Jump to content

mercury verado når ikke maks turtall - bytte propell?


GeirV

Recommended Posts

Hei, har en Mercury Verado 200 hk 2006 modell. Kjøpte båt/motor i fjor høst. En liten test sist fredag, viste at jeg fikk maks turtall på 5400. Iht owners manual skal maks turtall ligge mellom 5800 - 6400. Nå skal det sies at jeg ikke fikk så mye tid til å trimme motor optimalt, og tanken var full av bensin, vet ikke om tyngden av dette spiller inn? ellers var det bare sønnen min og jeg om bord. Spørsmålet er; er avvik på 400 akseptabelt mht ikke mer forringelse av motoren enn nødvendig? Regner med propellen har vært montert på siden installasjon (2006/7).  

Link to post

Bør iallfall oppnå 5800,  med godt lastet båt, dvs full tank og bortimot maks antall passasjerer. 6400 ser jeg mer som en maksgrense du ikke bør overskride.

Hvis du er sikker på at motoren er sunn og frisk, og at forrige eier har kjørt med litt for tung propell, så er det bare å bytte. 

Men ville prøvd å kjørt en testtur der en kan få optimal trim (har du flaps?), sånn at du har riktige opplysninger når du skal endre stigning og/eller diameter.

Link to post

5800 rpm er minimum turtall på en Verado på fullt pådrag, helst bør den ligge på 6000-6200.

Du bør få vite hva tidligere eier fikk på max belastning. Det har vært noen tilfeller med defekte coiler, dette vil føre til reduksjon i turtall ved høy belastning og det er ikke alltid så lett å merke dette på en rekkesekser som Veradoen, den kan gå rimelig greit selv på 5 syl.

Så få dette undersøkt hos en forhandler.

Link to post

hmmm....ja, sendt mail til tidl eier, så får vi se hva han sier, om han har noe erfaring med dette. nå kjører jeg ganske moderat. kan videre kjøring føre til ytterligere skade på motoren? Vil vel føre til større slitasje på de 5 sylindrene evt? tenker å ta en tlf til en motorforhandler i morgen og sjekke om jeg kan få undersøkt der.

Link to post

Joda, har flaps men disse ble ikke brukt når jeg testet.

Fint. Parkert i øverste posisjon? 

 

Ellers har jo Verado et poeng, feil i coilene. Også mulig at en coil svikter på turtall, men fungerer bedre på lave turtall. Da blir det enda vanskeligere å merke at noe er feil.. 

Neste stopp, verksted som kan sjekke dettte. 

Link to post

Det er egentlig ikke noe som heter originalt når det gjelder båtpropell, siden hver båt og bruksmåte/bruksområde ofte er forskjellig.

Noen motorer blir levert med standard propell som skal funke greit for gjennomsnittsbåten, men motormontør/båtprodusent og/eller båteier må uansett sjekke dette.

Også motorens monteringshøyde på akterspeilet spiller også litt inn. Ofte står motoren litt for lavt montert, særlig om motoren har stålpropell.

Å kjøre med for stor propell slik at turtall ved WOT klart underskrider turtallsområdet som er oppgitt av motorprodusenten er absolutt ikke bra for motoren i lengden.

Særlig for en overladet motor som Verado. Dessuten får man ugunstig forbruk og dårligere toppfart.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

vel, nå har jeg sjekket propellen og det er den samme propellen som står i Skibsplast sin brukerhåndbok. det som står der er 15 1/2 x 17, og på propellen står det 48-18278   17P. Så vil anta det er det samme. ser at kavitasjonsplata er etpar el tilsv cm høyere enn nederst på skroget, så det bør vel være greit? Den skal vel egentlig ligge flukt i flukt?

Link to post

Kavitasjonsplata (egentlig heter den antiventilasjonsplate) bør normalt ligge 2-3 cm over bunnen av båten på en V-bunnsbåt med stålpropell eller 4-blads propell.

Iallefall hvis man vil ha optimale fartsegenskaper.

4-5 cm over kan også funke i enkelte tilfeller men det blir prøve- og feilemetoden da.

3 cm over funker fint for meg med 4 blads stål eller alupropell. 5 cm over skapte litt trøbbel i sving men funket fint rett fram.

 

For en mere moderat V-bunn med alupropell bør plata ligge mere i flukt med bunnen.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Kommer litt an på hvilken propell, og hvilken kjørestil/egenskaper man foretrekker.

Men båtprodusentene prioriterer som regel sikre kjøreegenskaper og ikke optimal motormontering.

