bavaria30sport Startet 21.Mai.2015 Del på Facebook Startet 21.Mai.2015 Hei, Har et problem i min Bavaria 30 sport der varmtvannstanken står konstant på så fort båten ligger på landstrøm eller motoren går. Regner med at det er vanlig at denne kun er på når knappen som også styrer vannpumpen også er aktivert? Noen erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 21.Mai.2015 Del på Facebook Svart 21.Mai.2015 Om jeg forstår spørsmålet rett så er der normalt ingen sammenheng mellom varmeelementet i berderen og vannpumpen. Berederen styres av termostaten, evt. i tillegg til en egen av/på bryter for berederen. Vannpumpen styres med egen bryter slik at den kan slås av (ofte vil vanntrykket synke over tid og pumpen starter i noen få sekund nå og da for å få opp trykket igjen) for å unngå støy fra pumpen f.eks. om natten men at en likevel beholder berederen på full temperatur. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
kjeros Svart 21.Mai.2015 Del på Facebook Svart 21.Mai.2015 Jeg fant et bilde fra en tilsvarende båt på Finn. Bryteren/sikringen helt til høyre er for varmtvannberederen. Brytere for vannpumpa har narmalt ikke noe med berederen å gjøre. Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post Share on other sites More sharing options...
Sequoia Svart 21.Mai.2015 Del på Facebook Svart 21.Mai.2015 Hei, Har et problem i min Bavaria 30 sport der varmtvannstanken står konstant på så fort båten ligger på landstrøm eller motoren går. Regner med at det er vanlig at denne kun er på når knappen som også styrer vannpumpen også er aktivert? Noen erfaringer? Det som styrer varmtvannsberederen er termostaten. Bryteren for vannpumpa har ingenting med dette å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Erik Svart 21.Mai.2015 Del på Facebook Svart 21.Mai.2015 Varmtvannstanken hjemme står på konstant. Jeg tviler på at dette er ett problem, forutsatt at det er vann i tanken. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post Share on other sites More sharing options...
Bidevind Svart 21.Mai.2015 Del på Facebook Svart 21.Mai.2015 ... Jeg tviler på at dette er ett problem, forutsatt at det er vann i tanken. Kjekt med egen bryter slik at man i gjestehavn kan benytte de tilgjengelige watt til andre ting, hvis man ønsker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hekkbølgen Svart 21.Mai.2015 Del på Facebook Svart 21.Mai.2015 (redigert) Regner med du har en 220V kontakt som varmer opp vannet i tillegg til varme fra motoren. Hos meg har jeg aldri satt i kontakten, slik at jeg kun har varmtvann når jeg har kjørt en tur. Men det er ikke mer enn 5-10 min med motor før jeg får varmt vann. Kan du ikke bare trekke ut kontakten? Etter en tur med båten holder varmen seg i ca 12-16 t før den begynner å bli kald. Redigert 21.Mai.2015 av Hekkbølgen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vindøyet Svart 21.Mai.2015 Del på Facebook Svart 21.Mai.2015 Varmtvannstanken hjemme står på konstant. Jeg tviler på at dette er ett problem, forutsatt at det er vann i tanken. Du har nok rett i at 220v strøm er tilkoblet varmtvannsberederen hjemme permanent. Men, termostaten slår varmekolben av ved en gitt temperatur. Kan ofte justeres 60 - 90 grader C. Slik er det i båten også, bare i mindre målestokk. I berederen i båten er dette ofte to deler koblet sammen. Står varmekolben alltid på, så er det nok noe feil med termostaten, Da kan vannet begynne å koke i berederen og dampen må ut et sted. Du bør ikke være i båten da det skjer! Resten kan du gjette. Hvilket merke har du? At vannet blir varmt når motor går er en helt annen sak en bruk av 220V. Det skal være slik. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bavaria30sport Svart 21.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2015 Takk for gode svar! Da forstår jeg det som riktig at varmtvannsbereder (termostat) skal stå på konstant så lenge motor går eller landstrøm er tilkoblet Man må med andre ord sørge for at ferskvannstanken aldri er tom? Da vil vel elementet i såfall brenne seg?? Har ikke tenkt på at jeg kan ta sikringen, takk for tipset Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sequoia Svart 21.Mai.2015 Del på Facebook Svart 21.Mai.2015 (redigert) Det skal være en egen av/på bryter til berederen også. Men den bryter 230V, bryteren til vannpumpen er 12V. Sikringen skal du ikke behøve røre. Dette nettopp for som Bidevind sier, å kunne prioritere å benytte tilgjengelig effekt til andre formål. Edit: Så ikke bildet lengre opp før nå. Den modulen til venstreer jordfeilbryter, de andre er ikke sikringer men lastbrytere. Det er altså den du skal vippe ned for å ikke varme opp berederen via 230V. Hvis du heller ikke ønsker motoren skal varme opp berederen må du stenger kranen som sitter på kjølevannsslangen mellom motor og bereder. Redigert 21.Mai.2015 av diaX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KAT Svart 21.Mai.2015 Del på Facebook Svart 21.Mai.2015 Du har nok rett i at 220v strøm er tilkoblet varmtvannsberederen hjemme permanent. Men, termostaten slår varmekolben av ved en gitt temperatur. Kan ofte justeres 60 - 90 grader C. Slik er det i båten også, bare i mindre målestokk. I berederen i båten er dette ofte to deler koblet sammen. Står varmekolben alltid på, så er det nok noe feil med termostaten, Da kan vannet begynne å koke i berederen og dampen må ut et sted. Du bør ikke være i båten da det skjer! Resten kan du gjette. Riktig så dramatisk er det kanskje ikke. I tillegg til termostaten så er det en overopphetingsbryter i strømkretsen som slår ut ved en gitt temperatur. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Shaggylaggy Svart 21.Mai.2015 Del på Facebook Svart 21.Mai.2015 Dette blir litt OT, men varmtvannsberedere som blir trykkkokere er ikke noe serlig. (det er også en mekanisk trykkventil på de også..) se denne Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lady B Svart 21.Mai.2015 Del på Facebook Svart 21.Mai.2015 Riktig så dramatisk er det kanskje ikke. I tillegg til termostaten så er det en overopphetingsbryter i strømkretsen som slår ut ved en gitt temperatur. [i tillegg skal alle vv.beredere ha en sikkerhetsventil som slipper ut trykket når det blir for høyt./quote] Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dennrick Svart 21.Mai.2015 Del på Facebook Svart 21.Mai.2015 Usikker på om jeg forsto dette... I min Bavaria, så går vannpumpen på 12 V og styres fra 12V panelet. Den er alltid på når vi er i båten. Varmtvannstanken derimot er kun på innimellom når vi har landstrøm, og det er fra 220V panelet, via vippesikringene. Innimellom fordi den trenger ikke å stå på hele tiden, og noen ganger aldri dersom det er mange båter på bryggene. Dersom alle skal varme opp vannet sitt så går sikringen på brygga og ingen får strøm. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post Share on other sites More sharing options...
dennrick Svart 21.Mai.2015 Del på Facebook Svart 21.Mai.2015 Vipp alle bryterne dine ned. Når du kopler på 220V, så kan du i tur og orden vippe inn lader og andre ting.... Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post Share on other sites More sharing options...
bavaria30sport Svart 22.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2015 Tusen takk for meget gode og oppklarende svar! :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.