Jump to content

Hvor kan jeg skaffe denne delen(pakkboks i princess 388).se bilde

beauty of aqua

Recommended Posts

Holder på med endel fornyinger på drivlinjen i en princess 388.Pakkboksen som står i disse båtene er litt spesiell tror jeg.Disse har ett cutlesslager i seg,samt kjøling fra saltvannsiden på motor.

jeg har byttet cutlesslageret,men er på jakt etter en ny ring som har som oppgave og fordele kjølevannet..

Legger ved et bilder som kanskje gjør det lettere og forstå

bilde

bilde

bilde

Redigert av beauty of aqua (see edit history)

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

• 6 år senere...

Bygde om på vår Princess med samme pakkbokssystemet.

Ønsket et dryppefritt system og valgte derfor "volvokondom"

Snu presssylinderen som skal presse mot talgpakningene. Skru den sammen igjen med pakningsmasse imellom. Så har du en flens til å montere volvokondomet. Plastringen lar du være inne i akselgjennomføringen for å fordele vannet til cutlesslageret.

bilde

bilde

bilde

Når klemflensen snus, så er det stort område gummien.

Gjorde samme øvelsen på min Fairline i 2009. Fin løsning. Fikk også testet hva som skjedde når vanntilførselen ble klemt. Ble veldig varmt, og det kokte ikke i pakkboksen. Så det er ikke å anbefale.

Husk å klem på gummien i ny og ne for å slippe ut luft. Det samler seg litt luft i gummien

SoBo skrev for 4 timer siden:

Bygde om på vår Princess med samme pakkbokssystemet.

Ønsket et dryppefritt system og valgte derfor "volvokondom"

Snu presssylinderen som skal presse mot talgpakningene. Skru den sammen igjen med pakningsmasse imellom. Så har du en flens til å montere volvokondomet. Plastringen lar du være inne i akselgjennomføringen for å fordele vannet til cutlesslageret.

For å få det inn med teskje..

Hva slags pakningmasse brukte du?

Jeg har vannkjøling på pakkbokser i dag, eget inntak fra sjø til hver pakkboks, men ingen retur, vil dette være ok nok kjøling for Volvo kondom eller tilsvarende?

Redigert av Førstefender (see edit history)

Kondomet blir luftet ved sjøsetting og sjekket et par ganger i sesongen.  Vann inn på cutlesslageret i akselgjennomføringen er som før (originalt) og er hentet ifra oljekjøleren til girkassa. Vi ser slangen inn på siden av gjennomføringa.  Har kjørt med dette systemet i mer enn fem år uten problemer og uten en dråpe inn via aksel.  Har kjørt mer enn to timer i 22-23 knop i ett strekk. Ingen problem.

Husker ikke sikkert menn det er mulig jeg brukte Tec7 mellom messingdelene . Limte vel også kondomet fast til stussen .

Redigert av SoBo (see edit history)

Mitt fungerte også knirkefritt i over 10 år. Så solgte jeg, så jeg regner med det fortsatt virker fint. Ved luft: jeg fikk litt luft ved hver oppstart av båten, da det kom luftbobler i kjølevannskretsen. Mine giroljekjølere - som var stedet vannet til pakkboksen var før de gikk til pakkboksene - lå akkurat i vannlinjehøyde, og var ca halvfulle med luft hver gang. Og ved oppstart, ble noe av den luften også presset ned i boksen, som jeg luftet ved hver oppstart. Nå gikk ikke min Fairline så fort at den ble sugd tom for vann, men det kan hende så hadde skjedd uten vanntilførselen. Mange har jo en egen liten bunnventil med silen vendt fremover for å sikre vanntilførsel til Volvo-leppene om man ikke har enkelt tilgang på vann fra kjølevannskretsen.

Jeg synes dette Volvoleppesystemet var veldig bra. Ikke mange dråpene vann i de årene jeg hadde dette, og de dråpene kom i fra min egen lufteprosess når jeg klemte på dem.

Men nå skal vel i prinsippet kondomen skiftes i ny og ne. Det kan jo være en litt omfattende jobb på en akslingbåt med trang tilgang og vanskelig flens mot girkassen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...