idontknow Startet 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 19.Mai.2015 Heisann! Har ein båt som alltid er litt tung å starte etter den har stått i ro fordi det er for lite spenning på batteriene. Det viser 11-12V på måleren, og har hørt at det skal vere 14V. Målte batteriene og dei er 12V og dynamoen er nylig bytta. Nåken som veit kva som kan vere gale? Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Det er ganske stort spenn mellom 11v og 12v:) Ta et mulitmeter og mål, slik at du får korrekt måleresultat. Mål når båten har ligget i ro noen dager og sammenlign med en måling etter du har kjørt en tur!:) Du har ikke noe som gjør at batteriet tapper seg? Hvor gammelt er batteriet? Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Virker som om det er noe som tapper batteriene dine ! Bruker du hovedstrøm bryter som du skrur av etter vær tur ? Lader den med 14v når motor er igang ? Isåfall burde det være mye strøm på batteriene etter du har kjørt hjem fra tur el lign. Du kan så klart også ha elendige batterier ! Sitér dette innlegget Link to post
Shaggylaggy Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 Hvordan motor er det? På noen eldre 2taktere leveres det kun 12v som er ment til å bare drive lanterner etc. Siden du sier at dynamo er byttet regner jeg med at det er en vanlig dynamo, disse skal levere 13,9-14,5v ved motor i gang. Har du sjekket sikringer? Lyser ladelampa di før motoren starter? Blir den bedre på høyere turtall? Sitér dette innlegget Link to post
idontknow Svart 20.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 (redigert) Har ein hovedstrøm bryter med 3 trinn (1,2 og both) som eg tar på both før eg skal ut å kjøre og av igjen når eg er ferdig. Batteriene blir ladet opp til 14V ifølge måleren. Kor er det du vil eg skal måle TrikkerN? Kan ikkje måle etter ein tur for båten er fortsatt på land :/ Det som var meiningen var at det eine batteriet skulle brukes til forbruk, og det andre til motoren. Kan godt hende at dei er dårlige som dåke seier, for dei er nåken år gamle, kan høre med sjefen når eg er heime kor gamle dei faktisk er ;) EDIT: Ho seier dei er ca. 3 år gamle, men trur det eine er litt eldre Redigert 20.Mai.2015 av Whitesaw64 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Shaggylaggy Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 3 år er vel egentlig normal levetid for et batteri (i hvertfall i bil). Nå vet jeg ikke hvor lange turer du pleier å ha, men det kan jo være en ide å kun kjøre på et batteri om gangen, slik at du får litt mer konsentrert lading på det. Dersom du har 14v med motor i gang, og litt over 12v uten motor i gang, er det jo tilsynelatende normalt (12,78V er fulladet batteri). Hvis du tar med batteriene dine til et verksted (bil,båt etc) så kan de helt sikkert teste batteriet for deg. Sitér dette innlegget Link to post
softice Svart 21.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 (redigert) Har du amp meter monteret? Jeg havde et problem med batterier der ikke vil lades ordentlig op og det viste sig at være amp meteret der var defekt. Lade strømmen skulle igennem amp meteret til batterierne. Jeg målet fra batteri til før amp meteret og derefter efter amp meteret, hvis der er spændingsforskel så har du fejlen. Mvh Jan Redigert 21.Mai.2015 av softice (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.