Jump to content

Septiktank- Hva skal til?


index

Recommended Posts

Lurer på å installere septiktank i båten, og lurer i den forbindelse litt på hva som skal til for en slik installasjon. Jeg har god plass til tanken, den vil bli plassert med bunnen sånn cirka i vannlinjen. Kan muligens heves noen cm. Slanger inn og ut vil bli på knapt en meter. Er det nødvendig med pumpe for å tømme en slik tank, eller holder det å skylle med toalettpumpen?

 

En annen ting: Ser at tankene som selges er uten mannlokk. Er dette vanlig? Nå har jeg ikke noe spesielt ønske om å sette fingrene i innholdet, men det er vel ikke utenkelig at man må ha tilgang fra tid til annen? Fant også en type som kun hadde innløp og utløp, ikke lufting. Dette kan da vel ikke fungere?

 

Etter snart fire år uten septiktank så hadde jeg bestemt meg for at neste båt skulle ha septiktank. Men det hadde den ikke nei...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Så det vil kunne renne ut på egen hånd altså? Hvis jeg benytter plassen under benken ved siden av toalettet så ser det for meg ut til at bunnen i dette rommet ligger mer eller mindre akkurat i vannlinjen. Eventuelt så kan tanken bygges opp 5-6 cm, men ikke noe særlig mer. Men uansett så vil det ikke bli noe fall å snakke om her. Kun trykket av innholdet i tanken. Men hvis innholdet har en slik konsistens etter å ha kommet på tanken at det renner uhindret ut av en 38mm slange, så er kanskje en pumpe overflødig? Føler meg veldig usikker på dette.... og tett septik er jo noe dritt da!!! :puke:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har selv et system der prinsippet med automatisk tømming, problemet er bare det at den sjelden tømmes helt, også så lang tid det tar da. Kommer til å montere en manuell septikpumpe for å ha bedre kontroll med tømminga. Elektrisk septikpumpe fungerer greit den også, men det er ikke alltid like enkelt å finne ut når tanken egentlig er tømt. Og de ferreste pumpene liker å bli tørrkjørt.

 

Som Worse sier, ha skikkelig lufting, da sparer du deg for mye ergrelser.

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Da får det nok bli en manuell pumpe ser det ut til. Når det gjelder størrelsen så ser det ut til at jeg kan klare å få plass til en på 60l. Alternativet er 40l, men det virker litt lite synes jeg. Hva er normalt å ha for en familie på fire?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Vet ikke hva som er normalt, jo forresten, det normale er at tanken aldri blir stor nok. 40 liter på fire, 4 døgn i en uthavn uten å få tømt? Det blir kun 2,5 liter på hver, ikke mye når det går mye spylevann til å få dritten :eek: ned i tanken!

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Størst mulig... . Når det er sagt så kommer det jo også an på hvor lenge man ligger stille vanligvis.

 

Hadde en 70 l i min forrige båt og det holdt greit for oss to. Vi kunne vel ligge 3-4 dager. Hvis du ikke konsumerer så mye drikke og/eller bruker naturen for å kvitte deg med disse avfallstoffene så fyller du ikke tanken så fort.

 

Har du manuelt pumpetolaett bruker du noe mindre vann og tanken fylles tregere enn elektrisk. Normalt sett da. De finnes elektriske og vacumtoalett som bruker lite vann.

 

Jeg ville satt på pumpe for å tømme tanken. Har selv hatt båt med skjold på utsiden av gjennomføring som skulle fungere som ejektor. Det fungerte bare delvis, og man fikk aldri tømt tanken helt.

 

Dimensjoner god lufting og bruk septikslange der også. Det er kun et tidspørsmål før man overfyller og vanlig nylonslange er ikke lukttett.

 

Good luck!

:cheers:

Link to post
Share on other sites

en ejektor egner seg ikke på snekker. Disse har større virkning/undertrykk jo større fart man har. Jeg tror at min ikke har noen særlig effekt før jeg passerer 12 knop. Men da er den til gjengjeld veldig effektiv. 150 liter ut på sekunder.

