Jump to content

Hvor lang tid kan man regne med at tekniske installasjoner varer?

KongKing

Recommended Posts

Hei.

Hvor lenge kan man regne med at tekniske installasjoner fungerer? Vet det kan være avhengig av vedlikehold og/eller flaks, men vil man si at f.eks en 10 år gammel ankervinsjmotor fort har kommet til slutten av sin levetid. Hva med baugpropell? Dieselvarmer må vel rengjøring med jevne mellomrom? Gassanlegg skal vel skiftes slanger relativt ofte? Generator for kjøleboks som er 8 år gammel?

Poenget er å vurdere pris ved kjøp av båt som har en del utstyr, men der utstyret f.eks er 5-10-15 år gammelt. Det blir jo noen kroner om man raskt må bytte vinsj eller pysevisp...

Men det er vel dette som er en bruktbåtkjøpers sjansespill... ?

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)

Hvor lang er en hyssing?

Med godt vedlikehold og lite bruk kan stort sett det meste holde i mange år. Det hele avhenger av hvordan utstyret har blitt brukt og behandlet. 

Når det er sagt er det jo enkelte deler som har en best før dato, slik som gasslanger... 

Tror ikke det er noe fasitsvar på det du spør om. Alt kommer an på hvor og hvordan ting er installert og bruk, samt vedlikehold.

Eksempel. En thruster eller vinsj som står i et tørt og rent miljø, forsiktig brukt og vedlikeholdt/ sprayet med antikorrosjons middel (CRC/WD40 etc) kan fungere og fremstå som nytt etter både 10 og 15 år.

I andre enden av skalaen kan man finne en 5 år gammel båt med vinsj og thruster i fuktig, salt miljø under en luke som er helt irret istykker. Aldri vasket, tørket etc og når båten går i opplag står det halve året i saltos med fuktige tau etc.

Har vært med en kompis som er på båtjakt litt rundt omkring (ca 10 år gamle båter på 45 fot)'og fy f.... så mye missholdte båter som nesten er "brukt opp" som folk vil ha gull og grønne skoger for.

Alle er selvfølgelig "dønn strøkne" og "meget godt holdt" i annonsen...

Mvh. SAP

Enig med sap_2000 Det finnes ikke en fasit. Hvis jeg skal kjøpe båt, bil eller motorsykkel, avhenger det av tilstand, men også om jeg liker eieren som selger saken. Hvis tidligere eier ikke virker å ha peiling i det hele tatt eller har en slaurete holdning styrer jeg unna, uavhengig om alle servicer er fulgt og alt annet bla. bla .bla..

Om utstyret har stått nedsausa i saltlake, så pleier det å synes, enten er det rustent og møkkete, eller nyovermalt for å dekke over gammel moro. Bruk øynene og nesa. Ser det dårlig vedlikeholdt ut, så kan det stemme. Lukter det mugg, så er det fuktig mange steder, også der det burde vært tørt. Er det nyoppusset, så få dokumentasjon på hvordan og hvorfor oppussingen er utført. Godt vedlikeholdte båter trenger ikke generaloppussing!

Aileen ll

På min forrige båt stod det en særs gammel vins, Engbo Dregglett. Tipper den var fra 80-90 tallet. Den stod i et solid vannbad og måtte få seg en overhaling på det lokale vikleverkstedet i byen. Fungerte brillefint når jeg solgte båten for 2 år siden.

I forrige uke plukket jeg ut en maxi32 vinsj fra 2005 (eller det som var igjen av den). Elektromotoren smuldret opp, var som kritt,tæret av saltvann.

Begge disse satt innkapslet i et plastdeksel og er ifølge sleipner ikke meningen at skal sprayes med wd40 eller lignende.

Så jeg vet ikke hva man kan forvente av levetid...

Redigert av Terje_F (see edit history)

Mars 2000 kjøpte vi vår akerwinch brukt. Den bar da preg av å være gammel og velbrukt. Plukket fra hverandre motoren, renset, pleiet, monterte dekselet slik at det ble vanntett. Siden har den stått i baugen. Under dekk styres den av et eldgammelt rele. Alt dette fungerer uten at det har vært plukket på siste 15 år. Baugpropellen bør ha omsorg år om annet, se Hulda-tråden. Sprute noe som helst inn i en slik motor ville jeg ikke gjort. Det klistrer sammen karbonet fra børstene og lager hurtigere krypstrømmer. Lanterner er fra 1999, aldri rørt, sokler satt inn med C4. Skjøtewincher like gamle som båten. Et par av dem mye eldre, er fra en jorden rundt seiler, regattamaskin som heter Endeavorer (eller noe slikt)- en gang på 80-tallet. Motoren er fra 1985, men overhalt. Aggregatet fra midten på 80-tallet. Hos oss holder sakene meget lenge. De får et fornuftig vedlikehold, men blir ikke skrudd i hjel.

Det kommer vel helt an på hva slags installasjon man vurderer.

Snakker vi elektronikk, er det vel mer slik at den teknologiske utviklingen gjør at man får lyst til å bytte utstyret med nytt, før det er "utslitt".

En gammel radar kan virke like lenge som en gammeldags TV antagelig, kanskje lengre. Men i de fleste båter er vel den store klumpen med det lille flimrete displayet skiftet ut for lenge siden?

Mens et gammelt ekkolodd eller fishfinder med sort-hvit skjerm gjør samme nytten fremdeles?

Så spørsmålet er interessant, men man må jo vurdere de tekniske installasjonene hver for seg. Og det er like mange svar som det er forskjellig slags utstyr.

Jeg synes det var interessant å lese om forskjellige erfaringer med holdbarheten av f.eks. ankervinsjer. Dette er utsatte komponenter.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Alt kommer an på  miljøet Baugvinsjen holdt bare i 37 år med "feil design ", feila er rettet opp på den nye så den nye bør holde i 100 år.

http://www.lofrans.com/product.php?id=12&categoryId=3

Engbo akter fra 92 mulig jeg må skifte et rele, har overhalt releet, to nye fra China er på vei kr 240 for begge fraktfritt.

Autopilot skiftet etter 33 år samme med vindmåler, logg og ekklodd

Men så var alt mer solid laget før.

Optimus komfyr med hurtigbrennere virker enda, men er erstattet med gass.

Samme med kjøleskapet ble byttet med et større.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...