Jump to content

Bryr ikke folk seg om kjøreregler på sjøen?

Båtkjøper

Recommended Posts

Min mann og jeg har kjøpt vår første båt (daycruiser), og er storfornøyde!

Selv om vi begge er båtvante, er selve kjøringen ny for oss.

Vi har derfor satt oss godt inn i lover, regler og generelt sjøvett (båtførerprøven er også rundt hjørnet, selv om vi ikke trenger å ta den aldersmessig).

Vi vil på alle måter unngå å forårsake eller være innblandet i ulykke på sjøen.

Etter 4-5 ganger på tur nå den siste tiden, er vi overrasket over hvor mange som bare dundrer på uten å overholde vikeplikt eller ta hensyn på noen som helst måte.

Vi (og andre vi har sett) har flere ganger opplevd at folk bare kjører på for fullt, og at andre (gjerne flere) må vike, selv de egentlig har vikeplikt, og i tillegg kjører som en idiot.

Jeg forstår at man ikke kan stå knallhardt på sitt, og at man kan vike selv om det er enklest, så ikke misforstå.

Er bare så overrasket over de som ikke ser seg til siden engang..

Det er mulig vi som er nye er litt for opptatte av å ha en fin flyt, men det er virkelig ikke rart det skjer ulykker når vi ser hvordan det kjøres.

Men det er vel som på bilveiene - man har nok av idioter der også. Noe sier meg at det kanskje er disse som holder på på denne måten på sjøen.

Det er nok med beklagelse å melde at i tiden fremover vil det bare bli verre, vent bare på forbikjøring tett på deres egen skuteside. Og høflig som de fleste er så vinker og smiler de til dere. Fellesferien er en tid da jeg selv nyter i fred og ro i båten for da er de fleste på annen ferie.

Gode tider gir mange råd til båt, og det er ikke alle disse som skjønner at en båt kan lage ganske store bølger i "rett" hastighet. Det er heller ikke alle disse som skjønner/vet at det finnes regler for ferdsel på sjøen, men som ser på sjøen som et fristed hvor det er fritt fram å gjøre (nesten) som man vil.

Det kommer ikke til å bli noe bedre fram mot ferien, så det er bare å stålsette seg...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Hvor i all verden er det dere ferdes? Nesten utrolig at dere på deres 4-5 første båtturer møter så mange idioter som ikke overholder vikeplikten!?

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Hvor i all verden er det dere ferdes? Nesten utrolig at dere på deres 4-5 første båtturer møter så mange idioter som ikke overholder vikeplikten!?

Oslofjorden. Spesielt inn mot Formebulandet.

Mulig det er mange andre nybegynnere nå på starten av sesongen. Men mistenker at en del av de ikke kan skylle på at de er nye gitt.

Lar det uansett ikke ødelegge hyggen vår. Er bare overrasket.

Det skal sies at de fleste kjører fornuftig :-)

Noen idioter finner man vel de fleste steder dessverre.

Ååå, ja da så, det forklarer jo saken :wink:

Vanskelig å lese om du er ironisk eller ikke ;-) Men kan absolutt se for meg at det er mange båter her pga mye pengesterke mennesker.

(Vi har båten vår her selv, så det er derfor vi kjører mye rundt Sandvika, Fornebu osv).

Satser på en trygg båtsommer :-)

Satser på en trygg båtsommer :-)

Husk de tre T'ene, så kommer dere langt: Tidlig - Tilstrekkelig - Tydelig.

Reager tidlig (før det blir en farlig situasjon), korriger kurs tilstrekkelig og tydelig så de andre båtene skjønner hva dere tenker og gjør.

Vær også flinke til å overholde vikepliktsreglene både når dere har retten til veien eller skal vike, så de andre har noe forutsigbart å forholde seg til. Men vær på vakt hvis de andre ikke gjør som forventet - vi har alle en plikt til å unngå sammenstøt, om man har retten til veien eller ei.

Lykke til, og ha en flott båtsommer! Se etter båter med Båtplassen-vimpel, det er trivelige folk. ;-)

Jeg holder til i samme område som trådstarter og farter mye rundt her. Må si det relativt sjelden jeg opplever at folk ikke overholder vikeplikten. Det kan ha noe med trasévalg og gjøre da området her stort sett består av øyer og sund så blir det litt naturlige "kjøregater".

