Finn Rasmussen Startet 23.Mai.2015 Del på Facebook Startet 23.Mai.2015 Opplever at askeladden 525 leker bensin fra fast tank på 90 liter og ned i bånnen/brønnen bak i båten. Det er ikke fra bensinledningen eller fra bensinfilteret eller ledningen fra filter inn til motor. Skiftet i dag og alt ok. Problemet er at det lekker bensin fra tanken, men jeg vet ikke hvor. Når jeg prøver å google en teknisk tegning av askeladden 525 er det umulig å finne ut hvilken bensintank båten er utstyrt med. 2006 modell. Noen som vet hvor man kan finne en teknisk tegning og hvilken fabrikat/modell bensintank som sitter i båten? Helt utrolig at askeladden ikke har lagt ut denne type info til brukerne. Super takknemlig for alle tips!!! Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 23.Mai.2015 Del på Facebook Svart 23.Mai.2015 Ring til askeladden og spør. De var veldig servicevennlig den gangen jeg var innom. Sitér dette innlegget Link to post
Tvergastein Svart 7.Juni.2019 Del på Facebook Svart 7.Juni.2019 Hei, Jeg har nettopp sjøsatt samme type båt, Askeladden 525 Excel. Fylte på bensin og opplevde at alt rant ned i kjølen/brønnen bak i båten. Det er ikke bensinledning eller filter, men antakelig selve bensintanken. Hva var feilen hos deg? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 11.Juni.2019 Del på Facebook Svart 11.Juni.2019 On 5/23/2015 at 6:29 PM, Finn Rasmussen said: Opplever at askeladden 525 leker bensin fra fast tank på 90 liter og ned i bånnen/brønnen bak i båten. Det er ikke fra bensinledningen eller fra bensinfilteret eller ledningen fra filter inn til motor. Skiftet i dag og alt ok. Problemet er at det lekker bensin fra tanken, men jeg vet ikke hvor. Når jeg prøver å google en teknisk tegning av askeladden 525 er det umulig å finne ut hvilken bensintank båten er utstyrt med. 2006 modell. Noen som vet hvor man kan finne en teknisk tegning og hvilken fabrikat/modell bensintank som sitter i båten? Helt utrolig at askeladden ikke har lagt ut denne type info til brukerne. Super takknemlig for alle tips!!! Askeladden har garantert tegninger og teknisk info. Har en eldre Askeladden og i permen jeg fikk av forrige eier var det både GA tegninger og el-skjema tegninger over alt fabrikkinstalert utstyr. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Limbo79 Svart 21.Juni.2019 Del på Facebook Svart 21.Juni.2019 Hei. Hvordan gikk det med utbedringen av tanken? Jeg har selv opplevd samme problem med tilsvarende båtmodell, så veldig nysgjerrig på hvordan du løste dette. Sitér dette innlegget Link to post
Nina Pril Svart 12.August.2020 Del på Facebook Svart 12.August.2020 Jeg kunne også tenke meg å vite hvordan dere fikk ut den gamle tanken, hva årsaken til lekkasjen var (slitasje, plutselig skade, fabrikasjonsfeil e.l.) og hvor på tanken skaden var. Vi har en Askeladden Invader 535 (prod 2008) med samme problem. Sitér dette innlegget Link to post
Brännö63 Svart 24.Januar.2022 Del på Facebook Svart 24.Januar.2022 Hej alla Askeladden 525 ägare ser här att det är fler än jag som har problem med läckande bränsletank Kan någon berätta hur ni gjorde eller fick ni tag i en ritning tack på förhand 🙏 Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 25.Januar.2022 Del på Facebook Svart 25.Januar.2022 Askeladden har alle tegningene, ta kontakt med dem! jeg har fått tanktegning av dem i forbindelse med rensing av tanken. fikk konstantert at det er veldig vanskelig å rengjøre bak det bakerste skvalpeskottet!! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
LM 605 Svart 25.Januar.2022 Del på Facebook Svart 25.Januar.2022 Askeladden, og bensintanker, har vel aldri vært helt vellykket. Hadde en C 62 en veldig kort periode. Tanken var veldig lang og flat, og rommet en del, (mener det var samme tank som 605 hadde, på 140l ). I denne båten (C62), måtte dørken skjæres opp for å få ut tanken, så det var vel et forholdtsvis lite gjennomtenkt opplegg her, i fra konstruktøren av båten. Sitér dette innlegget Link to post
Brännö63 Svart 29.Januar.2022 Del på Facebook Svart 29.Januar.2022 Hej och tack för svaren har ni kontaktuppgifterna till dom? tack på förhand Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 29.Januar.2022 Del på Facebook Svart 29.Januar.2022 Brännö63 skrev for 11 timer siden: har ni kontaktuppgifterna till dom? det blir ikke lett https://www.askeladden.no/ Adresse: Nedre Askvik 85, 5217 Hagavik Åpningstider: Stengt ⋅ Åpner kl. 07 man. Telefonnummer: 56 30 87 00 Mulig noe her https://askeladden.ra.no/Askeladden/Pages/LoginPage.aspx?ReturnUrl=%2faskeladden%2f Fant det til slutt Hoved nummer: 56 30 34 20 E-post: butikk@askeladden.no verksted@askeladden.no Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
pernille Svart 7.Februar.2022 Del på Facebook Svart 7.Februar.2022 Heisann. Har en Askeladden 505 der jeg tok ut tanken for å sjekke, tanken var full av tæringsgroper og nesten hull i hele bunnen pga sjøvannstæring .. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 8.Februar.2022 Del på Facebook Svart 8.Februar.2022 Himmel og hav for en oppspist tank?. Var jammen på tide du fikk sjekket opp her, og fikk ut tanken. Må jo også være en tankevekker for dem som er eiere av lignende båter (eller i fra samme produsent) og få inspisert her. Kan jo være ei skikkelig skjult brannbombe. Sitér dette innlegget Link to post
