Jump to content

Noen med erfaring fra nye Vesling 490 v1


LAKA

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter ny eller nesten ny båt i prisklassen opp til 150 000 kr. Båten skal brukes i ryfylkeskjærgården og til jobbpendling. Jeg er derfor ute etter en relativt sjøsterk båt som går rimelig. Har forelsket meg litt i Vesling 490 med 60 HK motor men er alltid skeptisk til et "nytt" båtmerke og ny produsent av disse båtene. Finner heller ikke særlig tester av disse på nett. Noen som har erfaring med disse båtene eller produsenten? Er de seriøse folk? Har også sett litt på Musling 430 i ny utgave. Er redd den blir litt liten i frisk bris på fjorden men den blir antageligvis enda rimeligere i drift da jeg kan gå for 40 HK utgaven.

Redigert av LAKA (see edit history)
Link to post

Hei.Jeg har sett en en ny Vesling liggende på land i Bergen.Båten ventet på motor.Den virket veldig solid og orntlig for å si det sånn.Hvordan firmaet som står bak er vet jeg ikke.Den gamle modellen hadde en svakhet med sprekker i motorbrønn iallefall ved tøft bruk.Dette var/er noe "alle" vet.Dette er vistnok forsterket på de nye båtene da produsenten er klar over dette.Tror du får en kanonbra båt.

Båt med fjernkontroll

Link to post

ST-utgaven med vindskjerm og kalesje virker jo ganske flott http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41323131

 

Men ST-modellen er vel ikke selvlensende, så da er jo kalesje nesten et must.

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hmm ja si det, ser at det står selvdrenerende på V1 og V2, men ikke selvlensende. Det bør jo bety det samme egentlig.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Vedr. Selvdrenerende.

Dersom opplegget er som på original musling, så ligger dørk svakt under vann i bakkant, da avhengig av motorisering. Det er propp mot vanntunell. Dersom du tar ut denne proppen med mye regnvann i båten vil det meste renne ut inntil vannivå stabiliseres noe over dørk. Dersom du legger båten i plan og deretter tar ut proppen dreneres det resterende.

Fordelen er lavere innvendig dørk, ulempen er selvsagt at det blir risky å la båt ligge uten proppen i. (En liten lekk mot dobbeltbunn vil gjøre båten selvsekkende) Videre vil båten i såfall også bli liggende med noe innvendig vann med groe ++. I praksis er proppen alltid på, båten øses etter regnvær.

Link to post

Vedr. Sjøegenskaper.

Både Vesling og Musling er fantastiske sjøbåter. Dyp V bunn og fin balanse. Linge var genial.

 

Det eneste negative jeg kjenner til er at disse båtene kan være litt vanskelige dersom de provoseres i medsjø pga i overkant dyp v.

 

Muslingen er litt sprutete ved sidevind.

 

Jeg kan også styre meg for step som nå er lagt inn i Veslingskroget. Ser ikke helt poenget, dette blir feil i mitt hode, ref. respekt for originalitet/konstruktør.

Link to post

Det finnes nok moderne skrogfasonger som kanskje fungerer bedre til hverdags enn de gamle klassikerne.

Jeg blir stadig forbauset over min 18-fots skjærgårdsjeep og totalt fraværende sjøsprut inn i båten nesten uansett vær og vind.

Betalte kr 65.000 for den fabrikkny i 2010.. med en god del utstyr montert (uten motor naturligvis).

En kjøremaskin uten like, når man fikk fikset noen småting som bedre festing av styrekonsoll og litt annet smått.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det finnes nok moderne skrogfasonger som kanskje fungerer bedre til hverdags enn de gamle klassikerne.

 

skjer jo stadig fremskritt innen skrogdesign, men jeg kjenner fortsatt ikke til noen 14-fotere her til lands som kan klå Musling /Vesling 430 mtp sjøegenskaper.  

 

Når det gjelder vesling 490 versjonen med step, så er jeg også ganske nysgjerrig på hvordan den vil oppføre seg ift. standardversjonen.  Lettdrevet isåfall om den klarer 39 knop med 60hk som oppgitt.   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Utgaven jeg ser på skal klare 36 knop med Honda 60 HK. Det eneste som holder meg litt igjen er mangel på vindskjerm. Det blåser jo godt i båter med en liten vindskjerm også så spørsmål er hvor mye jeg skal legge vekt på det. Ellers liker jeg båten veldig godt - kjekt å kjøre rundt i noe som ikke alle på fjorden har. 

Link to post

Etter å ha prøvekjørt litt båter og tenkt litt gjennom behovet så bestemte vi oss for å kjøpe litt større båt som både er bedre i sjøen samt gir litt mer ly for vær og vind. Valget falt på en Skibsplast 605 Offshore med 90 HK Suzuki. Sjøsetter båten til helga - og gleder meg stort til første tur.

Link to post
  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...