innaskjærs Startet 25.Mai.2015 Del på Facebook Startet 25.Mai.2015 Båten er pusset, rubbet og polert etter alle kunstens regler. I dag byttet jeg olje på motor og drev. Så var det den store testen - Starter den? Jada, på første slaget. En liten sjekk utvendig og innvendig mens motoren går ( testet på land med påmontert kjøleklokker). Så kom den en mild fortvilelse. Innvendig i motorrommet, på høyre side langt nede (nesten nederst) på motoren pipler det kjølevann ned i kjølsvinet. Det er vann. (Ikke kjølevæske). Litt trangt er det der også. så jeg måtte dukke langt ned med speil for å se i vinkel. Finner umiddelbart ingen løse plugger eller lignende. Er det noen smarte sjeler der ute som kan forbarme seg over dette, og kanskje til og med kan ha et forslag til årsak og løsning....? Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
adeneo Svart 25.Mai.2015 Del på Facebook Svart 25.Mai.2015 Det er jo umulig å si så veldig mye, du må nesten få kommet til på et vis og se hvor det lekker, dersom det er sjøvann så er det jo begrenset til det systemet. Det meste av kjølesystemet på den motoren blir vel på babord side og foran, så er spørsmålet hvilken side du mener er høyre, men det er vel styrbord ? Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 25.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2015 Rask respons Lekkasjen er veldig lavt på motoren, og det er sjøvanndelen - babord side... Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
adeneo Svart 25.Mai.2015 Del på Facebook Svart 25.Mai.2015 (redigert) Aha, på babord side, langt bak, ligger sjøvannsinntaket til motoren, der hvor slangen fra sjøvannsinntaket i drevet e.l. er koblet til. Dette er nesten helt bak ved svinghjulet, og jeg ville tippe det lekker rundt det området, det sitter også en tappeplugg for sjøvannssystemet rett under inntaket, og rett over sitter intercooleren og eksosmanifolden. Redigert 25.Mai.2015 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 25.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2015 Hmm, høres logisk ut, men synes lekkasjen kommer fra omtrent midt på motoren. Kan det være noe der tro? Håper for guds skyld det ikke er frostspreng ...men er ikke sjøvannet og drevet selvdrenerende. Kjørte i fjor høst også igjennom med ferskvann...uten at det skulle bety noe for diagonosen.. Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
sap_2000 Svart 25.Mai.2015 Del på Facebook Svart 25.Mai.2015 Sjøvannsystemet er ikke selvdrenerede. Kjørte du ikke gjennom med frostvæskeblanding til slutt? Hvis ikke MÅ systemet tappes ned som beskrevet i boka. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Spannerman Svart 25.Mai.2015 Del på Facebook Svart 25.Mai.2015 Oops, hvis den har kun hadde ferskvann over vinteren så er det stor risiko for frostskade som den fryser langt før sjøvann. Som andre har sagt du MÅ tapper for sjøvann ellers mye enkler og trygg kjøre motoren med ferskvann og etterpå med 50/50 blanding av vann og frostvæske for å ungå frostspreng. Sitér dette innlegget Link to post
Mox1 Svart 25.Mai.2015 Del på Facebook Svart 25.Mai.2015 Jeg hadde samme problemet på min Mercruiser 1.7 TDi, hadde ikke fått ut alt ferskvannet fra kjølekretsen (sjøvannskretsen) før jeg satte båten bort for vinteren, fikk samme feilen som du.Lærte i ettertid at det er en tappeplugg (sinkplugg) på intercooleren som må dreneres før den settes bort, ellers legger det seg en fin dam i intercooleren som fryser og sprekker.Jeg klarte å reparere min med metall på boks, har kjørt 2 sesonger med det slik og det ser ut til å holde.Men være nøye når du setter sammen intercooleren igjen (den deles lagvis), får du lekkasje der går det sjøvann rett inn i innsuget... Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 25.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2015 Jeg har kuns kjørt igjennom systemet med ferskvann etter endt sesong de siste 5 årene uten å få problemer I år har det vært mild vinter med lite kulde, så rart at det eventuelt skulle skje nå. Har nå skrudd til alle klemmer som er mulig å stramme på, også kjølevannslangen inn til motoren, men lekker fortsatt. Ser ut til at det kommer fra motoren langt nede og omtrent midt på .- akkurat der det er en liten "spalte" i motorblokka...Kan det være noen frostplugg(er) der tro? Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
