larsparsfromage Startet 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 20.Mai.2015 Hei. Jeg fjerner innenbordsmotoren på min Albin Vega og solgte nylig releet som sett på bildet over. Sånn jeg forstår det har motoren her vært en sentral del av det elektriske anlegget og alt dette må nå elimineres og (forhåpentligvis) forenkles. Ønsker gjerne tips på hvor jeg skal starte. Vil beholde koblingene til lanterner osv, men nå greier jeg ikke helt å se hva det neste jeg må gjøre er. Slik jeg forstår det av anlegget og koblingsskjema har jeg bare hatt sort (minus) som har gått ut til motoren og ut til anlegget. Noen tips til hvor jeg går videre herfra? Må jeg nå dra en rød plusskabel fra batteriene og inn i anlegget nå? Og hvor skal denne i så fall inn? Og hvor skal den sorte? Noen forslag til alternativt koblingsskjema? Nedenfor ser du anlegget med brytere til venstre og til høyre er koblinger til motoren som jeg nå fjerner (vet ikke hvor mye nyttig info dette gir). Sitér dette innlegget Stor fan av Daniel Duppsko. Liker også å plaske med bena i vann. Link to post
larsparsfromage Svart 21.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 Mulig det jeg egentlig vil fram til er hvordan jeg kan få dette anlegget til å fungere uten dynamo og motor-instrumenter. Sitér dette innlegget Stor fan av Daniel Duppsko. Liker også å plaske med bena i vann. Link to post
Dinamo Svart 21.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 Hvis eg misforstår deg riktig, so skal motoren og alt til den bort, og so kobla til batteri til resten. i so fall: sett ein strek i tegningen, begynn rett over batteriet og dra streken mot høgre til den "kutter" 4 ledninger. Alt nedenfor streken skal bort. Den første ledningen som er "kuttet" av denne streken skal til batteri +. Den neste skal til batteri -. Dei to siste kan berre heilt enkelt fjernast. Dei er først +ledning til motorinstrumentene, og so ledning til instrumentlys, som er koblet sammen med topplandternen. Det som då står igjen er, såvidt eg kan sjå, landterner og nokre innelys. Dermed skulle 6 eller 10 kvadrat ledning frå batteriet vera greit. Men der er då ikkje lenger lading til batteriet ?? Sitér dette innlegget Link to post
larsparsfromage Svart 21.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 Det høres ut som du har forstått det helt rett! Og det du sier gir mening. Bør jeg da koble disse kuttede ledningene sammen i en koblingskinne? Jeg har en ny Tohatsu Sail pro påhengsmotor som jeg kobler til batteriet og som kan lade opp til 5A. I tillegg lader jeg da periodisk med en batterilader jeg kobler til landnettet. Sitér dette innlegget Stor fan av Daniel Duppsko. Liker også å plaske med bena i vann. Link to post
Roger jo Svart 21.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 Tolker jeg deg rett blir det noe slikt "Dinamo" ? Den blå skal vekk. Hen Røde ved den Blå Sett på en krympe- strømpe i enden kveil den opp, kjekt å ha. Nå mangler du et Solcellepanel og batterilader. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Dinamo Svart 21.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 Jøss - her har roger-jo gjort ein kjempejobb med tegningen :yesnod: Og dette stemmer. Og som du seier - den blå skal vekk. Men eg ville ogso tatt vekk den raude ved den blå, då eg held det for å vera lettare og bedre å leggja ny ledning frå sikringen, enn å skjøta seg inn på ein gammel ledning om det blir aktuelt. Og for å vera tydelig: Desse to ledningane som skal vekk, skal fjernast, dei skal ikkje koblast til noka samlingspunkt eller skinne av noka slag. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 21.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 Hvis eg les bildet ditt rett, har du slike sikringer i båten: Magne Sitér dette innlegget Link to post
larsparsfromage Svart 21.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 Tusen takk for gode svar! Dere har spart en nedfor fyr for mange frustrerte timer og tårer. Har testet dette nå og bekrefter at det fungerer. Og jammen har jeg blitt bedre kjent med det elektriske på båten og. Det er jo aldri feil. Jeg vurderer veldig sterkt å bytte over til flatstifter. Det blir nok en av mine neste oppgraderinger ☺ Sitér dette innlegget Stor fan av Daniel Duppsko. Liker også å plaske med bena i vann. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.