Jump to content

Kobling av 2 stk voltmeter over brytere.

Eva-Anne

Recommended Posts

bilde

Hei. jeg har da ett start batteri og ett forbruksbatteri jeg skulle ha hatt voltmeter på. koblet opp pluss fra startbatteri til det ene voltmetere med bryter, jordet så voltmetere til gods, samme på forbruksbatteri med felles jording. Dette fungerte da altså ikke da ledningene begynte å smelte. dette var da 1,5mm2 ledninger. Hva kan være galt her?, fungerte viss vi koblet bare det ene voltmeteret. Rød ledning på bildet er + og hvit -

mvh

Joachim

Redigert av Eva-Anne (see edit history)

Blir lederne varme med en gang du kobler til? Eller etter at du har skrudd på bryter?

Er det ren kortslutning så bør det være en relativt stor gnist ved innkobling.

Er noe forandret fra første gang dette ble koblet til?

Er det noe som er koblet til sig tenner uttaket? Kan være synet som bedrar men ser ut som det er minus i senter på den, og pluss i sidene/hylsa.

De blir varme når bryterne slås på.

Alt er helt nytt så det har ikke vært koblet på før. Ingenting er koblet til sig.uttaket.

Og synet ditt er nok godt, ledningene har vært koblet av og på noen ganger så på bildet står minus på senter men vi har også koblet helt fra sig.uttaket med samme resultat.

En forklaring kan være at du har koblet bryteren feil. Regner med at dette er en vender der midtuttaket er koblet til instrumentet og så vendes denne til vært sitt batteri. Det kan være at den er feilkoblet slik at du kobler batteriene sammen. Om det ene batteriet er mer ladet en det andre vil det gå stor fra det batteriet med høyest spenning gjennom bryteren og til det svakeste batteriet.

1.Er dette det eneste stedet der minus fra begge batteriene er koblet sammen? Du kan isåfall få noe alvårlig med potensialforskjeller som prøver å utlignes gjennom en liten ledning.

2.Hva hvis du kobler utenom bryterne? bare fra hvert sitt batteri til hvert sitt meter?

Ship o'hoi  :flag_bp:

Svart (redigert)

er en bryter på hvert sitt meter. pluss skal innpå midten på bryteren så er det jord å supply videre. men når vi tar minus ledningen å kobler det på batteriet så begynner det å smelte, dette skjer ikke når vi kobler opp kun ett meter.det bli varmgang kun når vi kobler opp begge uten bryter og med bryter

Redigert av Eva-Anne (see edit history)

Hmm, her ville jeg prøvd følgende:

Legg minusene rett til voltmeter, kun pluss fra batteri til hver sin bryter, dropp avgrening til sigaretttenner, den bør uansett ikke være med i voltmeterkretsen din. Funker det da så er det noe enten med bryterne eller at minus har kommet borti plussen på baksiden. har du andre instrumenter i båten så ville jeg henta pluss til lyset fra dem.

Siden ledningene blir varme så antar jeg at det ikke er sikringer i kretsene dine, dette bør monteres! Hvis ledningene til et voltmeter blir varme så er det en kortslutning i kretsen, skal normalt ikke trekke mange milliampere.

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Enig med forrige taler, men ville tatt et skritt av gangen (for å eliminere komponentene som er ok). Alternativt motsatt, koble vekk alt og koble inn igjen steg for steg.

Jeg ville begynt med å fjerne minus inn på bryterne, og sett hvordan ting ble da.

Om kun voltmetrene er igjen og begge virker hver for seg men ikke sammen, ville jeg tatt en dobbeltsjekk på koblingene i andre enden ved batteriene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...