Jump to content

Ingen signal på TV i båten

Ola Viking

Recommended Posts

Vi har nu försökt 1000 ggr för att få TV signal i båten, uten hell.

Någon som kanske har en förmening om vad som kan vara felet?

Vi har en Bavaria 40 från 2012 som levererades klar för TV.

1. Vi har en Triax UFO 100/120 digital antenn.

2. Jag har också hittat en Glomex forsterker inne i ett skap

3. TV är en Grundig 22 VLE 8220 BN (IDTV). Godkänd från RiksTV.

4. RiksTV kortleser.

1. http://www.nexlan.no/antenne-satellitt/antenne-ute/antenne-baat/camp.-triax-ufo-120-digital-26db

Är det något som vi glömt att montera?
Skall Triax också ha ström eller får den ström från Glomex? 

5. Behöver TV en egen antennförstärkare?

Jag kan se att Glomex får ström då det lyser en röd lampa och som blir starkare när jag vrider på vredet.
Har satt den på ca 50% och 100% utan att få in någon kanal.

Någon som har några idéer eller själv haft samma problem och eventuellt hur det blev löst.

Det hade varit väldigt trevligt med TV i båten när det regnar och blåser stiv kuling ute.

Tacksam för all hjälp jag kan få?

Båten ligger i Son om någon har pejling och vill ta turen inom!

Ola

Den Glomex forsterkeren har ikke noe å gjøre i dette bildet da Triax antennen har innebygget god forsterker. Det enkleste er derfor å koble antennen rett til TV'n, men under en forutsetning. TV'n må kunne legge ut driftspenning til antennen. Om din TV kan dette, vet jeg ikke. Kan den det, vil du finne et valg om aktiv eller passiv antenne i menyene for TV'n. Kan TV'n ikke legge ut spenning, må du sette inn den boksen du nevner i punkt 5 mellom antenne og TV. Og obs, TV-forholdene er ikke særlig gode i Son.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei.

Det finns ett valg på TV´n med På/Av av aktiv antenne. 

Den står på På.

Men varför har de monterat en glomex om den inte behövs? Det ser ut som tv kabel går igenom denna boxen.

Är den onödig eller är det den som gör att det inte fungerar.

Jag har sett på dekkning i Son och vid Spa hotellet är det god till mycket god dekkning, men det spelar ingen roll vart vi är. Det är aldrig någon kanal att få in.

Jeg er rimelig sikker på at det er Glomex forsterkeren som er problemet. Den videreformidler nemlig ikke spenningen fra TV'n til antennen. Så ta bort den, koble direkte fra antenne til TV og velg aktiv antenne i menyen. Du kunne også sette inn den spenningsmateboksen mellom Glomex og antennen, men jeg er redd signalet som da blir forsterket både internt i antennen og i Glomex'n ville bli så sterkt af det overstyrer inngangen på TV'n.

Hilsen Lars H.

pt. Fiskebäckskil

mitt webcam

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ok, så det är möjligtvis 5 v spänning som mangler.

Jag kan inte sätta spenningsmeteboksen mellan tv och glomex? (sätta glomex på minimum) Strömmen går inte vidare genom glomex till antenn? 

Det ville vara det enklaste i stället för att montera ner glomex  och sedan koppla ihop antennkabeln. Märkligt att båten blev laverad med glomex om det inte virker.

Så du är i Fiskebäckskil? Då åker du förbi Bovallstrand på väg upp igen. Uppväxt där. 

Å sette spenningsmateboksen mellom TV og Glomex tror jeg nok ikke hjelper. Skulle Glomex'n slippe gjennom spenning fra mateboksen, burde den jo også sluppet gjennom spenningen fra TV'n dersom du setter den til aktiv antenne. Noen av Triax sine antenner har en rød lysdiode på undersiden som skal lyse når den får spenning. Har din antenne en slik LED og den ikke lyser, får antennen garantert ikke matespenning.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Det problem kender jeg! Jeg havde en Glomex antenne med den samme forstærker. Antennen døde og jeg skiftede antennen ud med en Triax Ufo. Intet signal.

Så fjernede jeg den gamle Glomex forstærker. Det hjalp ikke.

Så forsøgte jeg uden forstærker men med 5v ud fra TV'et. Heller intet signal. Årsagen var tilsyneladende at jeg har flere TV-stik i båden og spændingen nåede ikke frem til antennen. Endelig købte jeg en forstærker/fordelerboks til Triax-antennen, der giver den spænding. Så kom der lys i dioden på antennen og signal til TV'et

Jeg fik en sådan til 12 v:

http://www.netto-sat.dk/netdel_triax_ifp_502__230___12_volt__2_udgange-p-821.html

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...