Jump to content

Varm D6 370 starter ikke


Mark1

Recommended Posts

Har et problem med at min Volvo D6 370 ikke vil starte når motoren er varm. Start med kald motor går greit, men den nekter når motoren er varm. Har løst det så langt ved å suge ut luft fra filteret på motoren gjennom nippelen på toppen, men dette er ikke noen god løsning. Er det noen som har hatt det samme problemet og fått løst det?

Link to post
Share on other sites

Hvis det er luft å hente fra nippelen så er det et luft lekasje en plass, kontrollere alle kobling og slanger fra tanken til førfilter osv til motoren. Når det skje igjen prøve å pumpe på knappen på diesel filter hus, hvis den er lett å pumpe og så gradvis bli hardt har du sikkert et luft lekasje. Den knapp skulle altid føler som det er diesel i den og pumpe opp med 1/2 slag fra kaldt, og etter motoren har vært igang skulle føler hardt engang du trykk på den.

Link to post
Share on other sites

Opplever også problemer med å starte når motoren er varm. Gjelder D6-370, 2005 mod med EVC-C. Kjørt 850 timer. Injektorer byttet for 2 år/150 timer siden.

 

Som regel startes ikke motoren etter at vi er vel fortøyd, så jeg er usikker på hvor lenge dette har vært et problem. Merket ikke noe spesielt ved siste dieselfylling som skjedde i slutten av april, da startet motorenens mens den ennå var varm. Første gang jeg merket dette problemet var forrige helg når motoren skulle startes etter at jeg hadde strammet multireima.

 

I dag testet jeg ved å gjøre startforsøk etter at vi hadde kjørt ca en halvtime slik at motoren var godt gjennomvarm. Prøvde å pumpe på manuell dieselpumpe på toppen av finfilteret uten at dette hjalp. Først når kjølevannstemperaturen kom under 40 grader ville motoren starte, og selv da noget motvillig.

 

Ofte når noe merkelig oppstår med disse motorene ligger årsaken i en eller annen sensorfeil. Noen som vet om det finnes sensorer som kan forårsake et slikt problem, f.eks. sensor for dieseltemperatur?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Har sendt deg en IM. Har hatt dette problemet selv og prøvde med et ventil på dieselretur for å holde trykket oppe men det hjalp ingenting. Tok en test på injektorer og fant ut at to av de ikke holdt på trykket. Byttet de og problem løst. Prøvde også å pumpe opp trykket med luftepumpa men det hjalp heller ikke. Har to start og fire forbruksbatterier i båten. Av og til fikk jeg liv i motoren ved å koble alle seks batteriene sammen så starter fikk mye større fart. Iogmed at injektorer på disse motorene er kjent for å slippe trykket ville jeg sjekket disse først. Tror du finner feilen der. Min startet heller ikke før tempraturen hadde sunket mye. Jeg har en D6-310 fra 2006.

Redigert av Kotnes (see edit history)

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Jeg registrerer at flertallet av innleggene her heller mot injektorfeil. I så fall burde dette bli en reklamasjonssak for meg i og med at injektorene bare er to år gamle.

 

Men burde det ikke komme feilmelding på EVC-systemet dersom årsaken er for lavt trykk på dieselsystemet? Det er jo en trykksensor på railen.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Det tok jammen meg tid :-)

Jeg registrerer at flertallet av innleggene her heller mot injektorfeil. I så fall burde dette bli en reklamasjonssak for meg i og med at injektorene bare er to år gamle.

 

Men burde det ikke komme feilmelding på EVC-systemet dersom årsaken er for lavt trykk på dieselsystemet? Det er jo en trykksensor på railen.

Det sitter trykksensor på rail'en ja, og den må gi signal om et trykk over en viss verdi før ECU'en starter injektorene. Det kan selvfølgelig lages en "no start" feilkode og de kunne ha laget en varsling på dette men motoren trenger nødvendigvis noe tid før trykket er høyt nok.

Jeg hadde en Mercedes som ikke ville starte i kulda og der hjalp det med et ekstra batteri slik at starteren gikk raskere. Da ble trykket høyt nok i railen og den startet straks.

Link to post
Share on other sites

Endelig ble problemet løst. Fikk tatt en " melketest " og fant ut at returen var alt for mye på 3 av injektorene. Skiftet disse og vips var problemet løst

Dere som har hatt disse problemene og fått de løst ved å bytte injektorer.

 

Dette er jo ingen billig sak. Hvilke forfiltere kjører dere med? Hvor mye mikron filtrering har dere kjørt med på dieselen før den kommer inn til motorens filter?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...