Jump to content

Dimensjonering av førtøyningskjetting

WillyØ

Recommended Posts

Jeg postet et innlegg under samme emne tidligere i dag, men mislyktes. Prøver igjen:

Jeg har en Hortensnekke 21', vekt ca. 1500 kg. Den skal fortøyes på ca.7 m dybde, opp til 15 m lang fortøyning, bølgehøyde opp til 3/4 meter.

Finnes det en tommelfinger-regel for å beregne strekk-kraften i fortøyningen under ulike forhold?

Er det noen som har erfaring for tilsvarende forhold?

Jeg ønsker å bruke syrefast kjetting og antar at valget ligger mellom 6mm eller 8mm.

En god tommelfinger regel er at når du har beregnet at dette skal holde, så doble eller tredoble styrken. Ikke tenk for smått og sats heller på galvanisert kjetting, for det er lurt og ha en dykker som sjekker fortøyningen din år om annet.Har selv tre lodd på tilsammen 6 tonn som ligger i viftemønster med kjetting og spektra tau. Og det trengs i vinterstormene her på vestlandet. ;)

Hvis du skal fortøye på 7 meters dyp og for mulig 3-4 meters bølger tror jeg at slakken du skal ha på fortøyningen er viktigere enn styrken i kjetting eller tau.  For å få en god vinkel og utnytte tyngden i kjettingen bør du helst ha minst tre ganger dybden. Hvis du ikke har plass til det ville jeg gått for tau slik at du kan utnytte strekken.  Ev kjetting med tau øverst.  En kjetting som blir strukket helt ut er en meget dårlig fortøyning.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...