 

Mannlokk må til. 15 år med Scand Baltic har bidratt til mange "gode" septik historier over en lille en på svaberget.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg får vel svare litt på "drittspørsmålet" ditt, og tar det ganske generellt.

 

Men aller først, husk at: Det skal ikke noe annet oppi dassen enn det du har spist først!" (pluss toalettpapir da) Begynner med selve toalettet. Du skal pumpe med mest mulig vann, og etter at all dritten er borte fra skålen, skal du fortsette å pumpe til du kan regne med at det kun står rent vann i skålen og  i slangen til septiktanken. Dette for å hindre lukt Men her må du nok skulke litt, ellers går nok septiktanken full alt for fort. Bruk toalettpapir som løser seg lett opp i vann. Resirkulert miljøvennlig papir er ikke alltid så bra. For å få det til å henge sammen, er det brukt limstoffer. Så dette papiret har en tendens til å "klogge" til systemet ditt. Lambi er bra.

 

Så var det septiktanken. Tøm den så ofte som mulig (utaskjærs), og etter hver tømming, fyll godt opp med vann og pump ut dette også. Og mellom hver tur skal selvfølgelig tanken være tom (eller fyllt med rent vann). Jeg sørger alltid for at den er tom.

 

Så litt teori om bakterier og drittlukt. I en septiktank finnes det to typer bakterier som bryter ned det som måtte være der. Det er såkalte aerobe, og anaerobe bakterier. De aerobe må ha luft (oksygen) for å trives, mens de anaerobe ikke vil ha det. Begge typene bryter ned dritten, men de anaerobe lager LUKT! Derfor er det viktig å ha god tilgang til frisk luft. Lufteslangen (som altså ikke er for å slippe lukt ut, men frisk luft inn) burde derfor ha en diameter på minst en tomme. Men det har den dessverre svært skjelden. Men sørg for at den ikke er tett eller nesten tett.

 

Tilbake til bakteriene. Disse bakteriene trives ikke sammen. Så har du lite frisk luft i tanken, overtar snart "luktbakteriene", og du har et problem. Med god tilgang på luft, vinner de andre, og du har (i teorien) et luktfritt system.

 

Sanitærvæske? Ja, - men ikke den typen som lukter kjemisk fabrikk og dreper alle bakterier. Det finnes andre typer som rett og slett gir næring til disse hyggelige bakteriene der nede i tanken..

 

En kjedelig sak når en spyler ned dritten med sjøvann er at det over tid bygger seg opp noe i slanger og pumper som heter urinsten. Det ser ut som gul kalkstein. Det er en kalkforbindelse  som oppstår når urin og sjøvann blandes. Dette kan over tid tette hele systemet ditt, og da må det systemrens/saltsyre osv til får å få det åpnet. Men dersom du har en flaske eddikk, gjerne den sterke 35% typen stående ved dassen, kan du forebygge dette ved å helle en "skvett" i skålen sånn nå og da. Et lett tilgjengelig mannhull i tanken, er ikke dumt.

 

Dette ble mye "drittpreik", men håper det kan være til nytte? Ellers anbefales å lese artikkelen til "dassguruen" Peggy Hall som skulle ligget i dokumentarkivet. Men da damen nå har utgitt egen bok om emnet, har hun fjernet artikkelen fra web'en. Men jeg har en kopi på min hjemmeside under linker. Du finner den også direkte her.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg får vel svare litt på "drittspørsmålet" ditt, og tar det ganske generellt.

 

Men aller først, husk at: Det skal ikke noe annet oppi dassen enn det du har spist først!" (pluss toalettpapir da) ].

 

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Har et messingskilt med denne teksten (på engelsk) på dodøra i den gamle båten, og har prøvd å etterleve dette etter beste evne. Jeg har også prøvd å unngå toalettpapir i skåla, ved hjelp av bossbøtte til papiret ved siden av etter gresk modell. Men akkurat det er ikke bare populært da, så det bør kanskje innføres lettelser på dette området...

