Jump to content

KAD32 lekkasje og varmgang

Dynamix

Recommended Posts

Takk for tips, men hvis det hadde vært lekkasje pga utett lokk så hadde jeg vel sett at det lakk ut sjøvann der?

Joda, glemte det var trykksiden. Tenkt suging av falsk luft :-)

Ser du på nåla at tempen går opp, eller går temp alarmen?

Ja, nåla stiger fort oppover til over kokepunktet når båten går over i plan, og alarmen går også.  Når jeg så setter ned turtallet og frikobler til båten legger i ro går temp rask ned i 30-40 grader selv om turtallet økes til over det som får båten i plan når drevet er koplet inn...

Uansett, i morgen skal båten opp på hengeren. Da får jeg sjekket om den suger luft gjennom s-slangen eller om noe blokkerer innsuget på drevet.

Jeg regner med at du har sjøvannsfilteret mellom inntaket og motoren? Hvis så er så fungerer det slik at det ikke lekker vann ut men suger luft inn og blander seg med sjøvannet. Dette vil igjen føre til mindre effektivitet på impeller. På min KAMD43 motor opplevde jeg dette og impeller havarerte fullstendig....

Etterpåklokskap: kanskje dette fungere anderledes når du har drev? kan hende det jeg skriver ovenfor ikke stemmer da. Innlegget var godt ment men usikker på om det ble relevant....

På KAD32 sitter sjøvannsfilteret etter sjøvannspumpa så jeg hadde nok sett det fort hvis lokket ikke hadde vært skrudd tett igjen, men takk for svar likevel.

S-slangen vil etter hvert delaminere innvendig. Dette vil si at gummien innvendig i slangen løsner med det resultat at slangen suges sammen når motoren får opp turtallet. Dette gir symptomer tilsvarende det du beskriver. Bytt s-slangen (og gjerne slangestussen på drevet også om denne er tæret) når du har båten på land, så er du sikker på at du ikke får problemer grunnet disse de nærmeste årene.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

• 1 år senere...

Ser at jeg glemte å skrive løsningen på problemet etter at jeg fant ut av det i fjor.  Tok opp båten på henger og så med en gang at s-slangen ikke var satt på stussen på drevet etter forrige konservering (av de som tok høstkonserveringen) .  Sjøvannspumpen har dermed sugd luft med en gang den gikk opp i plan...  Takk for alle gode forslag!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...