Det jeg ser endel av som kan skape stressende situasjoner er når folk kjører utenom disse gatene, gjerne i "motgående fil" eller kapper svinger over i motgående (ofte er det grunnt ut for odder etc) og dermed presser andre som kjører etter "boka" ut av leden og inn mot grunner etc.

Stort sett mindre dag- og hyttebåter jeg ser som gjør dette som antagelig ikke vet mye om grunnforholdene eller ikke bryr seg.

Mangel på hensyn ser jeg derimot en god del av rundt omkring, også dette stort sett utført av mindre båter.

Fra i går til i dag lå vi på svai i "de dødes tjern" (trekanten mellom Ostøya, Grimsøya og Kjeholmen) og jeg ble minnet på hvorfor det er sjelden vi legger oss her. Sikkert 20 ganger kom det typisk 18-25 fots DCer, jeeper og styrehusbåter i 7-10-12 knops fart tråklende mellom oppankrede båter.

Altså værste bølgefarten for slike båter. Inni sitter det folk som stirrer tomt fremfor seg som zoombier. Virker ikke å ense noe som helst utenfor sin egen sfære selv når de snur seg etter lyden av dens egne bølger som smeller i badeplattformene rundt omkring.

Virker som de tror de tar hensyn og drar ned av plan, -til halvplan. Hadde de enda kjørt i 18-20 knop istedenfor hadde folk hvertfall sluppet bølgene..

Mvh. SAP

Husk de tre T'ene, så kommer dere langt: Tidlig - Tilstrekkelig - Tydelig.

Reager tidlig (før det blir en farlig situasjon), korriger kurs tilstrekkelig og tydelig så de andre båtene skjønner hva dere tenker og gjør.

Vær også flinke til å overholde vikepliktsreglene både når dere har retten til veien eller skal vike, så de andre har noe forutsigbart å forholde seg til. Men vær på vakt hvis de andre ikke gjør som forventet - vi har alle en plikt til å unngå sammenstøt, om man har retten til veien eller ei.

Lykke til, og ha en flott båtsommer! Se etter båter med Båtplassen-vimpel, det er trivelige folk. ;-)

Gode tips å ta med seg :-) takk!

Ønsker alle en god (og skadefri) sommer!

Vanskelig å lese om du er ironisk eller ikke ;-) Men kan absolutt se for meg at det er mange båter her pga mye pengesterke mennesker.

Det var nok et visst ironisk tilsnitt over den slengbemerkningen der ja, jeg skal forsøke å være litt mer saklig heretter :smiley:

Nå er jeg stort sett av den oppfatningen av at andre folk er på sjøen av samme årsak som meg, nemlig å kose seg og ha det hyggelig. I den sammenhengen ser man jo stort sett det beste i folk (i motsetning til i trafikken...) Men folk tenker forskjellig, og har ulik tilnærming til hva det vil si å ta hensyn og hvilken betydning det har. SAP er inne på det med å slakke av og ikke lage unødig med bølger, det er jo en gjenganger. Jeg vil løfte fram Tène til Popeye samt det å markere tydelig at man legger seg ut til styrbord i leia (se for øvrig signatur :smiley: ). Du trekker fram dette med vikeplikt. Enig i at mange tar litt lett på det. Særlig båter som holder en viss hastighet og tar det for gitt at de skal rekke foran oss (vi går ofte sakte), men konsekvensen er sjelden mer alvorlig enn at den som ikke har vikeplikt må vike. Man følger jo med og ser hva som skjer.

En sak jeg føler at kanskje får litt lite fokus og som mange ikke har reflektert så mye over er det med å innhente og passere et fartøy. De aller fleste fiser forbi på den siden det måtte passe best, styrbord eller babord, uten tanke på hvilke konsekvenser det kan få for andre. Dersom man henter inn et fartøy skal man passere på babord side av dette (altså slik at båten man kjører forbi kommer på sin styrbord side). Hvis du henter inn og passerer et fartøy på dets styrbord side setter du føreren av dette fartøyet i en situasjon hvor han kan bli nødt til å vike for motgående trafikk, og i verste fall i en farlig situasjon i trange leder. Dette er enda en grunn til at man alltid bør holde så langt til styrbord i leia som mulig, særlig i trange leder.

