Jump to content

Propell falt av på havseiler, er dette vanlig?

Rollerman

Recommended Posts

Har en havseiler med 86 mod VP md2002 18 hk. På første turen min nå falt propellen av. Dette oppdaget vi da vi skulle kjøre for motor etter å ha seilt en stund i røff sjø. På marinaen i land sa de at dette var ganske vanlig. Synes det høres rart ut. Kunne gått skikkelig dårlig om vi hadde gått for motor når propellen forsvant. Mitt første spørsmål er: er det virkelig vanlig at propeller faller av? Det andre spørsmålet mitt er om hvordan jeg kan komme rimelig ut av det, feks å få tak i en rimelig propell snarest (gjerne brukt) da båten nå ligger landfast i gjestehavn i Strømstad? Kan opplyse at propellen som satt på seilbåtdrevet var en 2 bladet fast propell. Mitt tredje spørsmål er: falt propellen av fordi vi seilte lenge i røff sjø med fast propell og ville en foldepropell tålt seilingen bedre?

Jeg har mistet en nesten ny foldepropell selv engang. Kan ikke skylde på noen annen enn meg selv siden jeg monterte den selv.  :blush:  

Ellers mister man vel ikke propell i fart fremover mens motoren går siden den skyver seg "oppover" mot akslingen mens den sørger for fremdrift. Man mister de under seiling eller ved bakking.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

"Ganske vanlig" er å dra strikken V E L D I G langt men det kan skje. Med propell som står på kon kan det være så enkelt at et lite sandkorn, malingsflak e.l. har kommet mellom ved montering av propellen. Etter litt tid knuses forurensingen og propellen er løs.

Et godt triks er å først av alt være sikker på at aksel og propell er helt fri for partikler. Setter en propellen inn på akslingen skal den hugge fast og være litt vanskelig å få av igjen. Hugger den ikke kan der være noe mellom. Ser det greit ut, ta propellen av igjen og varm den 30-40 grader over omgivelsestemperatur og smekk den på den kalde akslingen så sitter den som et skudd.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Denne propellen satt på splines så der er det vel en mutter og splint sombør holde det på plass vil jeg tro, -og kanskje Locktite i tillegg? Varmemetode høres effektivt ut på aksel med kon. Det jeg håper nå er å få ordnet ny propell uten å bli ribbet slik at jeg kan få båten min hjem til uken.

Vi mistet en tobladet foldepropell under bakking. Den sto på seildrev S120. Heldigvis på relativt grunt vann slik at en dykker fant propellen og mutter senere. I mellomtiden fikk vi låne en trebladet foldepropell og denne "holdt" hele sommeren. Propellene ble byttet på høsten. Den tobladete  var bare satt fast med en stor mutter som det sto en setskrue i. Den trebladete hadde mutter og i stedet for setskrue var det en bolt (8 mm) i tillegg, denne ble låst mot mutteren med et låseblikk. ( et stykke rustfritt blikk som blir banket inntil kantene på mutteren og bolten) Vår tobladete propell ble da modifisert ved at vi boret hull i mutteren og skaffet tilveie bolt og laget låseblikk. dette har nå holdt i tre sesonger. Så har ditt seildrev mulighet for bolt er det bare å "modifisere" evt ny propell dersom den ikke at er med bolt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...