hermansen Startet 23.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 23.Mai.2015 VP KAD 300 med DP-G. Først skikkelige tur etter sjøsetting. Opplever 2 ganger at drev ikke går i gir når jeg endrer gir/gasshendel fra N til forover. Revers er det ikke noe problem med. Det som skjedde var at vi lå og drev i sjøen, motor på og gir/gass i N. Så skulle vi kjøre langsomt forover. Flyttet gir/gass et steg forover. Da skal giret koble seg inn og båten skal gå på tomgang forover. Men det skjedde ikke. Prøvde igjen 2 ganger og vekslet mellom N og forover. Ingen respons på giret. Revers fungerte ok. Tok da og satte den i forover (ingen respons) og ga deretter litt gass. Da hoppet den i gir og begynte å gå forover. Andre gangen var når jeg skulle inn på plassen min etter turen. Hadde latt båten "flyte inn" i båsen. Nesten fremme så setter jeg den i revers (på tomgang) men trengte deretter også litt kraft fremover. Endret fra revers til fremover (på tomgang). Giret gikk fra revers til N men ikke videre til fremover. Måtte også da gikk litt gass før det kom. Hva kan dette skyldes ? /Øystein Sitér dette innlegget Link to post
Spannerman Svart 23.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 Satser på at dere har skiftet drev olje etter å har vært på land med riktig olje 90-140 på DPG drev, ellers du har kontrollert den at det er ikke noe vann I olje. Hvis det er en feil kun på en retning feks fremover så er det sannsynligvis kabel som trenger justering som nøytral ligger litt mot revers istendenfor 50/50 begge vei. Hvis du opplever feilen I begge gir det ser som clutch cone i øverveksel hus sklir, det trenger å tar ut og slippe så at den er ikke blanc, i hverst fall cone er utslitt og dere trenger en nye. Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 23.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 Takk for svar. Oljen er byttet og jeg opplevde det bare forover og ikke i revers så jeg satser på at det bare er en kabel som trenger justering. Motor er ikke kjørt mer enn 540 timer og service på drev (på Volvo verksted) hvert år, så jeg satser på at de vet hva de holder på med. Men jeg var nede i motorrommet og lette etter denne "gir-veier/kabel" uten noen videre hell. Hvor ligger denne i forhold til servosylinder for styring ? Har noen en tegning/skisse/link som gjør det litt lettere å lete ? Takk Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 23.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 Du har vel en gearaktuator som sitter bak motoren på akterspeilet, disse kan gå tregt og du vil oppleve de symtomene du har. Du kan titte bak på den og se hva den gjør om du får noen til å gear'e for deg. Ellers kan de være så enkelt at wiren bak på drevet sitter litt galt og må justeres, men da her jeg litt tro på at den hadde vært vanskelig å få i nøytral fra revers. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 23.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 Hadde samme problem med eit 290 dpe.Det var linksmutteren over konen som hadde feil klaring.Hadde 0,8mm,skullevere 0,2. Ingvar på Marinedeler.no hadde mutter med riktig klaring han skifta denne og alt var ok. Får håpe at det bare er justering av wiren,så slipper du å demontere drevet Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 23.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 Har du kalibrert gasshåndtaket? Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
viamund Svart 22.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2015 Hei Jeg opplever samme problem som deg hermansen. Fant du ut av problemet? Jeg har prøvd å justere gir-vaier bak på drevet, men uten hell. Sitér dette innlegget Link to post
Spannerman Svart 22.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2015 (redigert) Det er ikke sant at hvis det er feil med konen det blir med begge gir, kon slite det mest på frem som den er det meste brukt. Har åpnet mange DPE/ DPG drev og funnet slitasje kun på en side av konen, den som er brukt mest. Du kan slipe kon overflaten på girhjul hvis det er polert blank, men hvis konen selv er slit så må du bytte den. Men anbefale du kontrollere gir aktuator funksjon først, kalibreres og ser at det er samme slag lengde i begge rettning, og kobbel bort gir wire og skift ved hand for å sjekk at den er ikke tung, finner nøytral punkt på drev å sjekk at gir wire treffe actuator pin når alt er i nøytral stillingen. Hvis alt stemmer så må du kontroll drev olje evt kon. Redigert 22.Juni.2015 av Spannerman (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 22.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2015 Det kommer en og bytter konen i denne uken. Det var ikke aktuator og veier var ok. Så da gjenstår bare det. Båten er på land og venter på en VP servicemann (fra et VP verksted). Kan oppdatere med ny info når han har vært der i løpet av uken. Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 23.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2015 Beklager sen oppdatering men var i feriemodus. Når konen var byttet så fungerte alt helt korrekt. Vaier og aktuator var ok. Basert på dette så er konklusjonen at konen var slitt og trengte å bli skiftet. Til info så prøvde jeg både ny kalibrering av girspaken samt utvidet kontroll av aktuator (koblet fra vaier og kjørte denne mange ganger hver vei). Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 23.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2015 Godt det ble "årnings". Gratulerer med feilretting og gratulerer med den dyreste lysestaken ever. Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
