beauty of aqua Startet 24.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 24.Mai.2015 (redigert) Holder på med endel fornyinger på drivlinjen i en princess 388.Pakkboksen som står i disse båtene er litt spesiell tror jeg.Disse har ett cutlesslager i seg,samt kjøling fra saltvannsiden på motor. jeg har byttet cutlesslageret,men er på jakt etter en ny ring som har som oppgave og fordele kjølevannet.. Legger ved et bilder som kanskje gjør det lettere og forstå Redigert 24.Mai.2015 av beauty of aqua (see edit history) Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
ilebrekke Svart 19.November.2021 Link til dette innlegget Svart 19.November.2021 (redigert) Hei fant du ut hvor du/dere får tak i slik fordelings ring til pakkboksen din? Holder selv på med en P380 og trenger minimum en fordelingsring!!! Redigert 19.November.2021 av ilebrekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 19.November.2021 Link til dette innlegget Svart 19.November.2021 Bygde om på vår Princess med samme pakkbokssystemet. Ønsket et dryppefritt system og valgte derfor "volvokondom" Snu presssylinderen som skal presse mot talgpakningene. Skru den sammen igjen med pakningsmasse imellom. Så har du en flens til å montere volvokondomet. Plastringen lar du være inne i akselgjennomføringen for å fordele vannet til cutlesslageret. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Hulda Svart 19.November.2021 Link til dette innlegget Svart 19.November.2021 Smart løsning @SoBo. Glem for all del ikke vann inn på lager/tetning. Har på hurtiggående båter, uten vanntilførsel, sett at tetningen blir sugd tørr og brenner. Da blir det stor lekkasje. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.November.2021 Link til dette innlegget Svart 19.November.2021 Det var ikke store stubben å feste gummien på. Kan dette være trygt? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
nordan family 27 Svart 19.November.2021 Link til dette innlegget Svart 19.November.2021 Når klemflensen snus, så er det stort område gummien. Gjorde samme øvelsen på min Fairline i 2009. Fin løsning. Fikk også testet hva som skjedde når vanntilførselen ble klemt. Ble veldig varmt, og det kokte ikke i pakkboksen. Så det er ikke å anbefale. Husk å klem på gummien i ny og ne for å slippe ut luft. Det samler seg litt luft i gummien Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.November.2021 Link til dette innlegget Svart 19.November.2021 Da burde man heller kjøpe seg kondom av den typen som har vanntilførsel. Grunnen til at det danner seg luft, er som jeg beskriver over. Hulda går et par år uten å lufte. Lufter hver gang båten blir sjøsatt etter stoffing. Deretter er kondomet glemt. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 19.November.2021 Link til dette innlegget Svart 19.November.2021 (redigert) SoBo skrev for 4 timer siden: Bygde om på vår Princess med samme pakkbokssystemet. Ønsket et dryppefritt system og valgte derfor "volvokondom" Snu presssylinderen som skal presse mot talgpakningene. Skru den sammen igjen med pakningsmasse imellom. Så har du en flens til å montere volvokondomet. Plastringen lar du være inne i akselgjennomføringen for å fordele vannet til cutlesslageret. For å få det inn med teskje.. Hva slags pakningmasse brukte du? Jeg har vannkjøling på pakkbokser i dag, eget inntak fra sjø til hver pakkboks, men ingen retur, vil dette være ok nok kjøling for Volvo kondom eller tilsvarende? Redigert 19.November.2021 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 19.November.2021 Link til dette innlegget Svart 19.November.2021 (redigert) Kondomet blir luftet ved sjøsetting og sjekket et par ganger i sesongen. Vann inn på cutlesslageret i akselgjennomføringen er som før (originalt) og er hentet ifra oljekjøleren til girkassa. Vi ser slangen inn på siden av gjennomføringa. Har kjørt med dette systemet i mer enn fem år uten problemer og uten en dråpe inn via aksel. Har kjørt mer enn to timer i 22-23 knop i ett strekk. Ingen problem. Husker ikke sikkert menn det er mulig jeg brukte Tec7 mellom messingdelene . Limte vel også kondomet fast til stussen . Redigert 19.November.2021 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
nordan family 27 Svart 21.November.2021 Link til dette innlegget Svart 21.November.2021 Mitt fungerte også knirkefritt i over 10 år. Så solgte jeg, så jeg regner med det fortsatt virker fint. Ved luft: jeg fikk litt luft ved hver oppstart av båten, da det kom luftbobler i kjølevannskretsen. Mine giroljekjølere - som var stedet vannet til pakkboksen var før de gikk til pakkboksene - lå akkurat i vannlinjehøyde, og var ca halvfulle med luft hver gang. Og ved oppstart, ble noe av den luften også presset ned i boksen, som jeg luftet ved hver oppstart. Nå gikk ikke min Fairline så fort at den ble sugd tom for vann, men det kan hende så hadde skjedd uten vanntilførselen. Mange har jo en egen liten bunnventil med silen vendt fremover for å sikre vanntilførsel til Volvo-leppene om man ikke har enkelt tilgang på vann fra kjølevannskretsen. Jeg synes dette Volvoleppesystemet var veldig bra. Ikke mange dråpene vann i de årene jeg hadde dette, og de dråpene kom i fra min egen lufteprosess når jeg klemte på dem. Men nå skal vel i prinsippet kondomen skiftes i ny og ne. Det kan jo være en litt omfattende jobb på en akslingbåt med trang tilgang og vanskelig flens mot girkassen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.