Jump to content

Bravo one går ikke i revers, tror jeg har montert feil


Bruun

Recommended Posts

Kan det være Alpha One du mener, for Bravo 1 har meg bekjent ikke impeller i undervannshuset ?

 

Det ligger noen snutter på nett vedr. prosedyren.. her er del 1:

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det høre sånn ut, gir skift er fjær belastet til fremover så den pleier går i fremover når du tar bort undervannshus, når dere jobbe med Mercruiser drev du alltid legge girspåk i fremover før du demontere drevet.Satser på at du må av med undervannshus igjen og enten pass på at drev er i fremover og så legg girspåk i fremover så at de splines treffe riktig, dobbelsjekk at gir funksjon er riktig før du montere alle mutter og fylle med olje igjen.

Link to post

Bravo drev skal stå i fri ved montering, men her gjelder det nok som nevnt et Alpha drev.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Egentlig alle Bravo skulle skal star i fremover med av/på montering iht verksted bok, det er så at drevet kommer lengere bort fra gimbal huset og du kan åpne munnstykk og frigjør girwire som er nesten umulig hvis det star i fri som det er ikke nok klaring. Alle som har jobbet med Bravo drev  kjenner til dette.

Redigert av Spannerman (see edit history)
Link to post

For Bravo drev skal girspaken stå i fri ifølge servicemanual. Se fra side 27 og utover her http://www.tsgmarine.no/deler/manualer/drev/bravo/2%20Removal,%20Installation%20and%20Adjustments.pdf

 

Også ifølge ekspert-tips fra nett:

 

"When installing the drive, pull the shift linkage out with needle nose pliers while turning the prop shaft so that the linkage jaws are open and ready to receive the shift cable end.

This puts the drive in gear.

Put the shifter at the helm in neutral. As the drive is installed, the linkage jaws will capture the shift cable end and the drive will shift into neutral."

 

Se video fra 7:50 og fra 9:10

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Kan bare bekrefte at alle de 14 båt mekaniker jeg har jobbet med i Stavanger i det sist 20 år sett drevet i fremover, det må være et god grunn for alle å gjøre dette, det gjøre jobben mye lettere.

 

Mener du girspaken fremover?

Ja wiren kommer lengre ut men hvis du da skal skyve drevet helt inn på plass så må du jo også rotere propellakslingen slik at girmekanismen kan følge wiren.

Servicemanualen og videoen viser jo at det greit lar seg gjøre uten å sette girspaken forover. Men alle må få lov å gjøre det på sin måte  :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja det var girspak jeg mener, så at som du sier girwiren gi deg litt mer plass å jobbe mellom drev og gimbal hus, og du roterer topp akslingen så at de splines i svinghjulet treffer. Gir wire automatisk skyve den munnstykk som fester girwire inn til drevet når du skyve drevet fullt inn så når jobben er ferdig drev skulle når star i fremover  samme som når du begynte. Vi i bransjen har funnet  mange snare veier/tips utenfra verkstedboker som gjøre liv et litt enklere i praksis, så vil gjerne deler de med andre.

Beklage hvis jeg vær ikke klar med beskrivelsen minn.

Redigert av Spannerman (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...