Dynamix Startet 24.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 24.Mai.2015 (redigert) Etter å ha satt båten min, en Scand Dynamic 7600 2003 mod med VP Kad32, på vannet og startet opp motoren, merket jeg at det dryppet vann ut ved drivakselen til sjøvannspumpen. Regner med at akseltetningene er defekt og har derfor bestilt rep-sett. Vågde meg likevel en tur utpå for å sjekke at alt annet var som det skulle. Det var det ikke. Så fort turtallet overstiger ca 1500 omdr og båten går i plan så stiger temp fort og høy temp alarmen går. Så fort turtallet settes ned så synker temp igjen. Åpnet motorlokket og tittet ned under fart og så at det lekker ganske godt når turtallet økes, men ikke slik at spruten står. Er denne lekkasjen ved akselen til sjøvannspumpa nok til at motoren går varm ved belastning? Impelleren i pumpa er ny og sjøvannsfilteret var rent og fint. Hva er det neste som bør sjekkes dersom temp ikke skyldes lekkasjen rundt pumpeakselen? Redigert 24.Mai.2015 av Dynamix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Shaggylaggy Svart 24.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 Kommer det vann ut av eksosen da? første som slår meg er at den suger mye luft dersom den lekker, og derfor får for lite kjøling. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 24.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 Når det lekker der, bør du ikke bruke den noe særlig, det er bare 1 simring mellom vannet og motoroljen såvidt jeg husker. Når det er sagt må det være noe annet som krøller segmhp temperatur. Impeller, filter, drevet kan være tett osv :-) Mvh Windy37gm Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Dynamix Svart 24.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 Kommer det vann ut av eksosen da? første som slår meg er at den suger mye luft dersom den lekker, og derfor får for lite kjøling. Ja, men ikke godt å vurdere om det kommer tilstrekkelig mengde... Sitér dette innlegget Link to post
Dynamix Svart 24.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 Når det lekker der, bør du ikke bruke den noe særlig, det er bare 1 simring mellom vannet og motoroljen såvidt jeg husker. Når det er sagt må det være noe annet som krøller segmhp temperatur. Impeller, filter, drevet kan være tett osv :-) Mvh Windy37gm Nei, bruker den ikke før jeg med rimelig sikkerhet har funnet årsaken til ptoblemet. Akselen til pumpa er ikke i direkte kontakt med motorolje men forbundet til akselen i blokka med en fleksibel kopling, så det skal ikke være noen fare for lekkasjer inn til motoroljen. Sitér dette innlegget Link to post
Dynamix Svart 24.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 Når det lekker der, bør du ikke bruke den noe særlig, det er bare 1 simring mellom vannet og motoroljen såvidt jeg husker. Når det er sagt må det være noe annet som krøller segmhp temperatur. Impeller, filter, drevet kan være tett osv :-) Mvh Windy37gm Impeller er ny og filteret er sjekket. Drevet er ikke sjekket skikkelig, det er selvfølgelig en mulig feilkilde.. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 24.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 Fårn luft nok? Det lille spjeldet etter luftfilteret, det er løst og fint? Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Dynamix Svart 24.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 Fårn luft nok? Det lille spjeldet etter luftfilteret, det er løst og fint? Det har jeg ikke sjekket.... Takk for tips :-) Noe annet jeg kan sjekke? Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 24.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 (redigert) Hvis pumpa er lik som på KAD43 skal det mye til før sjøvann kommer til motorolja. "Sladrehullet" som er mellom sjøvannsimmerring og motoroljesimmerring drenerer sjøvann før det når olja og visaversa. Vil tro at som nevnt over, at pumpa klarer på et vis å suge falsk luft og dermed får den ikke nok vann gjennom varmeveksleren. Største ulempen med hvor vannet fra lekkende sjøvannspumpe går, er jo dynamoen. Den er plassert like under pumpa. Hvis du har bestilt original Volvo repsett trenger du ikke tenke på hva fjær-ringen i simmerringen er laget av. Men er det uoriginale simmerringer må du passe på at fjæra er rustfri. Hvis ikke, må du overhale pumpa igjen om to år... Redigert 24.Mai.2015 av Kjetil1 (see edit history) Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Kaffelars Svart 24.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 (redigert) Varmgang på vei/i plan når annet ser ok ut, er gjerne alustussen på drevet der s-slangen til transom er koblet på. Denne eirer gjerne litt, og sjøvannspumpa suger luft når drevet begynner å komme over vann. Høres helt typisk ut, da temp normaliserer seg igjen når du drar av til skrogfart og denne stussen kommer under vann igjen. Bits-skralle med umbrako(4 el. 5mm?) så bytter du denne greit uten å ta av drevet, dop gjerne skruene med tjærespray el.l når du setter de i igjen :) Ser omtrent slik ut, sjekk også s-slangen for skader eller aldringstegn. Til sjøvannspumpa finnes et kit og gode råd her. Redigert 24.Mai.2015 av Kaffelars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dynamix Svart 25.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2015 Varmgang på vei/i plan når annet ser ok ut, er gjerne alustussen på drevet der s-slangen til transom er koblet på. Denne eirer gjerne litt, og sjøvannspumpa suger luft når drevet begynner å komme over vann. Høres helt typisk ut, da temp normaliserer seg igjen når du drar av til skrogfart og denne stussen kommer under vann igjen. Bits-skralle med umbrako(4 el. 5mm?) så bytter du denne greit uten å ta av drevet, dop gjerne skruene med tjærespray el.l når du setter de i igjen :) Ser omtrent slik ut, sjekk også s-slangen for skader eller aldringstegn. Til sjøvannspumpa finnes et kit og gode råd her. Takk for tips. Hvis ikke det hjelper å overhale sjøvannspumpa tar jeg opp båten på land og sjekker inntaket og den alustussen på drevet. Sitér dette innlegget Link to post
