Jump to content

Varmtvannstank står konstant på


bavaria30sport

Recommended Posts

Hei,

 

Har et problem i min Bavaria 30 sport der varmtvannstanken står konstant på så fort båten ligger på landstrøm eller motoren går.

 

Regner med at det er vanlig at denne kun er på når knappen som også styrer vannpumpen også er aktivert?

 

Noen erfaringer?

Link to post
Share on other sites

Om jeg forstår spørsmålet rett så er der normalt ingen sammenheng mellom varmeelementet i berderen og vannpumpen. Berederen styres av termostaten, evt. i tillegg til en egen av/på bryter for berederen. Vannpumpen styres med egen bryter slik at den kan slås av (ofte vil vanntrykket synke over tid og pumpen starter i noen få sekund nå og da for å få opp trykket igjen) for å unngå støy fra pumpen f.eks. om natten men at en likevel beholder berederen på full temperatur.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Har et problem i min Bavaria 30 sport der varmtvannstanken står konstant på så fort båten ligger på landstrøm eller motoren går.

 

Regner med at det er vanlig at denne kun er på når knappen som også styrer vannpumpen også er aktivert?

 

Noen erfaringer?

Det som styrer varmtvannsberederen er termostaten. Bryteren for vannpumpa har ingenting med dette å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Regner med du har en 220V kontakt som varmer opp vannet i tillegg til varme fra motoren. Hos meg har jeg aldri satt i kontakten, slik at jeg kun har varmtvann når jeg har kjørt en tur. Men det er ikke mer enn 5-10 min med motor før jeg får varmt vann. Kan du ikke bare trekke ut kontakten? Etter en tur med båten holder varmen seg i ca 12-16 t før den begynner å bli kald.

Redigert av Hekkbølgen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Varmtvannstanken hjemme står på konstant. Jeg tviler på at dette er ett problem, forutsatt at det er vann i tanken.

Du har nok rett i at 220v strøm er tilkoblet varmtvannsberederen hjemme permanent. Men, termostaten slår varmekolben av ved en gitt temperatur. Kan ofte justeres 60 - 90 grader C. Slik er det i båten også, bare i mindre målestokk. I berederen i båten er dette ofte to deler koblet sammen.

Står varmekolben alltid på, så er det nok noe feil med termostaten, Da kan vannet begynne å koke i berederen og dampen må ut et sted. Du bør ikke være i båten da det skjer! Resten kan du gjette.

Hvilket merke har du?

 

At vannet blir varmt når motor går er en helt annen sak en bruk av 220V. Det skal være slik.

Link to post
Share on other sites

Takk for gode svar! :smiley:

 

Da forstår jeg det som riktig at varmtvannsbereder (termostat) skal stå på konstant så lenge motor går eller landstrøm er tilkoblet

 

Man må med andre ord sørge for at ferskvannstanken aldri er tom?

Da vil vel elementet i såfall brenne seg??

 

Har ikke tenkt på at jeg kan ta sikringen, takk for tipset :wink:

Link to post
Share on other sites

Det skal være en egen av/på bryter til berederen også. Men den bryter 230V, bryteren til vannpumpen er 12V. Sikringen skal du ikke behøve røre.

Dette nettopp for som Bidevind sier, å kunne prioritere å benytte tilgjengelig effekt til andre formål.

 

Edit: Så ikke bildet lengre opp før nå. Den modulen til venstreer jordfeilbryter, de andre er ikke sikringer men lastbrytere.

Det er altså den du skal vippe ned for å ikke varme opp berederen via 230V. Hvis du heller ikke ønsker motoren skal varme opp

berederen må du stenger kranen som sitter på kjølevannsslangen mellom motor og bereder.

Redigert av diaX (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du har nok rett i at 220v strøm er tilkoblet varmtvannsberederen hjemme permanent. Men, termostaten slår varmekolben av ved en gitt temperatur. Kan ofte justeres 60 - 90 grader C. Slik er det i båten også, bare i mindre målestokk. I berederen i båten er dette ofte to deler koblet sammen.

Står varmekolben alltid på, så er det nok noe feil med termostaten, Da kan vannet begynne å koke i berederen og dampen må ut et sted. Du bør ikke være i båten da det skjer! Resten kan du gjette.

Riktig så dramatisk er det kanskje ikke. I tillegg til termostaten så er det en overopphetingsbryter i strømkretsen som slår ut ved en gitt temperatur.

Link to post
Share on other sites

Riktig så dramatisk er det kanskje ikke. I tillegg til termostaten så er det en overopphetingsbryter i strømkretsen som slår ut ved en gitt temperatur.

[i tillegg skal alle vv.beredere ha en sikkerhetsventil som slipper ut trykket når det blir for høyt./quote]

Link to post
Share on other sites

Usikker på om jeg forsto dette... I min Bavaria, så går vannpumpen på 12 V og styres fra 12V panelet. Den er alltid på når vi er i båten.

 

Varmtvannstanken derimot er kun på innimellom når vi har landstrøm, og det er fra 220V panelet, via vippesikringene. Innimellom fordi den trenger ikke å stå på hele tiden, og noen ganger aldri dersom det er mange båter på bryggene. Dersom alle skal varme opp vannet sitt så går sikringen på brygga og ingen får strøm.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Vipp alle bryterne dine ned. Når du kopler på 220V, så kan du i tur og orden vippe inn lader og andre ting....

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...