Veldig enig angående forbikjøring bakfra. Det opplevde vi flere ganger igår.

Vi snakket faktisk om det, og ble usikre på om vi tenkte riktig ettersom flere raste forbi oss på styrbord side når vi gikk sakte mot Sandvika. Selv om det var både båthavn og badebøyer der, og hadde vært mye bedre plass på babord side.

(Tok frem skoleboken og fikk bekreftet at vi tenkte rett når vi kom hjem ;-)

Tror vi var maks uheldige igår rett og slett.. Mye båter der vi kjørte, og møtte dessverre på flere som ikke var like oppdaterte/ikke bryr seg om hensyn til andre.

MEN, de fleste var jo hyggelige og hensynsfulle!

Og vi er nok litt ekstra påpasselige nå som vi er såpass ferske, og legger da ekstra godt merke til de som gjør noe som avviker fra anbefalinger.

Har hatt båtplass i mange år i området trådstarter farter i. Min erfaring er at tettheten på idioti-kjøring er absolutt på sitt maksimalt høyeste i dette området, muligens med konkurranse av Kragerøskjærgården i fellesferien. Jeg sluttet aldri å la meg overraske over hvor voksne og i teorien reflekterte folk som sto for idiotikjøringen. Gjerne i full fart forover med blikket vedt bakover mot poden på vannski uten å følge med i fartsretningen. Har nå flyttet båten til Oslo, og opplever sjelden det samme på min vei nå.

En ting man merker seg når man ser på Komodo sin gode oppsummering er at på generell basis fører man en båt omtrent som man fører en bil: Vikeplikt fra høye (fra styrbord), kjør forbi på venstre side (på babord side), og hold deg i høyre fil (til styrbord i leden) til vanlig.

Det er flere unntak fra denne generaliseringen på sjøen kontra på veien, men som hovedregel er den ganske ok inntil man får bedre kontroll på alle regler og krav.

Og så kommer alle tanker og betraktninger om hekksjø, passeringsdistanse (man må ikke lime inntil båten man passerer), høflighet (krysser man annen båts kurs er det helt ok å gjøre det bak hvis det er god plass selv om den andre båten i utgangspunktet skal vike) osv, osv.

Gjør mot andre som du vil at de skal gjøre mot deg. :-)

Og så er det oss i seilbåt da. Vi virrer jo rundt som hodeløse kyllinger, tilsynelatende helt på måfå for en ikke-seiler. Enkelte har luftet at seilere gjør det med vilje, bare for å være vanskelige. I virkeligheten er det litt annerledes: Vi må seile etter vinden. Hvordan er retningen, hvor er det vind, er det noen vindskifter på sjøen, ser vi noen rosser over vannet, hva avslører seilene og flaggene på andre båter, hva sier erfaringen osv? Vi har endel å tenke på i tillegg til å forholde oss til alle andre båter på sjøen. Blant annet derfor har motorbåter vikeplikt, så vi får litt manøvreringsrom og for å sørge for trygg ferdsel for oss alle - seilere eller ei. Er det mye vind og kraftige kast kan det være vanskelig å kontrollere en seilbåt, så det kan være greit å holde litt avstand. Og er det nesten ikke vind kan én enkelt båt som passerer foran en seilbåt stoppe seilbåten helt når bølgene slår mot baugen på seilbåten og seilene begynner å blafre. Men vi vet som regel hva vi holder på med. Hadde vi ikke gjort det hadde vi sett enda flere skader blant seilere, spesielt under regattaer som Færder'n, når 800-1000 båter skal ut gjennom Drøbakssund omtrent samtidig. :-)

Redigert av Popeye70 (see edit history)

Veldig enig angående forbikjøring bakfra. Det opplevde vi flere ganger igår.

Vi snakket faktisk om det, og ble usikre på om vi tenkte riktig ettersom flere raste forbi oss på styrbord side når vi gikk sakte mot Sandvika. Selv om det var både båthavn og badebøyer der, og hadde vært mye bedre plass på babord side.

