Tempest Startet 21.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 21.Mai.2015 Skal hente en Sun 33 med Yanmar 270 Hk motor og helt nymontert Bravo 2X drev. Turen er på ca 140nm, og eg hadde håp om å ta den på en lang dag. Hvilke hensyn må eg ta i forhold til at drevet er helt nytt og ikke innkjørt? Er vel ikke gunstig å ligge timesvis på samme turtall. Det skal ikke belastes mer enn 75% av maks de første 10 timene, eller? Båten marsjer fint mellom iallefall 18 og 22 knop. Vil det være en fin innkjøring om eg tar legg i eit par timer i slengen og passer på å variere turtallet litt opp og ned iblandt, for så å ta en liten pause utav plan med litt innlagt bakking og giring? Hva er forresten 75% av maks i RPM for drevet sin del? Utvekslingen er 1.81 Sitér dette innlegget Tempest på Instagram Link to post
adeneo Svart 21.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 Det høres ut som du er i nærheten. Generelt heter det at drevet ikke skal belastes mer enn 75% de første 5 timene, og at turtallet skal varieres de neste 5 timene. I løpet av de 10 timene skal man stoppe helt opp, la drevet stå i nøytral litt, og sette det i gir igjen, minst 10 ganger. Det betyr med andre ord at man skal ta det med ro de første timene, stoppe opp, starte igjen, og ta det veldig rolig etter drevet er satt i gir og øke sakte oppover, aldri over 75% av maks. Hva maks turtall er vet ikke jeg, men skal man tippe rett under 4000rpm eller noe sånt, si 3800 * 0.75, så må du holde deg under 2850rpm, og for sikkerhetsskyld så kan du vel like gjerne ligge under 2500rpm, poenget er at du skal ta det rolig. Etter de første fem timene skal man gjøre nesten motsatt, da skal man gjerne stoppe opp, og gi full gass i en liten periode, for så å stoppe opp igjen osv. Variasjon i turtallet bør man forsøke å få til i alle de 10 timene, litt variasjon hver 5-10 minutter er greit, og så får man jo en del variasjon med all stopping og startingen, minst en gang i timen, og det gjør ikke noe med litt mer. Nå skal det sies at de aller fleste ikke er klar over dette, og bare kjører i vei med sine nye båter, selv båtprodusentene og verkstedene gjør ofte det, uten at det ser ut til å være noe stort problem. Men, dersom man kan, så er det selvfølgelig alltid best å følge MerCruiser sine anbefalinger for innkjøring, som altså er omtrent som beskrevet ovenfor. Sitér dette innlegget Link to post
Tempest Svart 21.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 Takker for detaljert og informativt svar, baatplassen.no på sitt beste! Eit lite tilleggsspørsmål; eg er ikke sikker på kva turtal eg må ha for å komme godt i plan, men dersom eg må opp rundt 2900-3000 så vil det vel likevel være betre for drevet at eg går "lett" med båten enn att eg slit med rompa ned? Eller bør eg være absolutt i forhold til 2500 (maks 2850)? Er ukjent med båten og litt usikker på kor markant planingsterskel det er, og kor langt opp i turtal eg må for å passere den... Eg tar ei indre lei, så det blir heldigvis ein del naturlig opp og ned i fart med både dieselfylling og områder med redusert hastighet. Sitér dette innlegget Tempest på Instagram Link to post
Teerex Svart 21.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 Belastningen er ikke proporsjonal med turtallet. Det er jo noe som heter propellkurve som ikke samsvarer helt med motorens effektkurve, pga. forskjellen i belastning/effektbehovet før båten kommer opp i skikkelig plan. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Spannerman Svart 22.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2015 Det er et tung båt du har og jeg har byttet flere drev på dette motor drev kombinasjon, det absolut verst er å kjøre halveis på planen som der er motor og drev det mest belastet. Så jeg anbefale at dere bruk de omdreining du trenger for å kommer opp på plan (bruke trimflaps å hjelpe båten opp) og så tar av gassen til en snill marsfart uten at båten begynner å faller av planen. Motor og drev skal treves mye mer I den omd området. Også folge med på drev olje beholder på motoren som den skal kansje senke litt etter det første timers kjoring pga av luft som er altid i toppen av drevet som finner veien opp til beholderen. Sitér dette innlegget Link to post
Tempest Svart 22.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2015 Supert, takker for gode råd på veien. Drevet blir montert og prøvekjørt i dag, så blir det forhåpentligvis tur i morgon. Sitér dette innlegget Tempest på Instagram Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.