Nordboer Startet 23.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 23.Mai.2015 Hei, Har en Yanmar 4JH3-TE. I fjor høst tok dynamoen kvelden og jeg fikk en ny fra Yanmarforhandler (Michubichi). Etter at den nye dynamoen var installert må jeg dra på turtall til ca 2.400 før ladelampe slukker og alarm kutter. Med den gamle dynamoen kunne jeg starte på tomgang uten disse varslene. Henvendte meg til forhandleren der jeg hadde kjøpt dynamoen og de bestilte en ny. Installerte denne uten endring. Den dynamoen som jeg første hadde fått ble testet av leverandør uten at det ble funnet noen feil og Yanmarforhandleren konkluderte med at det må være en feil som ikke har med dynamoen å gjøre. Det bemerkes at etter at jeg har startet opp og dratt turtallet opp slik at alarmen kutter, kan jeg ta turtallet ned på tomgang uten at ladelampe eller alarm utløses. Er det noen som har kunnskap om dette og aner hva som kan være problemet? Link to post
Lars H. Svart 23.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 Dersom du har koblet inn den nye generatoren korrekt, burde det å sette inn en større ladelampe på i hvert fall 4W løse problemet. Denne lampen skal lyse når du slår på tenningen, men slukke så snart motoren starter. Det er mulig at den gamle generatoren klarte seg med kun 2W lampe, men med en 4W lampe, burde det gå bra med de fleste generatorene. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Nordboer Svart 23.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 Interessant - er det lampen som styrer alarmen slik at den også vil slokke tidligere? Link to post
Shaggylaggy Svart 23.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 Ladelampen gir motstand i magnetiseringskretsen i dynamoen. Slik at den begynner å lade. Så svaret er ja :) Link to post
Nordboer Svart 23.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 Takk skal du ha - da skal jeg prøve det Link to post
hegra Svart 24.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 Ehh,,,nja,, mulig det er jeg som har feil oppfatning av dette, men ladingen starter vel om det ikke er motstand også? Den ene årsaken til at man bruker pære er vel for å se at ladingen starter. Den andre er vel at om man bare hadde brukt en kabel uten pære blir det varmt(kortslutning) før ladingen kommer i gang, og fare for å ødelegge noe om man slår på tenning uten å starte. Ei pære med tynn glødetråd og lav W slipper så lite strøm frem at ladingen ikke starter. Den har for mye motstand. Ei litt større på 4W har tykkere glødetråd, mer strøm kommer frem, og ladingen starter. Den er likevel så svak at ingenting blir skadet om man glemmer å slå av tenning. Link to post
ph. Svart 24.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 Skissemessig: dagens vekselstrømsgeneratorer bruker elektromagneter (jern med ledning viklet rundt), for å skape magnetfelt. Magnetfelt må til for å gi strøm i ledningsviklingene som krysser magnetfeltet når rotoren går rundt. Ladelampen tjener til å gi litt strøm for å skape et magnetfelt . Større ladelampe tillater mer strøm gjennom viklingene i elektromagnetene. Det skaper sterkt nok magnetfelt til å få generatoren til å virke på lavt turtall.Når generatoren gir høy nok spenning til å sende nok strøm gjennom egne elektromagneter "forer" den seg selv. Selv uten nok strøm gjennom ladelampen til å gi et sterkt magnetfelt er det allikevel litt magnetisme igjen i jernet. Når turtallet blir høyt nok går spenningen i viklingene som krysser dette svake magnetfeltet tilstrekkelig opp, Generatoren kommer dermed igang. Dette skjer selv om ikke ladelampen klarte å slippe nok strøm gjennom til å få generatoren igang på tomgang. Når tilførselsspenningen til elektomagnetens viklinger går over batterispenningen, slukker ladelampen. p. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn