Jump to content

Uvitenhet? Hekkbølger/bølgeslag i trange havner - Skilting

Rauer

Recommended Posts

Unødige hekkbølger kan være et problem for flere, så her deler jeg litt erfaring og iverksatte tiltak som forhåpentligvis kan komme til nytte for andre.

I vår havn ved munningen av Lågen i Larvik har vi flere år hatt økende problematikk ved at en del av båtfolket kjører forbi havna med hekken godt nedtrykt og med ditto resultat for omkringliggende båter. Da vi er flere båtforeninger i området så har vi hatt en god dialog med disse slik at de kan informere sine medlemmer, samt spilt på lag med Larvik Havnevesen som absolutt har vært på tilbudssiden. 

Behovet for et skilt som adresserer hekkbølgeproblemet ble diskutert med havnevesenet, men det viste seg at det i Kystverkets skiltnorm ikke fantes noe som dekket området. Havnevesenet representert ved havnekaptein har vært i dialog med kolleger som har samme behov og vi endte da opp med og designe et nytt skilt som nå er inne til godkjenning (håper vi :-)) hos Kystverket. Budskapet på skiltet er ment positivt og bevisstgjørende og om det kan være til nytte for andre så ta kontakt! Det går også an å kontakte Atles Trykkeri i Porsgrunn.

Så får vi se hvordan sommeren forløper ;-) 

bilde

Guest Avmønstret#

Godt tiltak, men må innrømme at ordet "bølgeslag" er ganske fremmed for meg i en slik sammenheng. Har vel forsåvidt hørt det før, og skjønner hva som menes men, eller?...

Har alltid tenkt på bølgeslag som det som skjer når en bølge feks slår mot båtsiden. Altså som resultat av at en bølge slår mot båten. Hvis jeg feks lå i en havn med krapp kvapsesjø inn mot båtsiden. Så for å unngå "bølgeslag" ville jeg feks legge båten med baugen mot disse bølgene. 

Så et skilt som sier "unngå bølgeslag" vil jeg da egentlig ikke skjønne betydningen av, om det ikke betyr at jeg må fortøye båten på en eller annen måte for å unngå bølgeslag. 

Hadde nok valgt et mer umiddelbart gjenkjennelig ord i en slik sammenheng. 

Men det er kanskje bare jeg som forstår ordet helt feil?

Guest Avmønstret#

Og siden vi først er inne på det. Det symbolet... er ikke typograf eller noe men... er det noe godt symbol? Og tre ulike skriftfarger. 

Ikke for å være vond og vanskelig, og støtter intensjonen fullt ut, men det skiltet var vel ikke et veldig godt eksempel til etterfølgelse egentlig. Rare ord som betyr noe annet enn hva man prøver å si, symboler som vel knapt gir noen mening, fargebruk i hytt og vær. 

For å være konstruktiv burde jeg vel tatt et biledsøk på google og funnet noen bedre skilt, men det kan vel egentlig alle gjøre selv :-)

----

Men igjen, støtter på alle måter intensjonen. 

Edit: "Sakte fart" er jo mye brukt, og sikkert av en god grunn. Det er enkelt, forståelig og ukomplisert. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Jeg må si meg enig i at ordvalget her er en smule merkelig. Hvis det er store hekkbølger eller kjølvannsbølger man ønsker å unngå burde det gå an å uttrykke dette langt mer presist eller rett og slett innføre en fartsgrense på 5 knop eller 3 knop, som det er i noen marinaer. Jeg synes det siste er det beste. 3 knop betyr at man må kjøre enda langsommere enn i en vanlig 5 knops-sone (som av mange tydeligvis tolkes som at de skal slå av på farten, men det er greit å holde 6-7 knop) og da er det svært begrenset hva man kan lage av hekkbølger.

Men er det særlig mange plasser i Norge der det både er uønsket med hekkbølger og samtidig forsvarlig og ønskelig med høy fart? De aller fleste plasser der hekkbølger vil føre til problemer for fortøyde båter, utvasking av strandsone etc er også trange og/eller tett trafikkerte og en hastighetsbegrensning vil vel derfor i 98% av tilfellene være vel så nyttig som ett særskilt hekkbølgeforbud? 

Edit: og de som ikke skjønner "sakte fart - 5 knop" , de derre nye firkantede fartsgrenseskiltene eller de gamle "havneområde - sakte fart", hva får noen til  tro at disse plutselig skulle kjøre hensynsfullt om man fikk opp noen skilt med en god oversettelse av "No Wake zone"

Redigert av millisivert (see edit history)

Jeg må si meg enig i at ordvalget her er en smule merkelig. Hvis det er store hekkbølger eller kjølvannsbølger man ønsker å unngå burde det gå an å uttrykke dette langt mer presist eller rett og slett innføre en fartsgrense på 5 knop eller 3 knop, som det er i noen marinaer. Jeg synes det siste er det beste. 3 knop betyr at man må kjøre enda langsommere enn i en vanlig 5 knops-sone (som av mange tydeligvis tolkes som at de skal slå av på farten, men det er greit å holde 6-7 knop) og da er det svært begrenset hva man kan lage av hekkbølger.

Problemet med en 3-knopssone er at noen båter gjør mer enn 3 knop på tomgang når de settes i gir. De må da koble inn og ut giret repeterende hvis de skal klare å holde 3 knop. Men ja, jeg ser at en så lav grense gjør det klarere at her må man helt ned i krabbetempo, ikke bare slakke av litt.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Mitt inntrykk er at folka tolkning av 5 knop er å "legge på litt, som når en tolker fartsgrenser på veien". Så resultatet blir ca 7 knop.. En. Hastighet som de fleste båter lager mest bølger, men ikke så fort at politiet vil gi bot.

Så nevnte skilt er nok mer i rett retning.

Men folkeskikk og vise hensyn er kanskje den viktigste regelen.

Bølgeslag er et uvanlig og knotete ord synes jeg.

I Amerika funker "NO WAKE ZONE". Enkelt og greit.

Synes vi burde fått noe tilsvarende her med samme ordlyd og symbol i hele landet.

"Ingen Hekksjø/ bølger" feks og et passende symbol. Skiltet fra land og evt med flytebøyer før innseilinger til havner og sund.

Guttungen med 9 fots gummibåt kan fint plane i 8-10 knop knapt uten en krusning mens 20' DC'en må holde seg til 5-6 knop.

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...