Jump to content

Volvo Penta 18hk startmotoren greier ikke å snurre akslingen

ailuwest

Recommended Posts

Hva heter motoren din volvo ......?

(Legg hjerne ut et par bilder av motoren, så blir det lettere å komme med forslag)

Det er ikke lett å sveive rundt en motor pga kompresjon.

Motoren er en Volvo Penta 2002 B fra 1991, på 18 Hk. Den er gått veldig lite. Den startet for 2 år siden, men var også da tungstartet.

bilde

ailuwest : Har prøvd å vri på motoren (hjulet startmotoren er koblet til), men den virker til å sitte bom fast.

Om den ikke rører seg en mm, må du prøve om den rører seg med en fastnøkkel som du fester på skrua i reimhjulet. Etter 2 års stillstand kan det godt hende at den har satt seg fast. Er den bevegelig så kan du se på batteri og kabler.

Ser nå at det reimhjulet med skrua er ganske spinkelt så vær forsiktig så skrua ikke knekker. Likevel, om hjulet ikke rører seg en mm med en fastnøkkel på den skrua så sitter nok motor fast, og da klarer neppe startmotoren å løsne den. 

Redigert av hegra (see edit history)

Motoren beveger seg ikke en mm. Så jeg fjernet topplokket for å se på sylinderen. Og den ene var det kommet vann i. Saltvannskjølt motor så dette lover ikke bra. Sprayet sylinderen full av anti-rust så får jeg se hvor det går. Skal la det stå til i morgen.

Noen som vet hvor stor påhengsmotor jeg bør ga til en 30 fots seilbåt? Slik jeg ser det blir det nok neste mulighet.

Så det klikker i starteren, og motoren går tregt rundt?

Hvordan står det til med batterier/strøm? mål batterispenningen.

Ville sjekket kabler til starter, og "jording" til motor.

Batterispenningen var over 12,5V.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...