Jump to content

Mercruiser 1,7 TDI lekker kjølevann i motorrommet..


innaskjærs

Recommended Posts

Båten er pusset, rubbet og polert etter alle kunstens regler. I dag byttet jeg olje på motor og drev. Så var det den store testen - Starter den? Jada, på første slaget. En liten sjekk utvendig og innvendig mens motoren går ( testet på land med påmontert kjøleklokker). Så kom den en mild fortvilelse. Innvendig i motorrommet, på høyre side langt nede (nesten nederst) på motoren pipler det kjølevann ned i kjølsvinet. Det er vann. (Ikke kjølevæske). Litt trangt er det der også. så jeg måtte dukke langt ned med speil for å se i vinkel. Finner umiddelbart ingen løse plugger eller lignende.

 

Er det noen smarte sjeler der ute som kan forbarme seg over dette, og kanskje til og med kan ha et forslag til årsak og løsning....?

Sjøsyk

Link to post

Det er jo umulig å si så veldig mye, du må nesten få kommet til på et vis og se hvor det lekker, dersom det er sjøvann så er det jo begrenset til det systemet.

 

Det meste av kjølesystemet på den motoren blir vel på babord side og foran, så er spørsmålet hvilken side du mener er høyre, men det er vel styrbord ?

Link to post

Aha, på babord side, langt bak, ligger sjøvannsinntaket til motoren, der hvor slangen fra sjøvannsinntaket i drevet e.l. er koblet til. Dette er nesten helt bak ved svinghjulet, og jeg ville tippe det lekker rundt det området, det sitter også en tappeplugg for sjøvannssystemet rett under inntaket, og rett over sitter intercooleren og eksosmanifolden.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Hmm, høres logisk ut, men synes lekkasjen kommer fra omtrent midt på motoren. Kan det være noe der tro? Håper for guds skyld det ikke er frostspreng :clap: ...men er ikke sjøvannet og drevet selvdrenerende. Kjørte i fjor høst også igjennom med ferskvann...uten at det skulle bety noe for diagonosen..

Sjøsyk

Link to post

Oops, hvis den har kun hadde ferskvann over vinteren så er det stor risiko for frostskade som den fryser langt før sjøvann. Som andre har sagt du MÅ tapper for sjøvann ellers mye enkler og trygg kjøre motoren med ferskvann og etterpå med 50/50 blanding av vann og frostvæske for å ungå frostspreng.

Link to post

Jeg hadde samme problemet på min Mercruiser 1.7 TDi, hadde ikke fått ut alt ferskvannet fra kjølekretsen (sjøvannskretsen) før jeg satte båten bort for vinteren, fikk samme feilen som du.
Lærte i ettertid at det er en tappeplugg (sinkplugg) på intercooleren som må dreneres før den settes bort, ellers legger det seg en fin dam i intercooleren som fryser og sprekker.
Jeg klarte å reparere min med metall på boks, har kjørt 2 sesonger med det slik og det ser ut til å holde.
Men være nøye når du setter sammen intercooleren igjen (den deles lagvis), får du lekkasje der går det sjøvann rett inn i innsuget...

Link to post

Jeg har kuns kjørt igjennom systemet med ferskvann etter endt sesong de siste 5 årene uten å få problemer

I år har det vært mild vinter med lite kulde, så rart at det eventuelt skulle skje nå. Har nå skrudd til alle klemmer som er mulig å stramme på, også kjølevannslangen inn til motoren, men lekker fortsatt. Ser ut til at det kommer fra motoren langt nede og omtrent midt på .- akkurat der det er en liten "spalte" i motorblokka...Kan det være noen frostplugg(er) der tro?

Sjøsyk

Link to post

Intercooleren sitter på babord side (av skuta) under varmeveksleren, dvs på høyre side av motor når du står foran motoren og ser ned. For å være sikker..., den sitter på motsatt side av oljefilteret. Den er grei å ta ut med mindre du har et usedvanlig trangt motorrom. Løsne slangeklemmene med vann inn og ut, deretter mener jeg å huske den var boltet i blokka med 4 'store' bolter (kanskje 17 eller 19 mm hode). Kanskje du klarer å reparere det med å lage ei fuge på sprekka og tette fra utsiden. Er ikke så mye trykk der, begrenset hva impelleren klarer å levere.

Link to post

Du ser intercooleren idet du titter ned til høyre, iallfall litt av den, den sitter inntil (under) varmeveksleren. Du må nok ta bort beholderen for kjølevæske og gearolje for å komme til. Er du i tvil er det bare å følge røret som går over motoren og ned (det med label Mercury 1.7 TDI 120 HP ), det er festet i intercooleren.

Fant ikke noe godt bilde, men her ser du iallfall litt av intercooleren

bilde

Link to post

Kjør aldri igjennom ferskvann og sett bort båten for vinteren, det er jo å be om problemer uansett hva slags motor man har, for det sier seg vel selv at det vannet fryser.

Det skal alltid kjøres igjennom rikelig med frostvæske, og jeg pleier å tappe ned det som kan tappes ned etterpå, unntatt lukkede kretser som allerede har frostvæske selvfølgelig, og selv da kommer det gjerne en del klart vann før frostvæsken begynner å renne ut, ettersom det gjerne blir liggende igjen noe vann nederst i kjølekapper, intercoolere, rør og andre steder vann kan samle seg.

 

Jeg ville nok fremdeles anbefale å forsøke å finne lekkasjen mens motoren går i båten, til dels fordi man slipper å demontere ting unødvendig, og til dels fordi det kan være vanskelig å se lekkasjer når man står med delene i hånden, ting utvider seg gjerne ved varmgang osv.

 

Finn frem speil og lommelykter og hva det måtte være, og bruk heller noen timer på feilsøking enn å bare begynne å demontere uten å vite hvor problemet er.

Link to post

I dag fikk jeg ut intercooleren etter mye knoting og skruing....men ut kom den...og hva ser jeg? Jo lokket under på intercooleren hadde en sprekk, sannsynligvis etter kulde. Så Mox !, du var "spot on"

Nå skal jeg få noen til å sveise igjen sprekken, også er sommeren på vannet reddet. Treffer jeg deg på vannet Mox, så river jeg i en øl på deg  :yesnod:  takk til dere andre for kjapp respons og hjelpen til å få lokalisert lekkasjen. Til høsten skal ihvertfall motoren kjøres igjennom med frostvæske..Det er helt sikker ja..

Sjøsyk

Link to post

En annen ting som jeg oppdaget når jeg først hadde intercooleren ute - den var ganske gjengrodd av saltavleiringer. Ikke rart disse motorene ofte går varme. :worry:

Jeg renset varmeveksleren i fjor og den hadde kanskje 45% gjennomstrømning. Etter rens og ny impeller ble den mye snillere på temperaturen under belastning. Blir kanskje enda bedre nå som"cooleren" er "åpnet".. :thumbsdown:

Sjøsyk

Link to post
  • 5 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...