Odd H Startet 19.Mai.2015 Del på Facebook Startet 19.Mai.2015 Vi går og lurer på å bytte ut vår 03 Baltic som vi har hatt i snart 9 år og kjøpe nyere Atlantic. Trenger ikke meninger om Baltic, det har vært/er en fantastisk god båt som vi har MYE glede av, men nå lurer vi på å skaffe oss litt bedre plass. På vår Baltic er det ikke hardtop og det har vi heller ikke savnet. På Atlanticen er det kanskje ønskelig med det (jeg er høy 191cm)..... Ønsker 370Hk og oppover, hva får man? Ønsker heller ikke forslag om andre båter (sær, jeg?) Ser frem til gode/dårlige erfaringer og råd (helst gode) Ønsker: hekktruster,autopilot,flaps Trenger ikke: Radar, ekstra WC Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 19.Mai.2015 Del på Facebook Svart 19.Mai.2015 Med hardtop kommer nesten hele salongen ute i "skyggen" av hardtoppen. Ønsker man sol så hadde jeg droppet denne. Det er så klart mange fordeler med hardtop i dårlig vær, men på fine soldager er den bare i veien. Personlig liker jeg ikke hardtop, har derfor valgt en båt med lukket hytte samt stor uteplass, da er man enten ute eller inne, ikke midt i mellom. Det har vært levert noen med Yanmar/ Volvo motorer på ca 440 hk. Da har man krefter i massevis og kan holde høy marsjfart. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 19.Mai.2015 Del på Facebook Svart 19.Mai.2015 Jeg ville også valgt en båt uten hardtop. Det er hardtop på snekken jeg har nå, og den vurderer jeg sterkt å demontere. Ikke noe gøy å sitte i skyggen å kjøre båt mens passasjerene sitter bake i u-sofaen å slikker sol.... Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
KongKing Svart 19.Mai.2015 Del på Facebook Svart 19.Mai.2015 (redigert) Av nysgjerrighet: er det mye bedre plass i en atlantic enn i en Baltic? For meg ser de jo nesten identiske ut... Og støtter de som mener uten hardtop. Noen av de fineste båtminnene er jo å være under veis med blikk stille hav og sola rett i pappen ? Kk Redigert 19.Mai.2015 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 19.Mai.2015 Del på Facebook Svart 19.Mai.2015 (redigert) Har Baltic selv, og kunne godt tenkt meg en Atlantic. Den er nesten 20cm bredere og har vesentlig mer plass nede under dekk. Byssebenken er jo utrolig og det er plass til flere rundt bordet nede. Lå noen dager ved siden av noen med Atlantic i fjor og de hadde tidligere 290hk. Det var for lite. Hadde nå D6 på rundt 370 hk og var fornøyd. De hadde hvite puter i skinn, men angret på det. Var visst klamt og vanskelig å holde rent. Her har du gjerne sammenlignbare erfaringer fra Baltic. Thruster i begge ender er nok ikke mindre praktisk på Atlantic enn Baltic. Har begge deler selv, og det er utrolig greit. Du kjenner gjerne til det fra Balticen din også. Redigert 19.Mai.2015 av tilplan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 19.Mai.2015 Del på Facebook Svart 19.Mai.2015 Har hatt endel turer i Atlantic 3500 med og uten overnatting, kan ikke si jeg er spesielt imponert over plassen ved bordet i byssa. Den er direkte trang for selv bare 3 personer og vi er blant gjennomsnittet i størrelse og høyde. Hardtop synes jeg er helt ok, sitter lunt og godt på kvelden med bra belysning fra spotter i taket. Skulle solen skinne og varmen stige så er det bare å åpne de to store lukene i hardtop taket. Forøvrig grei soveplass spesielt i akterkabinen, god plass oppe. Båten er utstyrt med en 340hk Yanmar og marser greit i 20 knop med maksfart på 23 knop. Personlig hadde jeg valgt en annen båt enn Atlantic som jeg synes gammeldags, sidrumpa og tung med dertil stort dieselforbruk. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 19.Mai.2015 Del på Facebook Svart 19.Mai.2015 Hardtop for å sitte lunt på kvelden? Kalesje hadde vel gjort samme nytten på kveldstid? For meg er det ultimate å sitte i solen og tøffe avgårde. Jeg bruker en del tid i båten og tøffer rundt forbi i helg og på ettermiddagen. Stort sett i finvær. Da ville jeg synes at en hardtop ikke ga samme følelsen. Men godt at vi er forskjellige :-) Kk Sitér dette innlegget Link to post
