Jump to content

Har jeg enpolet strømanlegg? Hvordan får jeg det topolet?


larsparsfromage

Recommended Posts

bilde

Hei. Jeg fjerner innenbordsmotoren på min Albin Vega og solgte nylig releet som sett på bildet over. Sånn jeg forstår det har motoren her vært en sentral del av det elektriske anlegget og alt dette må nå elimineres og (forhåpentligvis) forenkles.

 

Ønsker gjerne tips på hvor jeg skal starte. Vil beholde koblingene til lanterner osv, men nå greier jeg ikke helt å se hva det neste jeg må gjøre er. Slik jeg forstår det  av anlegget og koblingsskjema har jeg bare hatt sort (minus) som har gått ut til motoren og ut til anlegget. Noen tips til hvor jeg går videre herfra?

 

Må jeg nå dra en rød plusskabel fra batteriene og inn i anlegget nå? Og hvor skal denne i så fall inn? Og hvor skal den sorte? Noen forslag til alternativt koblingsskjema?

 

Nedenfor ser du anlegget med brytere til venstre og til høyre er koblinger til motoren som jeg nå fjerner (vet ikke hvor mye nyttig info dette gir).

 

bilde

Stor fan av Daniel Duppsko. Liker også å plaske med bena i vann.

Link to post

Hvis eg misforstår deg riktig, so skal motoren og alt til den bort, og so kobla til batteri til resten.

i so fall:

sett ein strek i tegningen, begynn rett over batteriet og dra streken mot høgre til den "kutter" 4 ledninger.

Alt nedenfor streken skal bort. Den første ledningen som er "kuttet" av denne streken skal til batteri +. Den neste skal til batteri -. Dei to siste kan berre heilt enkelt fjernast. Dei er først +ledning til motorinstrumentene, og so ledning til instrumentlys, som er koblet sammen med topplandternen. Det som då står igjen er, såvidt eg kan sjå, landterner og nokre innelys. Dermed skulle 6 eller 10 kvadrat ledning frå batteriet vera greit.

Men der er då ikkje lenger lading til batteriet ??

Link to post

Det høres ut som du har forstått det helt rett! Og det du sier gir mening.

 

Bør jeg da koble disse kuttede ledningene sammen i en koblingskinne?

 

Jeg har en ny Tohatsu Sail pro påhengsmotor som jeg kobler til batteriet og som kan lade opp til 5A. I tillegg lader jeg da periodisk med en batterilader jeg kobler til landnettet.

Stor fan av Daniel Duppsko. Liker også å plaske med bena i vann.

Link to post

Jøss - her har roger-jo gjort ein kjempejobb med tegningen :yesnod: :yesnod:  Og dette stemmer.

Og som du seier - den blå skal vekk. Men eg ville ogso tatt vekk den raude ved den blå, då eg held det for å vera lettare og bedre å leggja ny ledning frå sikringen, enn å skjøta seg inn på ein gammel ledning om det blir aktuelt. Og for å vera tydelig: Desse to ledningane som skal vekk, skal fjernast, dei skal ikkje koblast til noka samlingspunkt eller skinne av noka slag.

Link to post

Tusen takk for gode svar! Dere har spart en nedfor fyr for mange frustrerte timer og tårer. Har testet dette nå og bekrefter at det fungerer.

 

Og jammen har jeg blitt bedre kjent med det elektriske på båten og. Det er jo aldri feil.

 

Jeg vurderer veldig sterkt å bytte over til flatstifter. Det blir nok en av mine neste oppgraderinger ☺

Stor fan av Daniel Duppsko. Liker også å plaske med bena i vann.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...