Jump to content

Import !!


HJ

Recommended Posts

Hei.

 

Vi har drevet og sett på muligheter for å importere en båt for å spare noen kroner. Etter det jeg har hørt, så blir dette en mye mere krevende jobb, og mye dyrere etter 1.1.2006. Da vil det fordyres med ca. 6000,- pr. meter.

 

Noen som har god erfaring med import fra f.eks. USA ?

 

Vi har vel også vurdert å bare kjøpe en båt i Sverige og bare kjøre den rett bort på brygga... :lol:

Er vel ikke de eneste som har gjort det heller :nono:

 

HJ

Link to post
Share on other sites

Hei !

Om dette emnet har det vært skrevet mange linger og innlegg her. Generelt så kan det jo være penger å spare på import av båt. Det som er viktig er at skuta er CE merket om den importeres fra det som kalles 3. land, dvs. land utenfor EU\EØS området som f.eks. USA. Om dette blir dyrere fra 2006 vet jeg ikke, men det er i allefall Veritas som da skal overta hele ansvaret med CE merking i Norge. Nå står du du fritt til å velge hvor du vil CE merke skuta, tar du den inn via Gøteborg så kan du får den CE merkte i Sverige, eller Nederland for den saks skyld.

 

Finner du en båt som er produsert i EU\EØS området så slipper du hele problemet med CE merking uansett hvor du kjøper båten. Du kan også importere en ikke CE merket båt fra hvor som helst innenfor EU\EØS området under forutsetning av båten var innenfor området pr. juni 1998.

 

Jeg har god erfaring med import av båt fra USA, men det er noen år siden nå...

 

Selvsagt kan du kjøpe deg en båt et eller annet sted(Sverige) og kjøre den til båtplassen din i Norge, men det kan bli dyrt og direkte lovlig er det jo heller ikke.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...