Odd H Svart 20.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2015 Ja vi er også veldig glade i å kunne legge ned alt av tak men ser at det blir mer lunt med bare den fremre oppe i Balticen, vi bruker båten tidlig på våren og frem til Oktober også... Passer jo på å legge akterenden mot sola uansett og det er på solsenga vi bor når sola er fremme (som den ofte er i Stavern) Litt skygge når det spises er jo også bra... Hva med høyde under hardtopen? I Baltic blir den for lav for meg... D6 på 370Hk? jeg trodde bare det var TAMD 63P på 370 Hk som ble levert? Uansett vil jeg ikke ha D6 men heller 63P eller større hvis det fins... Aktertruster har vi nå og det ønsker vi fortsatt... Når det gjelder sirumpa og gammeldags og stort dieselforbruk må Bøljan gjerne mene det, vi har hatt vår Baltic i 9 år og ser det litt annerledes... Heller klassisk og forutsigbare driftskostnader! 1,75L pr nm er ikke mye å klage på synes jeg,selv om det sikkert blir litt mer med Atlantic. Kan kjøpe mye diesel for vedlikehold av drev.Hva ligger forbruk på pr nm i en Atlantic med 370+ tro? 2,1L? Ikke noe stort drama, EN motor med aksel og ikke FB begrenser jo utvalget litt da.... Jeg er veldig fornøyd med Scand, flotte klassiske linjer og brede dolbord og masse utstyr. Vi har kost oss i 9 år med 50 overnattinger,1000nm i snitt årlig så litt erfaring med denne båttypen har jeg. Blir veldig glad for flere erfaringer/meninger! Sitér dette innlegget Link to post
Boddvar Svart 21.Mai.2015 Del på Facebook Svart 21.Mai.2015 Har akkurat rukket å være eier av en Scand Atlantic noen uker. Vurderte også Baltic, men synes den ble for liten. Båten vi kjøpte er en 2009 modell med hardtopp og Yanmar 427 HK. Vi var også veldig skeptiske til hardtopp og ønsket i utgangspunktet en med kalesje. Så langt synes jeg hardtopp fungerer bra. Fordelen er mindre støy under fart, lys fra hardtopp på kvelder samt lunere på kvelder/kalde dager. Båten vår har forpigg med plass til 2 stk, 1 stikkkøye babord på ca 185 cm, 1 stikkkøye styrbord på ca 140 samt to stk liggeplasser i akterkabinen. Vi har ikke ekstra toalett i forkabin. Synes det er utrolig behagelig å ha alle plassene oppredd uten at båten virker rotete. Ellers har båten u-sofa oppe i grå nirox. Meget pent synes jeg. Synes at alt på Atlantic er større en Baltic. Det er god ståhøyde, bredere seng i akterkabin, større solseng bak, bredere dollbord, bedre plass i kabinen nede samt bedre utsyn når man kjører. Atlantic ble vel gjort om i 2001/2002, Da ble ror og propell flyttet lenger bak. Så tror jeg det kom en "ny" modell på midten av 2000 tallet. Da gjorde de om skroget til å bli flatere bak for bedre løft samt at det kun ble mulig med singelinstallasjon. Har sett 1 stk Atlantic som er motorisert med Volvo D6. Ellers er det vel mest Yanmar 340 og Volvo 63P som går igjen. De nyeste har Yanmar 427 Av negativ ting som kan nevnes er at det klukker fra badeplattformen, lite bad, mye klatring for å komme inn/ut samt noe våt i motsjø. Vinduspusser med spyler er et "must"! Vet også om noen Scand Atlantic'er som er til salgs som ikke ligger ute. Dette er ca 2000 modeller. Ta kontakt på PM om det er av interesse. Sitér dette innlegget Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.