zacroa Startet 9.Mai.2005 Del på Facebook Startet 9.Mai.2005 Heisann har en mariner 50 hk 2 takter utenbordsmotor som jeg har litt problemer med.. er et tenningsproblem tror jeg, når motoren står på tomgang kan den gå jevnt lenge før den plutselig feiltenner en gang, går ujevnt i ett sekund eller to, så går den fint igjen en stund til.... har byttet plugger, motoren er fra 2000 og har gått veldig lite. motoren fungerer som den skal under kjøring. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Intruder Svart 9.Mai.2005 Del på Facebook Svart 9.Mai.2005 Synes det høres mere ut som et forgasserproblem. Har du sjekket bensinfilter og eller forgassere? Du kan forsøke med forgasser rens i bensinen før du evnt. plukker ut og rengjør. Intruder Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MT. Svart 9.Mai.2005 Del på Facebook Svart 9.Mai.2005 Enig med siste taler. Vet riktignok ikke alder på denne motoren, men tenningsproblemer har en tendens til å være mer konstante. Du kan jo ta en kikk på pluggene i alle fulle fall. Om pluggene ser fine ut ville jeg renset forgasseren, og inspisert flottørsystemet ekstra nøye. Det kan godt mulig løses med å rense forgasseren. Mange har et filter der bensinen kommer inn i forgasseren, dette kan vaskes rent ved behov. Greit med ekstra papirfilter av gjennomsiktig type montert på slangen også, man blir kanskje oftere ansporet til å rense litt om man ser hvor mye vann og dritt som passerer gjennom systemet fra en gammel bensintank... En "vanlig" feil på slitte forgassere er at flottøren henger seg opp i øvre eller nedre posisjon. Påfølgende "hosting" rister den løs, også går den normalt en stund igjen. Dette kan også skyldes belegg av typen eir eller dritt i flottørkammeret, og kan ved ellers grei forgasser utbedres ved å rense forgasseren. Er imidlertid motoren noen år, kommer vi til følgende: Om flottøren henger seg i øvre posisjon må du påregne utskifting av flottørnål og flottørsete. Rundt 500kr pr forgasser, kanskje? I nedre posisjon er generelt slitasje i hengsel-leamikken synderen, og der er det noen ganger greit å bøye slitte blekk-deler litt for å eliminere slark. Man må imidlertid ikke bøye for mye, da låser man flottøren, hvilket hvertfall ikke er hensikten. Jeg har i enkelte tilfeller også loddet inn skiver med runde hull i virkelig gamle forgassere, for å erstatte hull som var blitt ovale. Jeg er ikke skråsikker på at det er noe av dette i det hele tatt, men det er bryet verdt å skru litt selv. Hverfall så lenge man kjenner sin egen begrensning, for verkstedene har en tendens til å legge på irritasjonsmoms om de ser at du har begynt å demontere på en uryddig måte sjøl... Vær systematisk, legg ut masse hvitt papir på arbeidsbenken, og hold det rent rundt deg når du holder på. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post Share on other sites More sharing options...
zacroa Svart 10.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2005 Men er det forgasser på denne motoren? er som sagt fra år 2000. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Svart 10.Mai.2005 Del på Facebook Svart 10.Mai.2005 Men er det forgasser på denne motoren? er som sagt fra år 2000. <{POST_SNAPBACK}> Her finner du mer info om motoren din, organisert etter serienummer: http://www.mercruiserparts.com/selectModels2.asp?type_id=MAR Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.