hermansen Svart 23.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2015 Det kan godt være men for en vanlig bruker som meg så må jeg forholde meg til hva et VP verksted sier og anbefaler. Forsøker så godt det lar seg gjøre å søke opp informasjon i forkant men det er ikke alt som er lite relevant. Men jeg forstår fortsatt ikke hvorfor dette skal være "den dyreste lysestaken ever" ? Hadde vært kjekt med litt mer informasjon slik at både jeg og andre lesere på dette fora kunne blitt litt mere opplyst ? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 24.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2015 (redigert) Det var ment som et humorinnspill, hvis det falt på stengrunn var det ikke meningen. Det du ser på bildet er konen fra mitt babord drev, gjenbrukt som lysestake. Det er den som er skiftet hos deg. Med tanke på prisen av konen, blir det den dyreste lystestaken ever, ihvertfall i vår famile :-) Du hører ofte at når giringen begynner å bli silkemyk, dvs at "donket" er helt borte er det et tegn på at konen begynner å bli sliten, så valget ditt med å bytte er helt riktig. Og som du sier: det funker nå. God sommer! Vennlig hilsen Windy37GM Også en Innehaver av dyr lysestake Redigert 24.Juli.2015 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
andersb Svart 24.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2015 Om det er noen trøst mr windy37GM tok jeg humoren og lo av den, jeg har faktisk 6 sånne lysestaker på samvittigheten. Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 24.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2015 Hei og beklager. Det var litt sent i går når jeg svarte og "ironi-delen" av hjernen var koblet ut. Når jeg ser på bildet nå så kommer smilet frem. Det var faktisk "den dyreste lysestaken ever" Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 24.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2015 Siden det er en hvis fare for at neste båt blir en drevbåt benytter jeg anledningen til å spørre: Hva koster det å bytte ett slikt kon? Både deler og arbeid? Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Windy37GM Svart 24.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2015 Konen koster vel rundt 5500, div pakninger og sånt 1000. Jobben vet jeg ikke, en kompis skremte meg til å gjøre det sjøl. Litt sånn Harald Rønneberg tankegang: hvor gæærnt kan det gå? Vi bruke verksted manualen, litt sunn fornuft og kaffe. Jeg er ikke mekaniker, men vi fikk det fint til :-) Vi skal lage en howti på dette når vi får tid Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Kenneth 81 Svart 24.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2015 Det høres ikke så fryktelig avskrekkende ut nei Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Jo9 Svart 9.August.2015 Link til dette innlegget Svart 9.August.2015 Konen koster vel rundt 5500, div pakninger og sånt 1000. Jobben vet jeg ikke, en kompis skremte meg til å gjøre det sjøl. Litt sånn Harald Rønneberg tankegang: hvor gæærnt kan det gå? Vi bruke verksted manualen, litt sunn fornuft og kaffe. Jeg er ikke mekaniker, men vi fikk det fint til :-) Vi skal lage en howti på dette når vi får tid Er svært interessert i å se en howto, er den laget ? Antar jeg har samme problem på et av drevene Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 9.August.2015 Link til dette innlegget Svart 9.August.2015 (redigert) Har ikke rukket enda. Må først gjøre ferdig tiltsensornprosjektet (skal kunne levere tiltsensor til ca 1/2 pris av VP) slik at jeg kan begynne å faktisk levere de. Så kommer how-to mhp kon skifte :-) Redigert 9.August.2015 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Jo9 Svart 27.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2021 Løfter denne igjen for et lignende problem. Fortsatt KAD 300 med DP-G. Symptomet nå er at jeg ikke får skiftet fra akterover til fri eller forover. Har to-motor installasjon og dette gjelder kun sb. Har tuslet rundt i skjermet område i flere timer og giret forover, fri og akterover et utall ganger. Alt ok. Men hvis giret står akterover i mer enn ca 10-15 sek vil det ikke returnere til fri, setter det forover og det går fortsatt akterover, gir litt gass og det går fortere akterover. Stopper motor og starter igjen, alt virker som det skal. Har gjentatt dette en rekke ganger og det samme skjer hver gang. Har også giret et utall ganger med kun tenning på og aktuator gjør det den skal hver gang. Har også hatt av aktuator og koblet fra wire. Testet wire for hånd og har ingen problem med å skyve den begge veier. Også løftet båten på land for å sjekke at wire sitter i sporet sitt og det gjør den. Sjekket også oljen samtidig selv om det kun er noen uker siden den ble skiftet. Til slutt har jeg kalibrert girspaken uten at jeg har prøvekjørt etterpå. Magefølelsen er at dette er noe elektrisk/elektronisk, men rart at det bare skjer når den står akterover i en «lengre» periode. Hvis kablene i maskinrommet er lange nok tenker jeg å kryssbytte der som neste trekk. Andre forslag ? Sitér dette innlegget Link to post
Jo9 Svart 30.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2021 Prøvd igjen etter kalibrering. Latt den stå akterover i lengre tid flere ganger, klarer ikke gjenskape feilen nå. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.