Jump to content

Hvor er sinkanodene ?


syvers

Recommended Posts

Har selvfølgelig skjønt hvor viktige disse anodene er, og har derfor forsøkt å finne ut hvor på min båt disse sitter. Så vidt jeg har skjønt kan det sitte anoder diverse steder bl.a i motor.

Jeg har en Nidelv 24 med VP md17c motor. Det sitter en sinkanode helt akter på kjølen. Utover dette aner jeg ikke om det finnes flere i båten/motoren. Jeg har original instruksjonsbok for både båt og motor + gjør-det-selv håndbok. Disse har jeg gjennomgått opptil flere ganger uten at jeg føler jeg får skikkelig svar på det jeg lurer på, nemlig:

Hvor finnes det sinkanoder i denne båten og med denne motoren ?? :yesnod:

Noen som vet ???

 

En annen ting: Jeg mener og ha lest at sink (eller heter det Zink? :smiley:?) ikke er gunstig å bruke i ferskvann. Stemmer dette ? - og hva bruker man eventuelt i stedet ?

 

takknemlig for tips

 

syvers  :seeya:

Link to post
Share on other sites

Hei Syvers,

 

Jeg har ikke spesiell kjennskap til hverken din båt eller din motor, derfor må min kommentar bli nokså generell.

 

For å begynne med det siste: Behovet for anoder oppstår i prinsippet når vannet er elektrisk ledende og kan fungere som en elektrolytt i en galvanisk prosess. I ferskvann skal man derfor teoretisk sett ikke ha behov for anoder, siden det ikke er ledende. Men så ofte som vi leser om forurensning og sur nedbør kan man neppe gå ut fra at vannet IKKE leder elektrisitet. Og jeg kan ikke se noen mulighet for at anoder kan gjøre skade.

 

Det nest siste: zink eller sink. Det er nok mest et spørsmål om hvilken rettskrivningsnormal man benytter. For meg faller det mest naturlig å skrive riksmålsformen zink, som også stemmer med det kjemiske tegnet Zn. Men jeg vil tro at sink er den formen som står i bokmålsordlistene.

 

Når du har en anode helt i akterkant av kjølen så der det fornuftig nok. Men for at anoden skal virke må den ha god elektrisk forbindelse med det den skal beskytte. Derfor vil jeg tro at du også burde se etter muligheten for å plasserer anode fastklemt på propellakslingen. Hvis du har metallror, så kan du jo også skru fast en anode på rorbladet.

 

Anodene på motoren pleier vanligvis stå montert i forbindelse med kjølevannsirkulasjonen. En vanlig monteringsmetode er "blindplugger" skrudd inn i blokken, i kjøleren eller lignende. Blindpluggen har vanligvis 6-kant, og når du skrur den ut  -  vil du se at zinkanoden er skrudd fast i pluggen innenfra   -   eller i verste fall at den er tæret helt bort og bare gjengene står igjen......

 

Altså; ikke så spesifikt, men kanskje litt hjelp allikevel.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det nest siste: zink eller sink. Det er nok mest et spørsmål om hvilken rettskrivningsnormal man benytter. For meg faller det mest naturlig å skrive riksmålsformen zink, som også stemmer med det kjemiske tegnet Zn. Men jeg vil tro at sink er den formen som står i bokmålsordlistene.

Sink (tysk Zink, kanskje av Zinke 'tagg, takk', fordi metallet får takkete former i smeltemonen)  gråkvitt, metallisk grunnstoff, kjemisk symbol Zn (Nynorskordboka, Samlaget 1986).  

 

Eg har ikkje bokmålsordliste i analog utgåve, men stavekontrollen i Word godkjenner berre skrivemåten «sink».  

 

Dei fleste utanlandske ord som kjem inn i det norske språket, blir ofte i starten stava lik det opprinnelege ordet. Etter ei tid er det vanleg at dei blir fornorska og stava med norske teikn, og den prosessen tek som kjent lengst tid for riksmål.

 

Det er fristande å dra i gang ein diskusjon om målformer her.  Aftenposten brukte tidlegare stavekontrollen til å endra alle «etter» til «efter».  Petter Pettersen fra Etterstad fekk hard medfart. :cryin:

Link to post
Share on other sites

Det er fristande å dra i gang ein diskusjon om målformer her.  Aftenposten brukte tidlegare stavekontrollen til å endra alle «etter» til «efter».  Petter Pettersen fra Etterstad fekk hard medfart. :cryin:

Jeg tror vi gjør klokt i å avstå fra språkdiskusjoner, til det finnes mer egnede fora. Men jeg tillater meg allikevel å tvile på påstanden om Aftenposten, den er nok helst en vits i Noregs Mållag.

 

Etter 30 år som abonnent på Aftenposten mener jeg at de forlot formen "efter" adskillige år før stavekontrollen kom i alminnelig bruk.

 

Mvh

Poseidon

"La nynorsken dø i fred!"

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...