 

Den tanken som er mest aktuell har faktisk 25mm lufting, så det er jo bra. Men mannhull har visst ingen av dem. Kanskje lettere å holde det luktfritt på den måten? Lurer på om jeg bare skal montere den uten mannhull og heller lage hull når behovet melder seg? Jo færre plasser lukten kan komme ut desto bedre vil jeg tro..

 

Har printet ut reportasjen fra din hjemmeside, ser ut til å være interressant lesning. Føler jeg begynner å få oversikt over denne prosessen nå. Så da kan det kanskje bli septikmontasje en gang i løpet av sesongen. Men først er det en del andre ting å ordne opp i. Takk for alle gode svar.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Du har ikke spurt om nivåmåler for tanken. Wema har greie målere. Og de har en grei måte for montering. De leverer nemlig mannlokk med ferdig hull for sine givere. Og det var jo snakk om inspeksjonsluke lenger oppe i tråden. Dette bare sånn til info, har ikke noen tilknyttning til Wema.

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Se den ja, to fluer i en smekk! Det må jo være ideelt. Har egentlig ikke tenkt på måler i det hele tatt, men det er kanskje grei å ha det også? Litt sent å finne ut at det er fullt når spruten står ut av luftingen vil jeg tro :lol::lol: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Vedrørende luftinga så ser jeg Lars H anbefaler en tommes lufting. Jeg er nysgjerrig på hva slags skroggjennomføring medlemmene da bruker, kan ikke se at jeg har sett tommes åpninger i handelen ?

 

Håper på at jeg skulle få tid til å montere tanken i våres, så er derfor takknemlig for alle svar.

Link to post
Share on other sites

Ikke tenk tanklufting her, bruk vanlige skrog gjennomføring. Finns i rustfritt, messing og plast.

Sett luftinga 10-20 cm over vannlinja, og ikke rett under fenderlist, slik enkelte båtprodusenter gjør, uvisst av hvilken grunn.

Har selv 1,5" lufting med septik slange på, og en liten svanehals før den vanlige skrog gjennomføringen.

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Sett luftinga 10-20 cm over vannlinja, og ikke rett under fenderlist, slik enkelte båtprodusenter gjør, uvisst av hvilken grunn.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Vil det ikke ligge og skvulpe over i luftingen når gjennomføringen er lavere enn tanktopp? Så liksom for meg at lufteslangen burde ha en jevn stigning oppover for at den ikke skulle bli full av dritt... Eller tenker jeg helt feil her?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Mye interessant "drittlesning" her. Jeg skal også lage septiktank i nybåten (EOL 30) og har tengt å lage tanken i finer og plastre den innvendig med polyester/duk og male med to komponent maling (f.eks denne fra biltema: http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=78106 ) noen synspungter på denne løsningen, vil f.eks malinga være sterk nok til ikke å løse seg opp når tanken er full?

 

Morten

Link to post
Share on other sites

Vil det ikke ligge og skvulpe over i luftingen når gjennomføringen er lavere enn tanktopp? Så liksom for meg at lufteslangen burde ha en jevn stigning oppover for at den ikke skulle bli full av dritt... Eller tenker jeg helt feil her?

<{POST_SNAPBACK}>

Du tenker delvis riktig. Med en svanehals (med vakuumbryter for å hindre hevertvirkning) som går opp til dekksnivå før den går ned igjen til skroggjennomføringen vil det ikke skvulpe over. Det er dog viktig at det er fall tilbake til tanken hele veien mellom tank og svanehals. Hvis ikke har du laget en vannlås som fylles av kondenserende væske eter en tid. Videre må det være jevnt fall melom svanehals og skroggjennomføring.

 

Til slutt, ikke monter filter i gjennomføringen! Ved en overfylling av tanken vil det tettes med dopapir. Samtidig hindrer det ikke væske i å strømme gjennom, slik at du uansett vil få en drittrand langs skutesida hvis du overfyller.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...