Jump to content

Vond lukt i kjøleboks

Comforthe

Recommended Posts

Hei godt folk,

Vi har en stund hatt problemer med vond lukt i kjøleboksen vår. Boksen har en Isoterm kompressor som står på stort sett hele sommeren (vi ligger med landstrøm på hjemmeplass). Boksen er godt isolert, kledd innvendig med hvite plastplater og fuget med sika/tec7.

Det skal ikke være noe hemmelighet at både saft fra skalldyr og øl har lekket nede i boksen enkelte ganger. Vi har da vært raske til å tørke opp og vaske. Når kompressoren er slått av står boksen alltid med åpent lokk.

Vi har prøvd å vaske ned med alskens kjøkken sprayer, skurekremer og grønnsåper. Vi har også prøvd å vaske med klor og sitron (ikke samtidig).

Jeg begynner å frykte at vond lukt har fått satt seg i selve isolasjonen. Er det mulig?

Andre som har hatt samme problem og funnet en løsning?

Hilsen Simen/Comforthe

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Brukte kaffefilter.  Og skrubbe med neglkost og skylle med myyyye vann

Fjernet 90% av dårlig lukt i vårt kjøleskap hvor rekene hadde ligget 1 uke på sommern.

Hva funket ikke:

-Jif skurekrem. Litt effekt, men ikke så mye

-Polering/rubbing.. Bedre enn Jif, men ingen mirakelkur

-Sitron

-Bakepulver

-Bel

-JifUniversal

Fy-fela, det luktet "hønn".  Ble tilslutt ikke så galt.

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Del en sitron og smør safen fra sitronen overalt innvendig i boksen gjenta behandlingen et par ganger. Da er jeg sikker på at all lukt forsvinner.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Hvis lukten har trukket inn i isolasjonen - kan man da forsegle lukten inni isolasjonen med noe som kan males jevnt og pent på innsiden i boksen? Just wondering...

Jeg tenkte akkurat det samme. 

Ellers mange gode tips her, takk for det. Ser at eddik er en gjenganger, skal prøve det. En kopp med pulverkaffe er jo også enkelt å prøve.

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Da må jo isolasjonen forsegles på motsatt side også og det blir jo ikke enkelt. Lukta vil vel slippe ut gjennom veggene i boksen ut til omgivelsene.

Ser for meg at det er kjørt om det er hull i plastomslaget inne i boksen og surket har trukket ut i isolasjonen der det sitter godt inntrukket.

Edikk er vidundemiddelet ........har prøvd ...bedervet fisk  på vei ut døra ÆSJ...stinker sykt...men eddikken ordna biffen øøøøø lukten :wink:
Lukten kan sitte igjen i pakningen :diving:
hvis mulig å få den av så gjør det og vask med eddikvann
selve boksen bør ikke være vanskelig da den er lett å gjøre rent

Redigert av LALUNA II (see edit history)

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...