C2CV Startet 24.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 24.Mai.2015 Har en Skilsø 750 fra 1986 med VP TMD30 der det er rust i kjølesystemet. Hva kan det skyldes, og om det er hull i kjøleren så motoren tar inn sjøvann, hva gjør jeg? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 24.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 Kjørt for lenge på samme frostvæske? Selvom frostegenskapene varer en stund, forsvinner rustbeskyttelsen fortere enn mange er klar over. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 24.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 Eller det er blitt etterfylt ofte med bare rent vann. Stadig ny tilførsel av oksygenrikt nytt vann setter fart på rusten. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 24.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 Kjølevæske bør skiftes hvert 2. år! Mange måler kjælevæskens frysepunkt, men glemmer at korrosjonsegenskapene svekkes raskt. Det finnes longlife kjælevæske som skal skiftes hvert 4. År. Kan være lut å rense kjælesystemet innimellom. VP anbefaler rens hvert 5. år. Sitér dette innlegget Link to post
C2CV Svart 24.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 Ja, det kan være gammel frostvæske som ikke har vært byttet på årevis, men om det er en defekt varmeveksler, hvordan kan jeg teste det? Kan jeg måle frostvæska eller sjekke for salt på en eller annen måte? Hvordan får man enkelt tatt ut varmeveksleren på denne motoren mens motoren står i båten? Sitér dette innlegget Link to post
Baracuda Svart 24.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 Ta en systemrens av både sjøvann siden og ferskvann siden av motoren. Utrolig mye drit som kommer ut av motor og kjølerne etter rensingen. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 24.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 Ta en kjølevannsprøve og send til Norsk Oljelaboratoratorium. Jeg har gjort det rutinemessig en del år, og får da analyse av vannet. Blant annet for å se om det plutselig dukker opp salt/saltvann i ferskvannskretsen. Mener en slik prøve koster ca 300 kr. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.