Jump to content

KAD32 lekkasje og varmgang

Dynamix

Recommended Posts

Etter å ha satt båten min, en Scand Dynamic 7600 2003 mod med VP Kad32, på vannet og startet opp motoren, merket jeg at det dryppet vann ut ved drivakselen til sjøvannspumpen.  Regner med at akseltetningene er defekt og har derfor bestilt rep-sett.  Vågde meg likevel en tur utpå for å sjekke at alt annet var som det skulle.  Det var det ikke.  Så fort turtallet overstiger ca 1500 omdr og båten går i plan så stiger temp fort og høy temp alarmen går.  Så fort turtallet settes ned så synker temp igjen.  Åpnet motorlokket og tittet ned under fart og så at det lekker ganske godt når turtallet økes, men ikke slik at spruten står. Er denne lekkasjen ved akselen til sjøvannspumpa nok til at motoren går varm ved belastning?  Impelleren i pumpa er ny og sjøvannsfilteret var rent og fint.  Hva er det neste som bør sjekkes dersom temp ikke skyldes lekkasjen rundt pumpeakselen? 

Redigert av Dynamix (see edit history)

Når det lekker der, bør du ikke bruke den noe særlig, det er bare 1 simring mellom vannet og motoroljen såvidt jeg husker.

Når det er sagt må det være noe annet som krøller segmhp temperatur. Impeller, filter, drevet kan være tett osv :-)

Mvh

Windy37gm

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Når det lekker der, bør du ikke bruke den noe særlig, det er bare 1 simring mellom vannet og motoroljen såvidt jeg husker.

Når det er sagt må det være noe annet som krøller segmhp temperatur. Impeller, filter, drevet kan være tett osv :-)

Mvh

Windy37gm

Nei, bruker den ikke før jeg med rimelig sikkerhet har funnet årsaken til ptoblemet.  Akselen til pumpa er ikke i direkte kontakt med motorolje men forbundet til akselen i blokka med en fleksibel kopling, så det skal ikke være noen fare for lekkasjer inn til motoroljen.

Mvh

Windy37gm

Impeller er ny og filteret er sjekket.  Drevet er ikke sjekket skikkelig, det er selvfølgelig en mulig feilkilde..

Hvis pumpa er lik som på KAD43 skal det mye til før sjøvann kommer til motorolja. "Sladrehullet" som er mellom sjøvannsimmerring og motoroljesimmerring drenerer sjøvann før det når olja og visaversa. Vil tro at som nevnt over, at pumpa klarer på et vis å suge falsk luft og dermed får den ikke nok vann gjennom varmeveksleren. Største ulempen med hvor vannet fra lekkende sjøvannspumpe går, er jo dynamoen. Den er plassert like under pumpa.

Hvis du har bestilt original Volvo repsett trenger du ikke tenke på hva fjær-ringen i simmerringen er laget av. Men er det uoriginale simmerringer må du passe på at fjæra er rustfri. Hvis ikke, må du overhale pumpa igjen om to år...

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Varmgang på vei/i plan når annet ser ok ut, er gjerne alustussen på drevet der s-slangen til transom er koblet på. Denne eirer gjerne litt, og sjøvannspumpa suger luft når drevet begynner å komme over vann.

Høres helt typisk ut, da temp normaliserer seg igjen når du drar av til skrogfart og denne stussen kommer under vann igjen.

Bits-skralle med umbrako(4 el. 5mm?) så bytter du denne greit uten å ta av drevet, dop gjerne skruene med tjærespray el.l når du setter de i igjen  :)

Ser omtrent slik ut, sjekk også s-slangen for skader eller aldringstegn.

Til sjøvannspumpa finnes et kit og gode råd her.

Redigert av Kaffelars (see edit history)

Varmgang på vei/i plan når annet ser ok ut, er gjerne alustussen på drevet der s-slangen til transom er koblet på. Denne eirer gjerne litt, og sjøvannspumpa suger luft når drevet begynner å komme over vann.

