kjonix Startet 24.Mai.2015 Del på Facebook Startet 24.Mai.2015 (redigert) Jeg har en Sea Ray Sundancer 290 utstyr m/Yanmar 6LP og Bravo II drev. Motor er 2008 modell, drev og transom 2011. I går lå jeg i ca 24 knop hvor båten begynte å "lugge" litt. Jeg reduserte gasspådraget umiddelbart. Kunne kjøre kort tid i sakte fart før jeg mistet giret totalt - både forover og bakover. Det hele endte med bistand fra Redningsskøyta. Siden det er pinse og alle verksteder er stengt, prøver jeg meg med et innlegg her for å kanskje komme nærmere en diagnose. Forslag mottas med takk! Redigert 24.Mai.2015 av kjonix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 24.Mai.2015 Del på Facebook Svart 24.Mai.2015 (redigert) Tror nok at den diagnosen først går ut på å rotere propellen med giret i fri, og høre etter rare lyder eller unormal/ujevn motstand... Redigert 24.Mai.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
kjonix Svart 24.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2015 (redigert) Har forsøkt - ingen rare lyder eller motstand, men propell roterer også i gir (naturlig nok gitt problemene). Har demontert girwire for å forsikre meg om at det ikke er problem med vandring/justering. Redigert 24.Mai.2015 av kjonix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjonix Svart 24.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2015 Båten har nettopp fått montert ny transom (brukt 2011 modell) som en følge av lekkasje. Dette er utført på profesjonelt båtverksted. - Lurer veldig på om problemene kan ha noe med dette å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Redman Svart 24.Mai.2015 Del på Facebook Svart 24.Mai.2015 Har selv opplevd dette en gang(Mercruiser Alpha one). Da viste det seg at det ikke hadde vært nok olje i drevet. Kondrevene i toppen var helt slipt ned. Høres litt dramatisk ut dette, så håper ikke dette har skjedd hos deg. Sitér dette innlegget Link to post
kjonix Svart 24.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2015 Reservoartanken i motorrommet har riktig nivå. Kan det fortsatt være at selve drevet har gått med for lite olje? Sitér dette innlegget Link to post
Båtsjef Svart 24.Mai.2015 Del på Facebook Svart 24.Mai.2015 Tanken inne etterfyller i drevet,du får alarm ved lavt nivå i tanken.Eller beholder er riktig benevnelse. Sitér dette innlegget Link to post
Spannerman Svart 24.Mai.2015 Del på Facebook Svart 24.Mai.2015 Mener du at du kan rotere propell i begge retning når drevet er i gir? propell skulle kun rotere i ein retning når drev er i gir. Hvis den rotere i begge retning jeg tror at problemet ligger ved kon i øvervekselhus, og det betyr at den må inn til verkstedet. Det enest andre feil kan vær at splines eller gummi på demper plater på svinghjulen er odelagt, aksling fra drevet som kom inn gjennom transom skulle rotere med motoren. Sitér dette innlegget Link to post
kjonix Svart 6.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2015 Her er årsaken. Flere som har opplevd dette? Er litt nysgjerrig på hva som kan ha forårsaket dette. https://baatplassen.no/bildearkiv/59/59116/wp_20150603_002.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Spannerman Svart 6.Juni.2015 Del på Facebook Svart 6.Juni.2015 I alle mine 25 år som Mercruiser og VP mekaniker, har jeg aldri sett denne feil på gir veksler mechanism. Det er altid noe nytt, bra at det er så let å reperare istendenfor bytte evt clutch/kon. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.Juni.2015 Del på Facebook Svart 6.Juni.2015 (redigert) Ikke var den så kjempedyr heller som brukt iallefall http://www.ebay.com/itm/MerCruiser-Bravo-Shift-Yoke-806790/151485680883?_trksid=p2047675.c100011.m1850&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D31356%26meid%3Df1b1bfc37e4a423ba8925b00eb13f219%26pid%3D100011%26rk%3D2%26rkt%3D10%26sd%3D181728112662 Nytt sett http://www.ebay.com/itm/New-Mercury-Mercruiser-Quicksilver-OEM-Part-806552A-1-YOKE-CAM-ASSY-/360984600554 http://www.bravoshop.net/index.php?main_page=product_info&products_id=1076 Redigert 6.Juni.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Chris284 Svart 6.Juni.2015 Del på Facebook Svart 6.Juni.2015 Hvilken Bravo II drev er det, standard eller Bravo II X diesel drev ? Det sist nevnte er forsterket en del ting bl.a i de øverste delene. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
kjonix Svart 6.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2015 Dette er X... Dessverre har dette medført skade på kondrev så dette blir ikke billig... Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 6.Juni.2015 Del på Facebook Svart 6.Juni.2015 Jeg har ett sett clutch og gear, men tror det er til 2,20:1, så vil endre utvekslingen. Hvor mange tenner har gearene ? Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
kjonix Svart 6.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2015 Takk, Chris284, men drevet er på verksted nå. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 7.Juni.2015 Del på Facebook Svart 7.Juni.2015 (redigert) Om du må bytte gear også kan du nå endre utveksling om du ikke har rett turtall på motor. Redigert 7.Juni.2015 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
kjonix Svart 7.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2015 Noen tanker om årsak? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 7.Juni.2015 Del på Facebook Svart 7.Juni.2015 Jeg har heller aldri sett at skiftegaffelen har brukket på den måten før, og kan ikke finne noe i bulletins, manualer eller på nett som tilsier at det er noe problem. Det er jo ikke noe belastning der som skulle kunne føre til et slikt brudd, men ting kan gå stykker, noen ganger uten særlig god forklaring. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.