bakskj Startet 21.Mai.2015 Del på Facebook Startet 21.Mai.2015 (redigert) Hei, jeg har en wester18 fra 1985 som jeg tenkte få på sjøen snart.Har gått over med stålbørste og skrape samt høytrykkspylt bunnen og fått bort veldig mye av det gamle bunnstoffet, det som satt løst.Jeg ser ikke at jeg kommer til å orke å bruker mer tid på forarbeidet i år enn dette, båten skal tross alt bare ligge på vannet noen måneder i sommer for å bidra til noen korte dagsturer.Da jeg er helt ny i gamet og litt usikker på videre fremdrift lurer jeg på dette med primer. Bør jeg gå over alle de hvite flekkene på bildet med primer, og er i så fall denne bra: http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Maling-og-lakk/Epoksyprimer-2000023393/Skal jeg bare pensle ett strøk med primer på alle de hvite flekkene, og forsøke å unngå det sorte, eller ville dere strøket over hele båten?Hvor lenge bør dette herde før jeg tar på bunnstoff?Til slutt når jeg skal jeg bunnstoffe, kan jeg da kjøre samme merke bunnstoff som primer, og er denne god nok:http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Maling-og-lakk/Bunnstoff-2000020761/ Bilder av båten: www.jottacloud.com/p/bakskj/c8f88a4613494e2bb4ee233fbfd1b3e4 www.jottacloud.com/p/bakskj/429cd8ad15ff45afbcc1a600d18f93fe Takk til den eller de som har noen gode innspill på akkurat dette. Selv om båten er gammel og skal brukes lite er det jo fint å gjøre det forholdsvis riktig. Redigert 21.Mai.2015 av bakskj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 21.Mai.2015 Del på Facebook Svart 21.Mai.2015 Jeg ville enten gjort dette skikkelig eller enkelt. Å flekkprime ville jeg ikke gjort. Enten fjerne alt gammelt bunnstoff for så å prime med minimum 3 lag epoxyprimer før to lag bunnstoff. En veldig kraftig høytrykkspyler er effektivt. Så slipemaskin med 80 papir til du kommer inn til gelcoat / gammel pirmer og alt er glatt. Alternativet er ett tynt lag selvpolerende bunnstoff i år. Da kan du usette besluttningen ett år, blir lite å fjerne til høsten hvis du da vil gjøre en skikkelig jobb. Tredje alternativet er å bare smøre på bunnstoff og si at det er godt nok på båten. Jeg er litt petimeter, på 5 båter har jeg fjernet alt bunnstoff og primet på nytt. Blir veldig bra etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
POL Svart 21.Mai.2015 Del på Facebook Svart 21.Mai.2015 Hei og velkommen til forumet. På denne båten ville jeg bare ha brukt en enkomponent primer foreks. Biltema 36-353.Rullet dette på hele bunnen av båten både der det er bart og der det er gammelt bunnstoff.Kanskje flekket en gang først med dette der alt gammelt bunnstoff er borte. Deretter ville jeg lagt på nytt bunnstoff , det du refererer til,eventuelt selvpolerende bunnstoff. Skal du bruke 2-komponent primer krever det at hele bunnen er rengjort inn på gelcoaten.Å flikke med epoxyprimer på de bare flekkene har vel ikke så mye for seg dersom resten av bunnen ikke er primet med epoxy. Båten skal jo bare ligge ute noen måneder så faren for osmose som epoxyen skal forhindre, synes jeg er litt overkill i ditt tilfelle. Du får ta det hele grundig neste år. Når det gjelder tørketider står dette på bosene. Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 21.Mai.2015 Del på Facebook Svart 21.Mai.2015 Enig med POL.Biltemas en komponent primer først,den tørker fort.Så bunnstoff.Ferdig. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
bakskj Svart 22.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2015 Hei, takk for gode svar. Setter veldig stor pris på det, og jeg kommer til å gå for litt flekking med Biltema 36-353 der bunnstoffet er helt borte og deretter påføre dette over hele båten med rulle før jeg legger på bunnstoffet. Bør jeg kjøpe ett par bokser av hver? Usikker på hvor mye som går med på en 18 fots bunn. Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 23.Mai.2015 Del på Facebook Svart 23.Mai.2015 Hei, takk for gode svar. Setter veldig stor pris på det, og jeg kommer til å gå for litt flekking med Biltema 36-353 der bunnstoffet er helt borte og deretter påføre dette over hele båten med rulle før jeg legger på bunnstoffet. Bør jeg kjøpe ett par bokser av hver? Usikker på hvor mye som går med på en 18 fots bunn. på min hansvik 18 går det akkurat 1 liter bunnstoff, men kjøp to av hver så har du, da er du garantert å få dekket alt :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.