Jump to content

Har noen "fenderlistkoker" til låns i Stavanger omegn?

Kjetil1

Recommended Posts

Om du kjenner en murer så tror jeg de har noe varmekolbe-greier som kan brukes.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg fikk en ide her jeg satt, hva med å bruke en gammel varmtvannstank, kutt av toppen og koble forbi termostat og smeltesikring, da skulle man vel ha en grei fenderlistkoker. Tar kanskje litt tid, men det vil vel virke, og en varmtvannstak får du tak i fra en rørlegger eller på dumpen.

Jeg brukte et passe stort kar som ble fylt opp direkte fra varmtvannkrana. Lista blir fin og myk uten ytterligere oppvarming. Det som er kritisk er å få lista raskt montert før den blir kald. Dette må planlegges, og du må ha noen til å hjelpe deg. Merk først midtpunkt på list, som legges over baugen, fordel hjelperne på begge sider av båten. Strekk lista ca en meter på begge sider.

For min egen læring og nysgjerrighet, hva er grunnen til at man bruker koker, og ikke varmluftpistol til denne jobben?

Fint det løste seg med koker for deg :-)

For min del så tror jeg ikke jeg hadde greid å varme lista opp med varmluftpistol. det hadde jo tatt laaaang tid. pluss jeg hadde sikkert klart å smelte den underveis  :giggle:

Jeg hev den i kokeren og etter en liten stund så var den myk som en strikk. Festa den bak og trakk den til baugen av båten og vips var den på.

Men har jo lest om andre som har greid det fint med varmluft. 

Koking fører også til at lista blir gjennomvarm og kan strekke seg i hele lengden, ikke bare det begrensede området man klarer holde varmt med varmluftspistolen. Men selv om lista strekker seg i hele lengden kan det være en småstressende jobb om man ikke er kjapp nok, lista kjøler seg som regel raskere ned enn man skulle ønske :wink:

Men er det egentlig nødvendig å strekke lista så sykt mye? Tenker på en meter pr side, som nevt? Båten er jo ikke mer enn 4,26 lang. Og det må vel gå fint å begynne på ei side bak og så jobbe seg rundt båten...

Om båten er åpen så ville jeg bare skrudd lista fast begge plasser i bakkant mens resten av lista ennå ligger i det varme vannet, så trukket den frem i baugen slik jeg gjorde på min. Ferdig på 5min. Fenderlista mi hadde jeg kappet på forhånd slik at den var ca 10-15% for liten.

Elto vaskemaskin så er det bare og ta ut rotoren deretter kveiler man fenderlista oppi og så er det bare og sette Eltoen på kok. Elto vaskemaskin er nok utgått som salgsvare men finnes ofte enda på Fretex og andre gjenbruksbutikker. Ett gassbluss for og holde ett Flatjern glødende er greit og ha for og smelte endene på lista. så er det bare og sette endene i samen Når man har fått lista rundt hele båten

• 2 uker senere...

Nei, og hva med en liten jordfeil. 

Krabbe koker og et oljefat er tingen,

Jordfeilbrytere selges i det små................

Hos Biltema

http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Jordfeilbryter/Jordfeilbryter-2000030602/

Og flere andre steder.

Har en fra biltema og en annen fra ett sikkerhetsselskap.

Greie å koble til for uteapparater, pumper osv.

Har nytt sikringsskap på fritidsbolig men vet ikke om der er jordfeilbryter, for sikkerhets skyld har jeg da disse "løse" varianter.

For trådstarter............

Jeg brukte en varmluftspistol for å myke opp fenderlist av grov type som jeg monterte på en Kavaler 444 for snart 20 år siden.

Funket helt topp, festet bare listen i hver ende ved akterspeil med syrefast vognbolt + låsmutter også syrefast.

Trengte ikke varme opp hele fenderlista, bare rundt baug og naut som man sier................

Redigert av Auskar (see edit history)

Vel. Jeg hadde behov for å få "kokt" lista. Den var knallhard og kveilet dobbelt i en liten kveil. Jeg hadde aldri fått den på uten skikkelig varme. Og ja, jeg kunne nok begynt med en eller annen reodor felgen løsning, men jeg konkluderte med at et fat og gass eller el oppvarming var den rette løsningen. Så det da var Langheims utstyr perfekt.

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...