Jump to content

Fjernstyrte seilbåter - kjøreregler


Bitteliten

Recommended Posts

Vi har - til stor glede - fått et par ivrige personer som har fjernstyrte seilbåter i havna vår. Dette ser veldig morro ut - og det er morro å se de konkurrere mot hverandre. Det ser faktisk så morro ut at jeg har begynt å tenke litt på dette....

 

I helgen kom jeg oppi en litt "trang" situasjon der jeg på vei ut av havna i litt sidevind plutselig oppdaget disse to båtene midt i leia ut av havna. Det er ikke mye manøvreringsrom akkurat der (kommer ut av en 90 graders sving - og det er ca 8 meter bredt i leia ut av havna - med båter på begge sider).

 

Da ble jeg i tvil om hva jeg skulle gjøre. Om jeg endrer kurs kommer jeg nære andre båter - og står jeg på kursen kommer jeg veldig nære de "to små". Resultatet var at begge de fjernstyrte båtene vek unna ved å slå inn mot brygga - men de var ikke langt unna oss. Og de klarte å skape litt hjertebank hos meg.

 

Har jeg på noen som helst måte plikt til å vike eller rett til å stå på min kurs i en slik situasjon? Og hvilke hensyn bør disse ivrige seilerne vise overfor "virkelige" båter?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har sansen for radiostyrt leketøy, men det vil vel være naturlig at de radiostyrte innretter seg etter "forbildene" og ikke omvendt. Hvis jeg måtte velge mellom å kjøre på en modellbåt til 5000,- eller en 30 foter til 1000000,- ville ikke valget vært vanskelig.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei.

Er selv medlem av VMBK og jeg tror ikke du finner noen av klubbens 47 medlemmer som vil sloss i en sådan stund. Nei, vi bruker paragraf nr 2, som sier at man skal gjøre alt man kan for å unngå kollisjon med annet fartøy.

 

Hilsen en som aldri blir for gammel til å leke.

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Er nok best å vike for disse, Bitteliten.. :nono:

 

Hvis ikke kommer jeg å bomber deg med denne... :cool:

 

Bilde

 

Bilde

 

Fra spøk til revolver:

 

Vil jo tro at det er i modellseilbåtkapteinenes beste interesse å vike for deg. 5 kg. modellpinnebåt mot 5 tonn er jo litt for rått parti :sailing:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Modellbåter er nok ikke "fartøy" i sjøveisreglenes forstand. Dermed kan de ikke påberope seg hverken vikeplikt eller andre rettigheter.

Dette er nok modelleierne meget klar over, så de har nok sine gode grunner til oftest å operere på små innsjøer og andre steder uten "kjempesvære" båter på 15-20-30 fot og enda mer.

 

Men kjekt, det må det absolutt være - jeg har selv en påbegynt slepebåtmodell i kjelleren.....

 

Jeg satser på sunn fornuft fra begge sider og ønsker lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Er nok best å vike for disse, Bitteliten.. :nono:

 

Hvis ikke kommer jeg å bomber deg med denne... :cool:

Bilde

 

Bilde

Jeg er vokst opp med F16 og F5 brøl over hodet dagen lang, så om du tar deg en tur innom hadde det fremkalt gode minner. Men helt OT - hva slags fremdriftssystem har du på flyet? Har aldri hørt om "mini jet" motorer - ser heller ikke noen flammer fra etterbrennerne.. Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er vokst opp med F16 og F5 brøl over hodet dagen lang, så om du tar deg en tur innom hadde det fremkalt gode minner. Men helt OT - hva slags fremdriftssystem har du på flyet? Har aldri hørt om "mini jet" motorer  - ser heller ikke noen flammer fra etterbrennerne..

<{POST_SNAPBACK}>

Jo da. Mini turbinmotorer finnes. De fleste har til og med full Autostart.

 

Flyet er drevet av turbinmotor som skyver 13,5 kg statisk ved 122.000 O/min. Tomgang er 32.000 O/min. Diameteren på motoren er 115 mm, og veier ca 1,2 kg. uten elektronikken. Eksostempen er 550 til max 800 grader ved start up.

 

Drivstoffet er Jet A1 eller parafin, og motoren har et forbruk på 4,5 dl./ min på full throttle. Flyet på bildet har i overkant av 4 liter i tankene ved take off. Flyet veier ca. 14 kg pluss fuel, og er 220 cm lang. Toppfart er i overkant av 300 km/t. De raskeste gjør opptil 450...

 

Definitivt en sykdom på lik linje med mange sitt forhold til båt... :crazy:

 

Her er et bilde av motorinsallasjonen

 

Bilde

 

Og et av motoren..

