Bruun Startet 23.Mai.2015 Del på Facebook Startet 23.Mai.2015 Har et Bravo one GEN 1. Etter impeller bytte går ikke drev i revers, selv når jeg drar direkte i vaier. Kan jeg ha bommet på en splains når jeg monterte undervanshuset på drevet? Er det noen mulighet å se når splains står riktig før man monterer? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 23.Mai.2015 Del på Facebook Svart 23.Mai.2015 (redigert) Kan det være Alpha One du mener, for Bravo 1 har meg bekjent ikke impeller i undervannshuset ? Det ligger noen snutter på nett vedr. prosedyren.. her er del 1: Redigert 23.Mai.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Spannerman Svart 23.Mai.2015 Del på Facebook Svart 23.Mai.2015 Det høre sånn ut, gir skift er fjær belastet til fremover så den pleier går i fremover når du tar bort undervannshus, når dere jobbe med Mercruiser drev du alltid legge girspåk i fremover før du demontere drevet.Satser på at du må av med undervannshus igjen og enten pass på at drev er i fremover og så legg girspåk i fremover så at de splines treffe riktig, dobbelsjekk at gir funksjon er riktig før du montere alle mutter og fylle med olje igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 23.Mai.2015 Del på Facebook Svart 23.Mai.2015 Bravo drev skal stå i fri ved montering, men her gjelder det nok som nevnt et Alpha drev. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Spannerman Svart 24.Mai.2015 Del på Facebook Svart 24.Mai.2015 (redigert) Egentlig alle Bravo skulle skal star i fremover med av/på montering iht verksted bok, det er så at drevet kommer lengere bort fra gimbal huset og du kan åpne munnstykk og frigjør girwire som er nesten umulig hvis det star i fri som det er ikke nok klaring. Alle som har jobbet med Bravo drev kjenner til dette. Redigert 24.Mai.2015 av Spannerman (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 24.Mai.2015 Del på Facebook Svart 24.Mai.2015 For Bravo drev skal girspaken stå i fri ifølge servicemanual. Se fra side 27 og utover her http://www.tsgmarine.no/deler/manualer/drev/bravo/2%20Removal,%20Installation%20and%20Adjustments.pdf Også ifølge ekspert-tips fra nett: "When installing the drive, pull the shift linkage out with needle nose pliers while turning the prop shaft so that the linkage jaws are open and ready to receive the shift cable end. This puts the drive in gear. Put the shifter at the helm in neutral. As the drive is installed, the linkage jaws will capture the shift cable end and the drive will shift into neutral." Se video fra 7:50 og fra 9:10 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bruun Svart 24.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2015 Takk for svar og beklager, det er jo selvfølgelig Alpha. Ser hva jeg har gjort galt. Demontering og montering i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Spannerman Svart 24.Mai.2015 Del på Facebook Svart 24.Mai.2015 Kan bare bekrefte at alle de 14 båt mekaniker jeg har jobbet med i Stavanger i det sist 20 år sett drevet i fremover, det må være et god grunn for alle å gjøre dette, det gjøre jobben mye lettere. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 24.Mai.2015 Del på Facebook Svart 24.Mai.2015 Kan bare bekrefte at alle de 14 båt mekaniker jeg har jobbet med i Stavanger i det sist 20 år sett drevet i fremover, det må være et god grunn for alle å gjøre dette, det gjøre jobben mye lettere. Mener du girspaken fremover? Ja wiren kommer lengre ut men hvis du da skal skyve drevet helt inn på plass så må du jo også rotere propellakslingen slik at girmekanismen kan følge wiren. Servicemanualen og videoen viser jo at det greit lar seg gjøre uten å sette girspaken forover. Men alle må få lov å gjøre det på sin måte Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Spannerman Svart 25.Mai.2015 Del på Facebook Svart 25.Mai.2015 (redigert) Ja det var girspak jeg mener, så at som du sier girwiren gi deg litt mer plass å jobbe mellom drev og gimbal hus, og du roterer topp akslingen så at de splines i svinghjulet treffer. Gir wire automatisk skyve den munnstykk som fester girwire inn til drevet når du skyve drevet fullt inn så når jobben er ferdig drev skulle når star i fremover samme som når du begynte. Vi i bransjen har funnet mange snare veier/tips utenfra verkstedboker som gjøre liv et litt enklere i praksis, så vil gjerne deler de med andre. Beklage hvis jeg vær ikke klar med beskrivelsen minn. Redigert 25.Mai.2015 av Spannerman (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.