Jump to content

Askeladden 525 - lekkasje fra fast bensintank - noen som vet?

Finn Rasmussen

Recommended Posts

Opplever at askeladden 525 leker bensin fra fast tank på 90 liter og ned i bånnen/brønnen bak i båten. Det er ikke fra bensinledningen eller fra bensinfilteret eller ledningen fra filter inn til motor. Skiftet i dag og alt ok. Problemet er at det lekker bensin fra tanken, men jeg vet ikke hvor.

Når jeg prøver å google en teknisk tegning av askeladden 525 er det umulig å finne ut hvilken bensintank båten er utstyrt med. 2006 modell.

Noen som vet hvor man kan finne en teknisk tegning og hvilken fabrikat/modell bensintank som sitter i båten? Helt utrolig at askeladden ikke har lagt ut denne type info til brukerne. Super takknemlig for alle tips!!!

• 4 år senere...
On ‎5‎/‎23‎/‎2015 at 6:29 PM, Finn Rasmussen said:

Opplever at askeladden 525 leker bensin fra fast tank på 90 liter og ned i bånnen/brønnen bak i båten. Det er ikke fra bensinledningen eller fra bensinfilteret eller ledningen fra filter inn til motor. Skiftet i dag og alt ok. Problemet er at det lekker bensin fra tanken, men jeg vet ikke hvor.

Når jeg prøver å google en teknisk tegning av askeladden 525 er det umulig å finne ut hvilken bensintank båten er utstyrt med. 2006 modell.

Noen som vet hvor man kan finne en teknisk tegning og hvilken fabrikat/modell bensintank som sitter i båten? Helt utrolig at askeladden ikke har lagt ut denne type info til brukerne. Super takknemlig for alle tips!!!

Askeladden har garantert tegninger og teknisk info. Har en eldre Askeladden og i permen jeg fikk av forrige eier var det både GA tegninger og el-skjema tegninger over alt fabrikkinstalert utstyr.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

• 2 uker senere...
  • 1 år senere...
  • 1 år senere...

Askeladden har alle tegningene, ta kontakt med dem! jeg har fått tanktegning av dem i forbindelse med rensing av tanken. fikk konstantert at det er veldig vanskelig å rengjøre bak det bakerste skvalpeskottet!!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Askeladden, og bensintanker, har vel aldri vært helt vellykket. Hadde en C 62 en veldig kort periode. Tanken var veldig lang og flat, og rommet en del, (mener det var samme tank som 605 hadde, på 140l ). I denne båten (C62), måtte dørken skjæres opp for å få ut tanken, så det var vel et forholdtsvis lite gjennomtenkt opplegg her, i fra konstruktøren av båten.:confused:

Brännö63 skrev for 11 timer siden:

har ni kontaktuppgifterna till dom?

det blir ikke lett   https://www.askeladden.no/

Adresse: Nedre Askvik 85, 5217 Hagavik
Åpningstider: Stengt ⋅ Åpner kl. 07 man.

Mulig noe her

Fant det til slutt

Hoved nummer: 56 30 34 20 

E-post:
butikk@askeladden.no
verksted@askeladden.no

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

• 2 uker senere...

Båten er ca 25 år så det er mulig dette er forbedret på nyere modeller, men uansett en mulighet for de som ikke finner bensinlekkasjene..

Hvis det kommer vann under luka/benken der du sitter å kjører vil dette legge seg der tanken er uten å få dette lenset ut, over tid tærer dette på alu.tanken og i tillegg er tanken montert med syrefaste skruer som ikke gjør saken bedre mtp tæring.. ( spenning mellom ulike metaller )

Fikk sveist ny bunn som er primet med flere strøk 2-komp + toppstøk…👍

FFF44F7D-12D8-4000-AF30-F4782840D36D.jpeg

• 1 år senere...
  • 7 måneder senere...
  • 4 måneder senere...

Et kjapt spørsmål til deg BEB: ser du har gjort denne jobben. Hva er årsaken til at du ikke skar opp silikonen og skrudde opp det partiet med setet akter for styrekonsollen. På min så ser det ut som dette er et stykke. 

oppdaget idag når jeg tok opp båten, at det var litt bensinlukt akter. Tok opp bunnpluggen, og det kom ut en 2-3 liter bensin. Så mest sannsynlig er det en liten sprekk i tanken. Ikke stor, men den er der. 

Har tenkt å se på muligheten for å bytte tank. i den sammenheng så har jeg sett på muligheten for å skru opp disse skruene, skjære opp silikonen og løfte av dette partiet for å komme til tanken:) 

Noen erfaring?

Riktignok ikke  Askeladden 525, men søsterbåten 505 Freestyle:

Kjøpte bruktbåt 505 i fjor sommer, og der var det både ferskvann og bensin da vi tappet bunnpluggen ved opptak.  Båten lagret inne på lokalt verksted idet vi ønsket å få utført enkelte forbedringer.  Aluminium fast tank på ca 70 liter, original Askeladden 1999.

Bensinlukten i verkstedet ble påfallende, og mekaniker ble engstelig for brannfare på,verkstedet.  Tappet tanken med hevert, løsnet alle tilkoblinger og demonterte tankens fire labber.  Tanken kunne da dras frem og vinkles ut.  Det viste seg å være morkne pakninger på alle tilkoblinger, og dette ble ikke bedre at jeg hadde fylt tanken breddfull før vinteropplaget samme dag.  Det hadde skvalpet og svettet bensin.  Tankrommet ble deretter spylt, også i brønnen bak/dobbelbunn, med åpen bunnplugg.  Tanken omhyggelig renset innvendig.

Nesten ingen tilløp til pitting i bunnplaten på tanken, heldigvis, og alle sveiser så fine ut.  
Slipt og pusset, grunnet og profesjonell alu skipsmaling påført.  
Så med nye pakninger, nytt mannlokk etc. er tanken nå potte tett, ingen bensinlukt og tørr i dobbelbunnen.

Veldig glad for at dette ble oppdaget, det var jo en brannbombe med batteri og hovedbryter i naborommet!  
Knipset et bilde av oppusset tank med utstyr på verkstedsgulvet.

Glad dette ble oppdaget og satt i skikkelig stand av dyktig verksted!

IMG_6420.jpeg

IMG_7736.jpeg

Finnene bruker gjerne syrefaste tanker. Skal jo holde båtens liv ut, så da blir den montert før innerliner/overbygg monteres.

Dermed blir adkomsten i all hovedsak lukket for alltid.

Greit nok, men de så nok ikke for seg at noen ville stappe en halvkilos svenskpilk ned i tanken. 

Hvordan den har havnet helt ned i tanken er forsåvidt også en gåte, da påfyllingsslangen er relativt lang og nesten horisontal bort mot tanken.

Uansett så har den lagt der noen år og skapt tæring mellom ulike metaller.

Til slutt ble det gjennomslag og bensin kom ut, eller helst vann inn da det stod en del vann i båten stadig vekk.

Syrefast stål kan altså spises opp under de rette (dvs. feile) forhold.

Bare å skjære ut tanken og finne ut av mysteriet. Den kom til slutt ut med millimeterpresisjon. Heldigvis ikke min båt.... Lami 570 fra ca 1990.

tank05.jpg.7f6dc587600f17525f3817994c3f55c5.jpgtank01.jpg.249e02fb8293a70c9799a9ef38e9fbcc.jpgtank08.jpg.7af718fc4f2c85a461854ddf7d4763a6.jpg

tank-tring.jpg.c1892fcef75fc6c4df4a7ff66d61de87.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...