Jump to content

Askeladden 525 - lekkasje fra fast bensintank - noen som vet?


Finn Rasmussen

Recommended Posts

Opplever at askeladden 525 leker bensin fra fast tank på 90 liter og ned i bånnen/brønnen bak i båten. Det er ikke fra bensinledningen eller fra bensinfilteret eller ledningen fra filter inn til motor. Skiftet i dag og alt ok. Problemet er at det lekker bensin fra tanken, men jeg vet ikke hvor.

Når jeg prøver å google en teknisk tegning av askeladden 525 er det umulig å finne ut hvilken bensintank båten er utstyrt med. 2006 modell.

Noen som vet hvor man kan finne en teknisk tegning og hvilken fabrikat/modell bensintank som sitter i båten? Helt utrolig at askeladden ikke har lagt ut denne type info til brukerne. Super takknemlig for alle tips!!!

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Hei,

Jeg har nettopp sjøsatt samme type båt, Askeladden 525 Excel. Fylte på bensin og opplevde at alt rant ned i kjølen/brønnen bak i båten. Det er ikke bensinledning eller filter, men antakelig selve bensintanken. Hva var feilen hos deg?

Link to post
Share on other sites

On ‎5‎/‎23‎/‎2015 at 6:29 PM, Finn Rasmussen said:

Opplever at askeladden 525 leker bensin fra fast tank på 90 liter og ned i bånnen/brønnen bak i båten. Det er ikke fra bensinledningen eller fra bensinfilteret eller ledningen fra filter inn til motor. Skiftet i dag og alt ok. Problemet er at det lekker bensin fra tanken, men jeg vet ikke hvor.

Når jeg prøver å google en teknisk tegning av askeladden 525 er det umulig å finne ut hvilken bensintank båten er utstyrt med. 2006 modell.

Noen som vet hvor man kan finne en teknisk tegning og hvilken fabrikat/modell bensintank som sitter i båten? Helt utrolig at askeladden ikke har lagt ut denne type info til brukerne. Super takknemlig for alle tips!!!

Askeladden har garantert tegninger og teknisk info. Har en eldre Askeladden og i permen jeg fikk av forrige eier var det både GA tegninger og el-skjema tegninger over alt fabrikkinstalert utstyr.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...
  • 1 år senere...

Askeladden har alle tegningene, ta kontakt med dem! jeg har fått tanktegning av dem i forbindelse med rensing av tanken. fikk konstantert at det er veldig vanskelig å rengjøre bak det bakerste skvalpeskottet!!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Askeladden, og bensintanker, har vel aldri vært helt vellykket. Hadde en C 62 en veldig kort periode. Tanken var veldig lang og flat, og rommet en del, (mener det var samme tank som 605 hadde, på 140l ). I denne båten (C62), måtte dørken skjæres opp for å få ut tanken, så det var vel et forholdtsvis lite gjennomtenkt opplegg her, i fra konstruktøren av båten.:confused:

Link to post
Share on other sites

Brännö63 skrev for 11 timer siden:

har ni kontaktuppgifterna till dom?

det blir ikke lett   https://www.askeladden.no/

Adresse: Nedre Askvik 85, 5217 Hagavik
Åpningstider: Stengt ⋅ Åpner kl. 07 man.
 
Mulig noe her
 
Fant det til slutt

Hoved nummer: 56 30 34 20 

E-post:
butikk@askeladden.no
verksted@askeladden.no

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Båten er ca 25 år så det er mulig dette er forbedret på nyere modeller, men uansett en mulighet for de som ikke finner bensinlekkasjene..

Hvis det kommer vann under luka/benken der du sitter å kjører vil dette legge seg der tanken er uten å få dette lenset ut, over tid tærer dette på alu.tanken og i tillegg er tanken montert med syrefaste skruer som ikke gjør saken bedre mtp tæring.. ( spenning mellom ulike metaller )

Fikk sveist ny bunn som er primet med flere strøk 2-komp + toppstøk…👍

 

 

 

 

FFF44F7D-12D8-4000-AF30-F4782840D36D.jpeg

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 7 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...