Goodspeed Startet 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 20.Mai.2015 Hei, som jeg beskrev i en annen tråd i går så skulle jeg besiktige en båt med denne motoren i går. Alt gikk fint på prøveturen, men når vi kom inn igjen la jeg merke til to små dråper med det som såg ut som olje i bunn under motoren (helt i forkant). Bunnen var helt hvit og fin så derfor ble det lagt godt merke til. Jeg har lest at disse "spytter" kjølevæske og tenkte det kunne være det, men når jeg tok litt hvitt papir og tørket litt under motoren så var det litt olje der. Den har nettopp vært på full service og var helt friskmeldt, så spørsmålet mitt er om dette er normalt på disse motorene, eller burde jeg bli skeptisk? Det var som sagt bare et par små dråper (men det var også en kort tur), men siden jeg ikke kjenner denne motoren så godt, så tenker jeg det er bedre å spørre. Noen innspill/erfaringer? Motoren er for øvrig en 2005 modell (den "nye" versjonen det står 120 HP på). Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Jens_P Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 Sikker på at det ikke var søl etter service? Min fra 2007 er helt tørr. Kjølevæske derimot spytter den ut dersom det er noe særlig over min-merket i ekspansjonstanken ved kald motor. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
sap_2000 Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 Trenger ikke å være noe å bekymre seg for, men prøv å finn ut hvor det kommer fra. Ikke uvanlig at det kan komme et drypp eller to fra simmeringen på veivhjulet foran på motor. Oljenivå ok og ikke for høyt? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Goodspeed Svart 20.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 Jens_P, jeg er ganske sikker fordi jeg såg i motorrom også før avreise, nettopp for å se om det var noe søl der o.l. fra før. Men man blir jo alltid litt usikker når noen spør. hehe. Kjølevæskenivå var normalt, og jeg titta på motoren mens vi var utpå og kjørte (og motoren fortsatt var varm), og da var det kommet. SAP, nesten litt pinlig at jeg ikke tenkte på muligheten for at høyt oljenivå kunne være grunnen, så jeg tenkte ikke på å sjekke det. Båten hadde hatt en to timers tur fra vinteropplag et par dager i forveien og da hadde det jo ikke kommet noe. Men det kan virke som at det kommer i fra der du sier, det passer i alle fall med hvor dråpene befant seg. Tror jeg bare må få sjekket ut oljenivå og evt. ta en ny tur og følge med hvor det drypper. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
index Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 Jeg ville ikke latt dette stoppe meg fra å kjøpe båten om den ellers faller i smak. Mulig du må skifte en simmerring i løpet av de neste årene en gang, men det er ingen stor kost. Det kan også være at den bare er litt stiv i tetningen etter vinteropplag og at det vil gå seg til. Noe må man regne med når motoren er 10 år, men er det ikke verre enn dette ville jeg ikke ha vært bekymret. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kallethekid Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 Ikke sikkert det er noe å bry seg om men at den har vært på "full service" trenger ikke nødvendigvis å bety at motoren er tipp topp. Mange som ikke gjør annet en å skifte olje, filter og kanskje plugger + anoder. Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 20.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 Ja, han tenker nok på full service ifht slik du sier, oljeskift, anoder etc, i tillegg til impellerbytte, men at de også hadde sett over motor om det var noe annet (han har kvitteringer for arbeid utført). Uansett, så ser det ut som at dette ikke nødvendigvis er noe veldig stort faresignal. Oljetrykk var jo fint også mens vi var ute og kjørte, ikke noe tegn til mye blåeksos eller andre ting heller ved oppstart/under fart. Alltid greit å bli litt beroliget når båten for øvrig falt i god smak og den fremstår som velholdt. Man blir alltid litt ekstra pirkete på feil når man selv er ute og skal bruke fra egen sparekasse. :) Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Kallethekid Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 Ikke sikkert det er noe å bry seg om men at den har vært på "full service" trenger ikke nødvendigvis å bety at motoren er tipp topp. Mange som ikke gjør annet en å skifte olje, filter og kanskje plugger + anoder. Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 26.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2015 Tenkte jeg bare skulle gi en oppdatering ifht spm i denne tråden vedr. oljen om noen skulle ha søkt seg frem til denne tråden ifm et lignende problem. Var i dag på ny prøvetur og som SAP foreslo, så viste det seg at oljenivået var over maks på peilepinnen når motoren var kald. Noe som jeg regner med også forklarer at oljetrykket på tomgang når den var kald var litt høyt(?). Dette ble lavere ved tomgang etter at motoren var blitt varm. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
POL Svart 26.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2015 At oljetrykket blir lavere når motoren er varm er vel helt vanlig. Om litt mye olje forårsaker høyere oljetrykk når motoren er kald tviler jeg litt på. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.