Jump to content

Fra svenskegrensen til russergrensen i langsom motorbåt?

Kjeles

Recommended Posts

Nå når pensjonisttilværelsen står for dør, kunne det være morsomt å putre nordover i en motorbåt -- fra Halden til Kirkenes. Innom vakre fjorder og øyer, selvfølgelig. Innimellom sjødistanser, sykkelturer langs bukter, rundt nes og opp til fjells. Høre litt hva folk snakker om oppover kysten.

Vinteropplag for båten et passende sted når høststormene melder seg. Haike hjem, og fortsette neste vår. Framme i Kirkenes kanskje etter to-tre sesonger fra mai til september. 

Har noen erfaringer fra tilsvarende utferder?

Kanskje Finnmarkskysten vil kunne bli litt drøy med hensyn til dagsetapper og skiftende vær? Ei rimelig sjødyktig skøyte på rundt førti fot ville vel være å foretrekke fremfor ei plastsnekke på rundt tretti?

Litt for mye av min tilmålte tid har vært tilbrakt i støvete landsbyer i Afrika og Asia, så nå kunne det gjøre godt med litt nordvestlig bris i håret og sludd i bygene. Sånn på tampen, hvis du skjønner. 

Hei, 

jeg har ikke gått mere enn fra Kristiansand til Kragerø og fra Kristiansand til Haugesund, men så langt tilsier min erfring at du har en kjempeide, og du skal bare sette igang! Gi deg god tid, så er det no sweat! Da jeg gikk vestover hadde jeg en 10 hesters SABB i båten, og den hadde litt kjøleproblem, men selv i 4 knop gikk det greitt når jeg skulle forflytte meg langt, du er jo ombord og så er det bare å ta ting som de kommer. Langs kysten finner du mye flotte folk med hjerterom og nyttige never, så om noe skjer med båten din så vil du få hjelp, om du bare ikke stresser. 

Tenk gjennom sikkerhetsutstyr for båten og for deg, og pass på at du gjør stopp nok til at du får tatt deg inn, hotell med dusj og my seng innimellom setter spiss på turen!

God tur!

En veldig fornuftig plan.  Det du også bør vurdere, som en del har gjort før deg med liten båt, er å få den fraktet fra Finnmark ned til for eksempel Haparanda og ta Bottenviken hjem.   Folk er alt for redde for å legge igjen båten et annet sted enn de bor.

Det finnes flere bøker av folk som har reist på langtur med liten motorbåt.  To gubber reiste gjennom Europa til Svartehavet og skrev bok, mens et engelsk par kjøpte Tresfjord og beholdt båten i området så lenge de hadde den.  Jeg husker ikke hva disse bøkene heter lenger, det er noen år siden jeg leste dem, men internett gir svar på det meste.

Hvor sjødyktig den båten din er bør du undersøke med folk som har erfaring med den.  Mulig du skal gjøre noen modifikasjoner som øker sikkerheten.  For eksempel bolte fast noe vekt i kjølen for å øke stabiliteten slik de brukte i gamledager.

Lykke til.

Ligger an til en stor opplevelse, men jeg ser ikke noe galt i en plastsnekke på 30 fot.  Det som betyr noe er at båten og motoren er driftssikre, og så lenge du går langs kysten og har god tid er det bare å søke inn til en havn når været hardner til.  Kan fort få noen positive opplevelser på steder du i  utgangspunktet ikke hadde tenkt å gå i land.  Just do it :-)

Følg med på værmeldingen og rengjør  dieseltanken før turen, skygg unna sommer åpene marinaer, fyll diesel der fiskerne fyller.

Ikke vinduer i gummilister, de tåler ikke en en grov sjø. .Ekstra lensepumpe montert.  

Og vinter opplag tar du i en av de mindre båtforeningene.

God tur,

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Høres bra ut.

Hvis du velger ei gammel skøyte eller annen båt som "hører til" på kysten får du en helt annen kontakt med folk underveis. Ser det bare når jeg kommer i en gaffelrigget CA kontra Mørejet. Folk som ser gammeldags båt eller rigg skjønner at her er det noen som farer på sjøen med følelse, og kontakten er der med en gang.

Med gammel båt blir du tatt imot med åpne armer overalt der pengene ikke styrer folkeskikken.

God tur!

Mons

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...