Det er også litt forskjell på f.eks. 10 graders og 20 graders v-bunn vinkel. Spissere vinkel gir mere vann til propellen ved samme monteringshøyde.

Men 4-blads propell kan som regel muliggjøre høyere montering uten tap av egenskaper.

Min funket fint 5 cm over opp i plan og rett fram uten noen nervøsitet. Men sugde for raskt luft i sving så derfor senket jeg ned et hull til 3 cm.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hei. Jeg sliter også med at jeg ikke får fullt turtall med original prop. Har en 2007 EFI skal også ha 5800-6400. Var oppe på fabrikken og snakket med dem og nevnte dette. De mente det likevel var riktig propell ellers ville jeg miste toppfart. 

Er usikker på om det er riktig eller om det hang igjen mening fra den forrige generasjon motor som hadde ca 5400-5800. 

min ligger litt under laveste i beste fall med tom båt. Det blir jo som å daukjøre på høyt gear. Vurderer å skifte denne gangen og se hva som skjer. Vil ha på stålpropell og da må jeg ta høyde for det også da den skal ha mindre stigning har jeg blitt fortalt her inne på BP.

Redigert av Å i sava (see edit history)
Link to post

Mercury 115 hk med 1,75 liter sylindervolum er den mest turtallsglade av alle 115 hk som har vært på markedet (som jeg vet om iallefall).

Det optimale er nok å oppnå 6200 med lett båt og ca 6000 med normalt lastet båt. Makseffekten er vel på 6100 siden det er midt i turtallsområdet (den nye F115 2,1 liter har makseffekt rundt 5500 rpm).

Utvekslingen er 1:2,07 (nyere årsmodeller av samme motor har visstnok 1:2,33) så korrekt stigning for stålpropell for en så stor båt som Skibsplast 655 er antagelig omkring 14" for toppfart omkring 31-32 knop.

Men mye mulig du må ned på 13".

 

Her en grei propellkalkulator med konvertering fra mph (mile/hour) til knop http://www.heringpropellers.com/prop-slip/

Husk punktum og ikke komma for "gear ratio". Propellslip for stålpropell ligger vel rundt 5% i snitt men kan være både mere og mindre.

Ofte mindre for en cuppet propell, siden en 13" cuppet stålpropell kan ha ca 14" effektiv stigning.

 

Men sjekk iallefall at båten ikke ser slik ut under  :saint:

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hei, snakket med Ravns garage på fredag, og når de hørte om erfaringene mine mht turtall osv, så sa de at det mest sannsynlig ikke er noe feil med motoren, men at ikke oppnådd turtall skyldtes manglende trimming av motor. Så jeg måtte jo prøve en tur. I dag tidlig var det relativt rolig på sjøen, og med en vekkerklokke på halvannet år er det jo ikke noe problem å komme seg opp. Kjørte noen testrunder; første gangen var jeg oppe i rundt 5900 omdreininger, de to neste rundt 5800. Så jeg konkluderer med at alt er ok. Skulle gjerne hatt den opp i 6000 men det kan jo skyldes at jeg er uerfaren med kjøring på høy fart og trimming. Konklusjonen er vel for mitt vedkommende viktigheten av å trimme motor når man ligger i plan, for å få optimale kjøreforhold, økonomi og minst slitasje på motor. Nyttig lærdom for meg å se hvor mye trimming har å si for kjøreegenskaper og -glede

Link to post

Det er bra du fikk opp turtallet, hvordan trimmet du motoren under kjøring?, regelen er trim opp til propellen slipper/kaviterer og deretter senker du motoren til propellen får et godt grep ,da får du det turtallet som skal brukes til å vurdere om korrekt turtall på max er oppnådd.

Link to post

Ok, jepp, det var det de på Ravns garage fortalte også. Første turen trimmet jeg så langt opp at propellen slapp litt, og trimmet bittelitt inn, og det var da jeg fikk best resultat. De to andre gangene valgte jeg litt uheldige ruter, noe som gjorde at jeg ikke fikk dette til fullt ut (brått var det land rett forut...). Måtte prøve i en liten fjord pga litt sjø utaskjærs. Men jeg ser jo at jeg har litt å lære her, om trimming av motor. Dette med å trimme motor opp til prop slipper og så litt ned, visste jeg jo fra før. Men etter 10 år i sjekte, og årene før med "utrimbare" motorer, så må det litt læring til. Når jeg kan øke turtallet med 300 - 400 omdreininger bare ved å trimme motor, sier jo det litt. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...