Dynamix Svart 25.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2015 Hvis pumpa er lik som på KAD43 skal det mye til før sjøvann kommer til motorolja. "Sladrehullet" som er mellom sjøvannsimmerring og motoroljesimmerring drenerer sjøvann før det når olja og visaversa. Vil tro at som nevnt over, at pumpa klarer på et vis å suge falsk luft og dermed får den ikke nok vann gjennom varmeveksleren. Største ulempen med hvor vannet fra lekkende sjøvannspumpe går, er jo dynamoen. Den er plassert like under pumpa. Hvis du har bestilt original Volvo repsett trenger du ikke tenke på hva fjær-ringen i simmerringen er laget av. Men er det uoriginale simmerringer må du passe på at fjæra er rustfri. Hvis ikke, må du overhale pumpa igjen om to år... Takk for tips. Repkitet er best fra Eurofritid. Regner med at de lever kompatible deler... Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 25.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2015 Drevet kan stakes oppp "undenifra" med en utrettet "sånn-malerullhåndtak", type liten. Det er et hull der. Ulempen er jo all den dritten som ikke falles ned av seg selv, havner i filteret :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Dynamix Svart 25.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2015 (redigert) Drevet kan stakes oppp "undenifra" med en utrettet "sånn-malerullhåndtak", type liten. Det er et hull der. Ulempen er jo all den dritten som ikke falles ned av seg selv, havner i filteret :-) Da prøver vi malerrullhåndtak-metoden først :-) takk igjen for tips Redigert 25.Mai.2015 av Dynamix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dynamix Svart 8.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2015 Da var sjøvannspumpa overhalt og tett, men hjalp ingen ting. KAD'en går fremdeles varm.... Dette er dermed prøvd: sjøvannspumpe overhalt (inkl ny impeller), filter rengjort, ferskvann tappet av og systemet gjennomspylt til helt rent vann kommer ut, fylt opp med nytt ferskvann med frost/antikorrosjonsvæske, termostater byttet, sjøvannsinntak renset. Hva kan det da være? Noen som har noen ideer? Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 8.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2015 Vanninntaket i drevet? Sitér dette innlegget Link to post
Dynamix Svart 8.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2015 Vanninntaket i drevet? Sjekket, sjøvannstrykket virker ok... Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 8.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2015 Som nevnt før - har du sjekket at slangen mellom drevet og transom er tett så du ikke trekker luft når akterspeilet er tørt under fart? Sitér dette innlegget Link to post
Dynamix Svart 8.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2015 Som nevnt før - har du sjekket at slangen mellom drevet og transom er tett så du ikke trekker luft når akterspeilet er tørt under fart? Nei, det er en ting jeg enda ikke har fått sjekket. Må vel få båten opp på hengeren og sjekke ut dette også, selv om sjøvannstrykket virker bra (løsnet litt på lokker til filterhuset under gange og da stod spruten ut før jeg fikk skrudd igjen...) Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 Sjekk eksosbendet,det kan gro igjen,så motoren ikkje får kvitta seg med kjølevatnet. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 10.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2015 (redigert) Nytt lokk til sjøvannsfilteret? Det er en drittkonstruksjon, og må draes til så du ser mannen med ljåen :-) mvh Windy37gm (med 2 sånne lokk og alltid 1 i reserve i båten) Redigert 10.Juni.2015 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
SvartRøyk Svart 10.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2015 Mer mat til emnet :-) En kamerat hadde tilsvarende problem uten tilsynelatende feil. Der hadde akselen til sirkulasjonspumpen røket inne ved pumpehjulet. Du kunne ikke se noe unormalt på utsiden, pumpa var tett ellers og reimhjulet gikk som normalt. Det enkleste nå er vel kanskje å sjekke at eksosbendet ikke er tett og sjekke vanntilførselen. Har også hendt at sugeslangen har separert og blære innvendig tetter litt, men da ville den kanskje ikke sugd skikkelig på tomgang som du jo har sjekket. O-ringen inne i svingaksel til drev skal også være hel/tett for at den skal suge skikkelig i plan. Det pleier å være litt "gummiknirk" når du dreier drevet fra side til side for hånd. Sitér dette innlegget Link to post
Dynamix Svart 10.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2015 Nytt lokk til sjøvannsfilteret? Det er en drittkonstruksjon, og må draes til så du ser mannen med ljåen :-) mvh Windy37gm (med 2 sånne lokk og alltid 1 i reserve i båten) Takk for tips, men hvis det hadde vært lekkasje pga utett lokk så hadde jeg vel sett at det lakk ut sjøvann der? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 10.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2015 Joda, glemte det var trykksiden. Tenkt suging av falsk luft :-) Ser du på nåla at tempen går opp, eller går temp alarmen? Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Gabi Svart 10.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2015 (redigert) Takk for tips, men hvis det hadde vært lekkasje pga utett lokk så hadde jeg vel sett at det lakk ut sjøvann der?Jeg regner med at du har sjøvannsfilteret mellom inntaket og motoren? Hvis så er så fungerer det slik at det ikke lekker vann ut men suger luft inn og blander seg med sjøvannet. Dette vil igjen føre til mindre effektivitet på impeller. På min KAMD43 motor opplevde jeg dette og impeller havarerte fullstendig.... Etterpåklokskap: kanskje dette fungere anderledes når du har drev? kan hende det jeg skriver ovenfor ikke stemmer da. Innlegget var godt ment men usikker på om det ble relevant.... Redigert 10.Juni.2015 av Gabi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.