 

Bilde

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Nei ikke nå 

 

Den i kjelleren er den gamle hollandske storheten "ZWARTE ZEE" fra Billing Boats - noe jeg begynte på ca 1971, da jeg bodde alene på hybel og ikke hadde alt mulig annet som la beslag på fritiden

 

Artig det der Poseidon; har samme båten selv, riktignok påbegynt noen år senere, da med min far som hovedbygger og meg selv i mye mindre utgave som reder og bivåner. Senere har jeg overtatt, men ikke fullført.

Oso

Link to post
Share on other sites

Artig det der Poseidon; har samme båten selv, riktignok påbegynt noen år senere, da med min far som hovedbygger og meg selv i mye mindre utgave som reder og bivåner. Senere har jeg overtatt, men ikke fullført.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Har oxo ett påbegynnt Billingboat skrov liggande i Bokhyllan HMS FALKEN byggstart ca 1984 :rolleyes:

 

( har en ikke påbegynnt byggsats av GJØA, samt skulle vilja bygga COLIN ARCHERN........ :lol: )

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Og her i kjelleren et sted står en nesten halvferdig Colin Archer. Påbegynt i 1983 av undertegnede. Lagt "på hylla" da ungene begynte å komme til verden. Syntes jeg aldri fikk tid til å fortsette, og siden har jeg flyttet skroget med meg x-antall ganger til hit vi bor nå. Lurer på når dette arbeidet skal plukkes frem igjen :confused:

Link to post
Share on other sites

Har oxo ett påbegynnt Billingboat skrov liggande i Bokhyllan    HMS FALKEN    byggstart ca 1984  :rolleyes:

 

( har en ikke påbegynnt byggsats av  GJØA,  samt skulle vilja bygga COLIN ARCHERN........ :lol: )

<{POST_SNAPBACK}>

Får slenge meg med i rekken og fortelle at jeg har en påbegynt "Norske Løve" fra Billing Boats i kjelleren samt en ikke påbegynt "Drake" fra samme produsent. Men jeg kan også skryte av å ha en modellbåt JEG HAR klart å få ferdig, nemlig "Lille Dan", også fra Billing Boats.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Får slenge meg med i rekken og fortelle at jeg har en påbegynt "Norske Løve" fra Billing Boats i kjelleren samt en ikke påbegynt "Drake" fra samme produsent. Men jeg kan også skryte av å ha en  modellbåt JEG HAR klart å få ferdig, nemlig "Lille Dan", også fra Billing Boats.

<{POST_SNAPBACK}>

Og andre av oss er småbarnsforeldre, og bygger båter i Lego... :wink:
Link to post
Share on other sites

Hehe - modeller er ikke å forakte, hadde selv en slepebåt innimellom modellflyene for haugevis av år siden. Det kom godt med første gangen jeg var skipper for alvor! Det gikk helt strålende - tok bare et par dager å få full kontroll, det er jo de samme forhold og regler...

 

Har starta på flylappen også - det var skikkelig kick å ha stikka hele turen minus take-off og siste leggen før landing...

 

MEN: ingenting er som en real life båttur (eller flytur for den saks skyld...) Derfor blir nok modellfly og båter liggende for min del...

 

Kunne forresten godt tenkt meg et par av de jetmotorene på en bæremeis med rulleskøyter... Gjerne i en skøytetrikoten min, hadde sikkert vakt oppsikt i oslogatene!

 

Det bringer meg over på et avisoppslag jeg husker fra 80-tallet... En fyr i Setesdalen et sted hadde montert en motorsagmotor med propell på en bæremeis... Gjorde opp mot 80 på vanlig sykkel... Og det festligste var dette: han kunne ikke stoppes! Så lenge motoren ikke er fastmontert på selve kjøretøyet så faller det utenfor veitrafikkloven, hehe...

Redigert av hschrde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Får slenge meg med i rekken og fortelle at jeg har en påbegynt "Norske Løve" fra Billing Boats i kjelleren samt en ikke påbegynt "Drake" fra samme produsent. Men jeg kan også skryte av å ha en  modellbåt JEG HAR klart å få ferdig, nemlig "Lille Dan", også fra Billing Boats.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Og andre av oss er småbarnsforeldre, og bygger båter i Lego...  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Vel vel ..... det er en grunn til at de modellene jeg har ikke blir ferdige ...og det er 3 barn med drøye 4 år imellom :crazy: og en orntli båt :cool: som jeg forsøker etter beste evne å bruke mest mulig :yesnod: !

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...