Jump to content

KAD300 med DP-G, gir startet å feile når jeg går fra N til forover

hermansen

Recommended Posts

VP KAD 300 med DP-G. Først skikkelige tur etter sjøsetting. Opplever 2 ganger at drev ikke går i gir når jeg endrer gir/gasshendel fra N til forover. Revers er det ikke noe problem med.

Det som skjedde var at vi lå og drev i sjøen, motor på og gir/gass i N. Så skulle vi kjøre langsomt forover. Flyttet gir/gass et steg forover. Da skal giret koble seg inn og båten skal gå på tomgang forover. Men det skjedde ikke. Prøvde igjen 2 ganger og vekslet mellom N og forover. Ingen respons på giret. Revers fungerte ok.

Tok da og satte den i forover (ingen respons) og ga deretter litt gass. Da hoppet den i gir og begynte å gå forover.

Andre gangen var når jeg skulle inn på plassen min etter turen. Hadde latt båten "flyte inn" i båsen. Nesten fremme så setter jeg den i revers (på tomgang) men trengte deretter også litt kraft fremover. Endret fra revers til fremover (på tomgang). Giret gikk fra revers til N men ikke videre til fremover. Måtte også da gikk litt gass før det kom.

Hva kan dette skyldes ?

/Øystein

Satser på at dere har skiftet drev olje etter å har vært på land med riktig olje 90-140 på DPG drev, ellers du har kontrollert den at det er ikke noe vann I olje. Hvis det er en feil kun på en retning feks fremover så er det sannsynligvis kabel som trenger justering som nøytral ligger litt mot revers istendenfor 50/50 begge vei.

Hvis du opplever feilen I begge gir det ser som clutch cone i øverveksel hus sklir, det trenger å tar ut og slippe så at den er ikke blanc, i hverst fall cone er utslitt og dere trenger en nye.

Takk for svar.  

Oljen er byttet og jeg opplevde det bare forover og ikke i revers så jeg satser på at det bare er en kabel som trenger justering.    Motor er ikke kjørt mer enn 540 timer og service på drev (på Volvo verksted) hvert år, så jeg satser på at de vet hva de holder på med.

Men jeg var nede i motorrommet og lette etter denne "gir-veier/kabel" uten noen videre hell.  Hvor ligger denne i forhold til servosylinder for styring ? Har noen en tegning/skisse/link som gjør det litt lettere å lete ?

Takk

Du har vel en gearaktuator som sitter bak motoren på akterspeilet, disse kan gå tregt og du vil oppleve de symtomene du har. Du kan titte bak på den og se hva den gjør om du får noen til å gear'e for deg. Ellers kan de være så enkelt at wiren bak på drevet sitter litt galt og må justeres, men da her jeg litt tro på at den hadde vært vanskelig å få i nøytral fra revers.

• 5 uker senere...

Det er ikke sant at hvis det er feil med konen det blir med begge gir, kon  slite det mest på frem som den er det meste brukt. Har åpnet mange DPE/ DPG drev og funnet slitasje kun på en side av konen, den som er brukt mest. 

Du kan slipe kon overflaten på girhjul hvis det er polert blank, men hvis konen selv er slit så må du bytte den.

Men anbefale du kontrollere gir aktuator funksjon først, kalibreres og ser at det er samme slag lengde i begge rettning, og kobbel bort gir wire og skift ved hand for å sjekk at den er ikke tung, finner nøytral punkt på drev å sjekk at gir wire treffe  actuator pin når alt er i nøytral stillingen. Hvis alt stemmer så må du kontroll drev olje evt kon.

Redigert av Spannerman (see edit history)
  • 1 måned senere...

Beklager sen oppdatering men var i feriemodus.  Når konen var byttet så fungerte alt helt korrekt.    Vaier og aktuator var ok.   Basert på dette så er konklusjonen at konen var slitt og trengte å bli skiftet.

Til info så prøvde jeg både ny kalibrering av girspaken samt utvidet kontroll av aktuator (koblet fra vaier og kjørte denne mange ganger hver vei).    

Det kan godt være men for en vanlig bruker som meg så må jeg forholde meg til hva et VP verksted sier og anbefaler.  Forsøker så godt det lar seg gjøre å søke opp informasjon i forkant men det er ikke alt som er lite relevant.   

Men jeg forstår fortsatt ikke hvorfor dette skal være "den dyreste lysestaken ever" ?   Hadde vært kjekt med litt mer informasjon slik at både jeg og andre lesere på dette fora kunne blitt litt mere opplyst ?

Det var ment som et humorinnspill, hvis det falt på stengrunn var det ikke meningen.

Det du ser på bildet er konen fra mitt babord drev, gjenbrukt som lysestake.  Det er den som er skiftet hos deg.  Med tanke på prisen av konen, blir det den dyreste lystestaken ever, ihvertfall i vår famile :-)   Du hører ofte at når giringen begynner å bli silkemyk, dvs at "donket" er helt borte er det et tegn på at konen begynner å bli sliten, så valget ditt med å bytte er helt riktig. Og som du sier: det funker nå.

God sommer!

Vennlig hilsen

Windy37GM

Også en Innehaver av dyr lysestake

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Konen koster vel rundt 5500, div pakninger og sånt 1000. Jobben vet jeg ikke, en kompis skremte meg til å gjøre det sjøl. Litt sånn Harald Rønneberg tankegang: hvor gæærnt kan det gå?

Vi bruke verksted manualen, litt sunn fornuft og kaffe. Jeg er ikke mekaniker, men vi fikk det fint til :-) Vi skal lage en howti på dette når vi får tid

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

• 3 uker senere...

Konen koster vel rundt 5500, div pakninger og sånt 1000. Jobben vet jeg ikke, en kompis skremte meg til å gjøre det sjøl. Litt sånn Harald Rønneberg tankegang: hvor gæærnt kan det gå?

Vi bruke verksted manualen, litt sunn fornuft og kaffe. Jeg er ikke mekaniker, men vi fikk det fint til :-) Vi skal lage en howti på dette når vi får tid

Er svært interessert i å se en howto, er den laget ? Antar jeg har samme problem på et av drevene

• 5 år senere...

Løfter denne igjen for et lignende problem.

Fortsatt KAD 300 med DP-G. Symptomet nå er at jeg ikke får skiftet fra akterover til fri eller forover. Har to-motor installasjon og dette gjelder kun sb. 

Har tuslet rundt i skjermet område i flere timer og giret forover, fri og akterover et utall ganger. Alt ok. Men hvis giret står akterover i mer enn ca 10-15 sek vil det ikke returnere til fri, setter det forover og det går fortsatt akterover, gir litt gass og det går fortere akterover. Stopper motor og starter igjen, alt virker som det skal. Har gjentatt dette en rekke ganger og det samme skjer hver gang.

Har også giret et utall ganger med kun tenning på og aktuator gjør det den skal hver gang. Har også hatt av aktuator og koblet fra wire. Testet wire for hånd og har ingen problem med å skyve den begge veier.

Også løftet båten på land for å sjekke at wire sitter i sporet sitt og det gjør den. Sjekket også oljen samtidig selv om det kun er noen uker siden den ble skiftet.

Til slutt har jeg kalibrert girspaken uten at jeg har prøvekjørt etterpå.

Magefølelsen er at dette er noe elektrisk/elektronisk, men rart at det bare skjer når den står akterover i en «lengre» periode. 

Hvis kablene i maskinrommet er lange nok tenker jeg å kryssbytte der som neste trekk.

Andre forslag ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...