Nå var jeg ikke tilstede, så jeg kjenner ikke situasjonen i detalj. Men hvis båter passerte på styrbord side av dere er det muligens en vurdering om dere kunne holdt mer mot styrbord? Når det er sagt vet jeg jo av erfaring at noen alltid skal klemme seg inn på styrbord side når de passerer, og dermed presse deg ut mot babord i leia. Det kan by på problemer hvis det er trangt og møtende trafikk.

Nå har jeg skrevet mye om gjør sånn og sånn, men ikke sånn og sånn. Det er viktig, men det er også viktig å kose seg og slappe av. Godfølelsen og mestringsfølelsen kommer, og når dere får ting litt inn under huden så får dere gevinsten: Fine dager og netter på sjøen, flotte naturopplevelser og null stress. :-)

Nå var jeg ikke tilstede, så jeg kjenner ikke situasjonen i detalj. Men hvis båter passerte på styrbord side av dere er det muligens en vurdering om dere kunne holdt mer mot styrbord? Når det er sagt vet jeg jo av erfaring at noen alltid skal klemme seg inn på styrbord side når de passerer, og dermed presse deg ut mot babord i leia. Det kan by på problemer hvis det er trangt og møtende trafikk.

Du har rett i at vi absolutt kunne ha lagt oss noe lenger mot styrbord. Vi anså det derimot ikke nødvendig å ligge "oppi" bryggene og bøyene når det uansett var rikelig med plass å passere på babord side.

De fleste passerte på babord side. Nå høres det ut som om vi ble passert av ekstremt mange, og det er ikke helt riktig ;-) Tipper vi ble forbikjørt av 3 på styrbord side og 3-4 på babord side.

Men vi lærer mye i disse dager, inkl av de som gjør ting "feil". Jo flere situasjoner vi opplever, jo mer erfarne blir vi.

Og det har heldigvis aldri vært noen situasjon med fare for verken oss eller andre.

Takk for alle tips og innspill. Vi er kjempefornøyde og gleder oss til en sommer med mye båthygge :-)

Mange later til å tro at 5-knopsgrense ikke gjelder for joller med påhenger.

Nei, det er riktig Nils. Jeg må også innrømme at jeg tar fartsbegrensningene med en klype salt når jeg kjører jolle. Men som SAP er inne på er jeg meget nøye med "moderskipet" slik at det ikke blir ubehagelig med bølger, drar opp en del vann den Viksunden.

Var selv å surret litt rundt området vest for Fornebu i går. Masse båter på kryss og tvers. Selv syntes jeg det gikk greit. At noe oppstår er ikke til å komma unna. Litt surr blir det jo når 4-5 båter skal krysse hverandres kurs samtidig.

Jeg må innrømme at det hender at jeg ikke er helt i stand til å overholde "vikeplikten". Jeg er en saktegående båt (holder oftest rundt 4 knop) og har barn ombord, av og til må jeg på do, andre ganger må jeg ta meg av barn - atter andre ganger har jeg rett og slett ryggen til i det jeg er opptatt med å flytte på fendere, rulle opp tau eller whatnot. Det er ikke noe som helst problem ovenfor andre båter som er like saktegående som min, men når noen plutselig dukker opp i 20 knop og passerer meg raskere enn jeg rekker å se de, så forventer jeg at de lar være å kollidere med meg, selv om jeg går for motor og teknisk sett skulle hatt vikeplikt.

For et par helger siden, ved Filtvet, på vei sørover, på styrbord side i leia ... det var veldig turbulente forhold og lite vind, jeg prøvde meg litt med seil men gikk for motor rett før denne hendelsen. På babord side av meg var det en annen seilbåt som gikk forbi, deretter sakket den av, satte kursen 90 grader styrbord - på kollisjonskurs med meg - og begynte å heise opp seil. Samtidig kom plutselig inn en fiskebåt fra styrbord side, rett rundt Filtvet og skulle videre nordover innover Oslofjorden - mot fartsretninga i trafikkseperasjonssona. Jeg greide å styre unna både det ene og det andre, men følte meg nesten litt irritert over å bli såpass forstyrret i en trafikkseperasjonssone hvor jeg i utgangspunktet skulle ha fulle rettigheter.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...