pernille Svart 8.Februar.2022 Del på Facebook Svart 8.Februar.2022 Båten er ca 25 år så det er mulig dette er forbedret på nyere modeller, men uansett en mulighet for de som ikke finner bensinlekkasjene.. Hvis det kommer vann under luka/benken der du sitter å kjører vil dette legge seg der tanken er uten å få dette lenset ut, over tid tærer dette på alu.tanken og i tillegg er tanken montert med syrefaste skruer som ikke gjør saken bedre mtp tæring.. ( spenning mellom ulike metaller ) Fikk sveist ny bunn som er primet med flere strøk 2-komp + toppstøk…👍 Sitér dette innlegget Link to post
beb Svart 27.Juli.2023 Del på Facebook Svart 27.Juli.2023 Vi har som flere på forumet opplevd lekkasje fra tank Askeladden 525. Det viste seg at innmontert plasttank ikke er flat under slik at den over tid blir presset inn og det blir dannet sprekker. Et mareritt å bytte. Her er et par bilder.. Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 21.Mars Del på Facebook Svart 21.Mars Hvordan fikk dere byttet tank? Måtte man skjære hull i båten? Eller gikk det uten å gjøre det? Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 8.August Del på Facebook Svart 8.August Et kjapt spørsmål til deg BEB: ser du har gjort denne jobben. Hva er årsaken til at du ikke skar opp silikonen og skrudde opp det partiet med setet akter for styrekonsollen. På min så ser det ut som dette er et stykke. oppdaget idag når jeg tok opp båten, at det var litt bensinlukt akter. Tok opp bunnpluggen, og det kom ut en 2-3 liter bensin. Så mest sannsynlig er det en liten sprekk i tanken. Ikke stor, men den er der. Har tenkt å se på muligheten for å bytte tank. i den sammenheng så har jeg sett på muligheten for å skru opp disse skruene, skjære opp silikonen og løfte av dette partiet for å komme til tanken:) Noen erfaring? Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 8.August Del på Facebook Svart 8.August pernille skrev On 7.2.2022 at 22.31: Heisann. Har en Askeladden 505 der jeg tok ut tanken for å sjekke, tanken var full av tæringsgroper og nesten hull i hele bunnen pga sjøvannstæring .. Hvordan tok du ut tanken? Sitér dette innlegget Link to post
ArvidKa Svart 8.August Del på Facebook Svart 8.August Riktignok ikke Askeladden 525, men søsterbåten 505 Freestyle: Kjøpte bruktbåt 505 i fjor sommer, og der var det både ferskvann og bensin da vi tappet bunnpluggen ved opptak. Båten lagret inne på lokalt verksted idet vi ønsket å få utført enkelte forbedringer. Aluminium fast tank på ca 70 liter, original Askeladden 1999. Bensinlukten i verkstedet ble påfallende, og mekaniker ble engstelig for brannfare på,verkstedet. Tappet tanken med hevert, løsnet alle tilkoblinger og demonterte tankens fire labber. Tanken kunne da dras frem og vinkles ut. Det viste seg å være morkne pakninger på alle tilkoblinger, og dette ble ikke bedre at jeg hadde fylt tanken breddfull før vinteropplaget samme dag. Det hadde skvalpet og svettet bensin. Tankrommet ble deretter spylt, også i brønnen bak/dobbelbunn, med åpen bunnplugg. Tanken omhyggelig renset innvendig. Nesten ingen tilløp til pitting i bunnplaten på tanken, heldigvis, og alle sveiser så fine ut. Slipt og pusset, grunnet og profesjonell alu skipsmaling påført. Så med nye pakninger, nytt mannlokk etc. er tanken nå potte tett, ingen bensinlukt og tørr i dobbelbunnen. Veldig glad for at dette ble oppdaget, det var jo en brannbombe med batteri og hovedbryter i naborommet! Knipset et bilde av oppusset tank med utstyr på verkstedsgulvet. Glad dette ble oppdaget og satt i skikkelig stand av dyktig verksted! Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.August Del på Facebook Svart 8.August Finnene bruker gjerne syrefaste tanker. Skal jo holde båtens liv ut, så da blir den montert før innerliner/overbygg monteres. Dermed blir adkomsten i all hovedsak lukket for alltid. Greit nok, men de så nok ikke for seg at noen ville stappe en halvkilos svenskpilk ned i tanken. Hvordan den har havnet helt ned i tanken er forsåvidt også en gåte, da påfyllingsslangen er relativt lang og nesten horisontal bort mot tanken. Uansett så har den lagt der noen år og skapt tæring mellom ulike metaller. Til slutt ble det gjennomslag og bensin kom ut, eller helst vann inn da det stod en del vann i båten stadig vekk. Syrefast stål kan altså spises opp under de rette (dvs. feile) forhold. Bare å skjære ut tanken og finne ut av mysteriet. Den kom til slutt ut med millimeterpresisjon. Heldigvis ikke min båt.... Lami 570 fra ca 1990. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
LM 605 Svart 9.August Del på Facebook Svart 9.August Dette var jo helt utrolig "Teerex", å finne en svenskepilk på tanken..... Man opplever stadig nye ting med å ha båt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.