begynner den først å flasse er helv.. løs.. Husk at den skal sitte på i båtens levetid.

 

Vil anbefale en primer som leveres i to farger, da er det lett å se at man dekker skikkelig.

F.eks. Internasjonal Gel-Shield eller Hempel Light-primer. Har brukt begge og vil anbefale Hempel da den dekker bedre.

Link to post
Share on other sites

Enig med Ingar. Ikke gjør noe hvis man kan unngå det. Tid og penger sløser man ikke med.

 

Skal man likevel slipe, er 50 papir VELDIG grovt. Jeg ville brukt 100 papir over det hele for en jevn nedmatting og eventuelt litt forsiktig pussing med 60 papir for å ripe opp skikkelig. For å matte ned med 50-papir sliper du fort vekk en hel millimeter og det tar lengre tid og gir masse mere slipestøv.

 

Lotus

 

PS: Slipejobben gjør jeg alltid med eksentersliper. Buede flater er noe drit for en plansliper.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar.Jeg har idag fått av restene av bunnstoffet jeg hadde på ifjor. Nå er båten klar for puss og primer,men jeg er fortsatt i tvil om jeg i det hele tatt skal gjøre noe. Båten er veldig fin under,like blank som skroget ellers,bare en annen farve(blå,grå). Båten står inne i varme lokaler om vinteren. Det er de fire/fem ukene i ferien i saltvann da!

Samme hvor jeg er , bare jeg er i båten

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...