strek1 Startet 18.Mai.2015 Del på Facebook Startet 18.Mai.2015 Jeg kjørte i ca. 6,5 knop da jeg plutselig mistet mye av fremdriften. Kom meg til havn for egen maskin i ca. 3 knop. Motoren går helt normalt, så det minner litt om en bil som slurer på clutchen. Motor øker turtall, men ingenting skjer. Fikk båten på land dagen etter, og det er veldig lite motstand i aksel. Klemflensen sitter og ordentlig, så det er ikke der det slurer. Snakket med et firma i dag, og de antok at girkassa bør overhales. Et overhalingskit koster 6300,- inkl mva. Er dette mye jobb, og noe en amatør kan klare selv? Skrur veldig lite selv annet enn enkelt vedlikehold. Ny girkasse koster 13600 + mva ?. Hva gjør jeg?? Er forresten en zf12m girkasse med en perkins 4.108 motor. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 18.Mai.2015 Del på Facebook Svart 18.Mai.2015 Hei, Jeg overhalte en slik selv for noen år siden, vil ikke anbefale å gå på jobben uten litt mekanisk erfaring og greit utvalg av verktøy. Det greieste er å ikke kjøpe disse tingene i norge, jeg tror det kostet meg rundt 2000 kr å overhale mitt gir med deler fra asap-supplies.com Her er forøvrig et på ebay, rundt 8000 kr, frakt og moms i tillegg. http://www.ebay.co.uk/itm/Hurth-ZF-Marine-Gearbox-HBW125-2R-ZF12M-2R-/271870079051?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item3f4cb8304b Ville sendt en mail til asap og spurt om de kunne skaffe nytt gir, de er serviceinnstilt og raske. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 18.Mai.2015 Del på Facebook Svart 18.Mai.2015 Ps, dobbeltsjekk at det virkelig er giret som er gåent og verifiser utveksling og rotasjon før bestilling Sitér dette innlegget Link to post
strek1 Svart 18.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2015 Takk for svar Janoho. Tror ikke jeg skal prøve meg på dette selv nei. Jeg skjønner ikke hva annet enn giret det skulle være. Iom at det ikke er noe i propellen, ikke klemflensen, og at motoren går helt normalt!? Utvekslinga er 2:1 såvidt meg bekjent, men rotasjonen?? Det er jo nesten så det lønner seg å kjøpe helt ny kasse fra England, kontra og bestille et overhalingskit og få noen til å gjøre jobben. Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 18.Mai.2015 Del på Facebook Svart 18.Mai.2015 sjekk demperplata mellom motor og gear på min motor var senter hullet i plata helt rundslitt slik att den slurte skulle det være det så er den enkel å skifte så sant ikke splainen har fått skade Sitér dette innlegget Link to post
krabben91 Svart 18.Mai.2015 Del på Facebook Svart 18.Mai.2015 http://www.finn.no/57929047. Ring han her, har mye nye deler liggende, spesielt til 4.108, tar kanskje gammel kasse i innbytte også om han er intressert Sitér dette innlegget Link to post
strek1 Svart 19.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2015 Demperplata skal definitivt sjekkes. Får heldigvis litt hjelp til helgen. Han du linker til "krabben91" skal definitivt få en telefon ? Sitér dette innlegget Link to post
strek1 Svart 24.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2015 Nå har jeg tatt ut girkassa, og senterhullet i demperplata er ikke rundslitt. Er heller ikke mulig å vri rundt i senter av demperplata. Hvis jeg prøver å vri på den selve akselen er festet til på girkassa, samtidig som jeg holder igjen på den "splinten" som griper inn i demperplata klarer jeg ikke vri rundt, hverken når girvelgeren står i forover eller bakover. Jeg hadde "håpet" og finne demperplata i fillebiter, eller at en annen åpenbar feil kom til syne når jeg tok ut kassa, men den gang ei. Nå er jeg helt rådløs....??!! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.