Comforthe Startet 21.Mai.2015 Del på Facebook Startet 21.Mai.2015 Hei godt folk, Vi har en stund hatt problemer med vond lukt i kjøleboksen vår. Boksen har en Isoterm kompressor som står på stort sett hele sommeren (vi ligger med landstrøm på hjemmeplass). Boksen er godt isolert, kledd innvendig med hvite plastplater og fuget med sika/tec7. Det skal ikke være noe hemmelighet at både saft fra skalldyr og øl har lekket nede i boksen enkelte ganger. Vi har da vært raske til å tørke opp og vaske. Når kompressoren er slått av står boksen alltid med åpent lokk. Vi har prøvd å vaske ned med alskens kjøkken sprayer, skurekremer og grønnsåper. Vi har også prøvd å vaske med klor og sitron (ikke samtidig). Jeg begynner å frykte at vond lukt har fått satt seg i selve isolasjonen. Er det mulig? Andre som har hatt samme problem og funnet en løsning? Hilsen Simen/Comforthe Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Windy37GM Svart 21.Mai.2015 Del på Facebook Svart 21.Mai.2015 Brukte kaffefilter. Og skrubbe med neglkost og skylle med myyyye vann Fjernet 90% av dårlig lukt i vårt kjøleskap hvor rekene hadde ligget 1 uke på sommern. Hva funket ikke: -Jif skurekrem. Litt effekt, men ikke så mye -Polering/rubbing.. Bedre enn Jif, men ingen mirakelkur -Sitron -Bakepulver -Bel -JifUniversal Fy-fela, det luktet "hønn". Ble tilslutt ikke så galt. Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Comforthe Svart 21.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2015 Takk for tips! Nå spør jeg kanskje dumt, men hvordan bruke kaffefilter? Til å tørke opp med? Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Billa Svart 21.Mai.2015 Del på Facebook Svart 21.Mai.2015 Prøv med eddik. Vask og la deretter en kopp med eddik stå. Veldig god effekt på lukt. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Chiefengineer Svart 21.Mai.2015 Del på Facebook Svart 21.Mai.2015 Om boksen ikke er tett og dette har sivet ut i isolasjonen hadde jeg kondemnert den og erstatta med ny. Da får du det aldri vekk. Om den er tett er det bare å skure med rette luriumet så forsvinner det nok etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 21.Mai.2015 Del på Facebook Svart 21.Mai.2015 Vaske med eddik og la boksen stå åpen for lufting mellom bruk. Men sitter lukta så sitter den og da er det kjørt. Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 21.Mai.2015 Del på Facebook Svart 21.Mai.2015 (redigert) citrusrens Redigert 21.Mai.2015 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 21.Mai.2015 Del på Facebook Svart 21.Mai.2015 En kopp med pulverkaffe, tørr, gjør susen. Fikk fjernet all lukt fra kjøleskapet på hytta etter et strømbrudd. Sett inn koppen og la den stå noen dager. Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 21.Mai.2015 Del på Facebook Svart 21.Mai.2015 Del en sitron og smør safen fra sitronen overalt innvendig i boksen gjenta behandlingen et par ganger. Da er jeg sikker på at all lukt forsvinner. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Popeye70 Svart 21.Mai.2015 Del på Facebook Svart 21.Mai.2015 Hvis lukten har trukket inn i isolasjonen - kan man da forsegle lukten inni isolasjonen med noe som kan males jevnt og pent på innsiden i boksen? Just wondering... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Comforthe Svart 22.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2015 Hvis lukten har trukket inn i isolasjonen - kan man da forsegle lukten inni isolasjonen med noe som kan males jevnt og pent på innsiden i boksen? Just wondering... Jeg tenkte akkurat det samme. Ellers mange gode tips her, takk for det. Ser at eddik er en gjenganger, skal prøve det. En kopp med pulverkaffe er jo også enkelt å prøve. Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Chiefengineer Svart 22.Mai.2015 Del på Facebook Svart 22.Mai.2015 Da må jo isolasjonen forsegles på motsatt side også og det blir jo ikke enkelt. Lukta vil vel slippe ut gjennom veggene i boksen ut til omgivelsene. Ser for meg at det er kjørt om det er hull i plastomslaget inne i boksen og surket har trukket ut i isolasjonen der det sitter godt inntrukket. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 22.Mai.2015 Del på Facebook Svart 22.Mai.2015 (redigert) Et brukt kaffefilter, la det ligge inni der og lukk opp døren periodisk :-). Sitron funket ikke for oss, ei heller eddik Redigert 22.Mai.2015 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
LALUNA II Svart 22.Mai.2015 Del på Facebook Svart 22.Mai.2015 (redigert) Edikk er vidundemiddelet ........har prøvd ...bedervet fisk på vei ut døra ÆSJ...stinker sykt...men eddikken ordna biffen øøøøø lukten Lukten kan sitte igjen i pakningen hvis mulig å få den av så gjør det og vask med eddikvannselve boksen bør ikke være vanskelig da den er lett å gjøre rent Redigert 22.Mai.2015 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Comforthe Svart 22.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2015 Et brukt kaffefilter, la det ligge inni der og lukk opp døren periodisk Jeg hiver i ett brukt kaffefilter i løpet av helgen, pleier å produsere noen sånne :) Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Seasu Svart 22.Mai.2015 Del på Facebook Svart 22.Mai.2015 (redigert) Min kjøleboks var hjemmelaget meg isolasjon, glassfiber og topcoat. Muligens noe som dette inni, pass på at det ikke reagerer med isolasjonen. http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Maling-og-lakk/2-komponent-polyuretan-2000019506/ Redigert 22.Mai.2015 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Mai.2015 Del på Facebook Svart 22.Mai.2015 Hvis alternativet er å bytte kjøleboks/skap så ville jeg kjøpt den lille ozongeneratoren på BT og kjørt den nedi der en del timer, kanskje det gjør susen? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 22.Mai.2015 Del på Facebook Svart 22.Mai.2015 Ozon er sikkert fint. Jeg har brukt min ozongenerator i vår båt, fjernet en del hundelukt den. mvh Windy37gm Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.