Høres helt typisk ut, da temp normaliserer seg igjen når du drar av til skrogfart og denne stussen kommer under vann igjen.

Bits-skralle med umbrako(4 el. 5mm?) så bytter du denne greit uten å ta av drevet, dop gjerne skruene med tjærespray el.l når du setter de i igjen  :)

Ser omtrent slik ut, sjekk også s-slangen for skader eller aldringstegn.

Til sjøvannspumpa finnes et kit og gode råd her.

Takk for tips.  Hvis ikke det hjelper å overhale sjøvannspumpa tar jeg opp båten på land og sjekker inntaket og den alustussen på drevet.

Hvis pumpa er lik som på KAD43 skal det mye til før sjøvann kommer til motorolja. "Sladrehullet" som er mellom sjøvannsimmerring og motoroljesimmerring drenerer sjøvann før det når olja og visaversa. Vil tro at som nevnt over, at pumpa klarer på et vis å suge falsk luft og dermed får den ikke nok vann gjennom varmeveksleren. Største ulempen med hvor vannet fra lekkende sjøvannspumpe går, er jo dynamoen. Den er plassert like under pumpa.

Hvis du har bestilt original Volvo repsett trenger du ikke tenke på hva fjær-ringen i simmerringen er laget av. Men er det uoriginale simmerringer må du passe på at fjæra er rustfri. Hvis ikke, må du overhale pumpa igjen om to år...

Takk for tips.  Repkitet er best fra Eurofritid.  Regner med at de lever kompatible deler...

• 2 uker senere...

Da var sjøvannspumpa overhalt og tett, men hjalp ingen ting.  KAD'en går fremdeles varm.... Dette er dermed prøvd:  sjøvannspumpe overhalt (inkl ny impeller), filter rengjort, ferskvann tappet av og systemet gjennomspylt til helt rent vann kommer ut, fylt opp med nytt ferskvann med frost/antikorrosjonsvæske, termostater byttet, sjøvannsinntak renset.  Hva kan det da være?  Noen som har noen ideer?

Som nevnt før - har du sjekket at slangen mellom drevet og transom er tett så du ikke trekker luft når akterspeilet er tørt under fart?

Nei, det er en ting jeg enda ikke har fått sjekket.  Må vel få båten opp på hengeren og sjekke ut dette også, selv om sjøvannstrykket virker bra (løsnet litt på lokker til filterhuset under gange og da stod spruten ut før jeg fikk skrudd igjen...)

Mer mat til emnet :-)

En kamerat hadde tilsvarende problem uten tilsynelatende feil.

Der hadde akselen til sirkulasjonspumpen røket inne ved pumpehjulet.

Du kunne ikke se noe unormalt på utsiden, pumpa var tett ellers og reimhjulet gikk som normalt.

Det enkleste nå er vel kanskje å sjekke at eksosbendet ikke er tett og sjekke vanntilførselen.

Har også hendt at sugeslangen har separert og blære innvendig tetter litt, men da ville den kanskje ikke sugd skikkelig på tomgang som du jo har sjekket.

O-ringen inne i svingaksel til drev skal også være hel/tett for at den skal suge skikkelig i plan. Det pleier å være litt "gummiknirk" når du dreier drevet fra side til side for hånd.

Takk for tips, men hvis det hadde vært lekkasje pga utett lokk så hadde jeg vel sett at det lakk ut sjøvann der?

Jeg regner med at du har sjøvannsfilteret mellom inntaket og motoren? Hvis så er så fungerer det slik at det ikke lekker vann ut men suger luft inn og blander seg med sjøvannet. Dette vil igjen føre til mindre effektivitet på impeller. På min KAMD43 motor opplevde jeg dette og impeller havarerte fullstendig....

Etterpåklokskap: kanskje dette fungere anderledes når du har drev? kan hende det jeg skriver ovenfor ikke stemmer da. Innlegget var godt ment men usikker på om det ble relevant....

Redigert av Gabi (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...