innaskjærs Svart 25.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2015 ....må bare legge til at motoren iallefall gikk som den skulle etter oppstart i dag... Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
Mox1 Svart 25.Mai.2015 Del på Facebook Svart 25.Mai.2015 Lokaliseringen stemmer med plasseringen til intercoolererenDen har samme 'lokket' på undersiden som det du ser på oversiden av dette bildet, mest sannsynlig en liten sprekk i det lokket. Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 25.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2015 Men sitter ikke intercooler på styrbord side av motoren. Jeg har lekkasjenn på babord side, HELT nedert på motoren. Om det skulle være dette lokket som er årsaken, går det ann å reparere uten å ta u motoren? Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
Mox1 Svart 25.Mai.2015 Del på Facebook Svart 25.Mai.2015 Intercooleren sitter på babord side (av skuta) under varmeveksleren, dvs på høyre side av motor når du står foran motoren og ser ned. For å være sikker..., den sitter på motsatt side av oljefilteret. Den er grei å ta ut med mindre du har et usedvanlig trangt motorrom. Løsne slangeklemmene med vann inn og ut, deretter mener jeg å huske den var boltet i blokka med 4 'store' bolter (kanskje 17 eller 19 mm hode). Kanskje du klarer å reparere det med å lage ei fuge på sprekka og tette fra utsiden. Er ikke så mye trykk der, begrenset hva impelleren klarer å levere. Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 25.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2015 Tusen takk for suverent engasjement, Mox 1 og dere andre Jeg får kanskje starte med intercooleren for å se om det er noen sprekker.. Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
innaskjærs Svart 25.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2015 Huff, trangt nede i min Uttern D68. Finnes det noen beskrivelse på hvordan men demonterer intercooler...Er det mye som må demonteres først før man kommer til åstedet...? Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
Mox1 Svart 26.Mai.2015 Del på Facebook Svart 26.Mai.2015 Du ser intercooleren idet du titter ned til høyre, iallfall litt av den, den sitter inntil (under) varmeveksleren. Du må nok ta bort beholderen for kjølevæske og gearolje for å komme til. Er du i tvil er det bare å følge røret som går over motoren og ned (det med label Mercury 1.7 TDI 120 HP ), det er festet i intercooleren.Fant ikke noe godt bilde, men her ser du iallfall litt av intercooleren Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 26.Mai.2015 Del på Facebook Svart 26.Mai.2015 (redigert) Du finner on-line servicemanual her. http://boatinfo.no/lib/mercruiser/manuals/mercruiser29.html#/0 Kapittel 7 er Intercooler. Redigert 26.Mai.2015 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
adeneo Svart 26.Mai.2015 Del på Facebook Svart 26.Mai.2015 Kjør aldri igjennom ferskvann og sett bort båten for vinteren, det er jo å be om problemer uansett hva slags motor man har, for det sier seg vel selv at det vannet fryser. Det skal alltid kjøres igjennom rikelig med frostvæske, og jeg pleier å tappe ned det som kan tappes ned etterpå, unntatt lukkede kretser som allerede har frostvæske selvfølgelig, og selv da kommer det gjerne en del klart vann før frostvæsken begynner å renne ut, ettersom det gjerne blir liggende igjen noe vann nederst i kjølekapper, intercoolere, rør og andre steder vann kan samle seg. Jeg ville nok fremdeles anbefale å forsøke å finne lekkasjen mens motoren går i båten, til dels fordi man slipper å demontere ting unødvendig, og til dels fordi det kan være vanskelig å se lekkasjer når man står med delene i hånden, ting utvider seg gjerne ved varmgang osv. Finn frem speil og lommelykter og hva det måtte være, og bruk heller noen timer på feilsøking enn å bare begynne å demontere uten å vite hvor problemet er. Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 26.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2015 I dag fikk jeg ut intercooleren etter mye knoting og skruing....men ut kom den...og hva ser jeg? Jo lokket under på intercooleren hadde en sprekk, sannsynligvis etter kulde. Så Mox !, du var "spot on" Nå skal jeg få noen til å sveise igjen sprekken, også er sommeren på vannet reddet. Treffer jeg deg på vannet Mox, så river jeg i en øl på deg takk til dere andre for kjapp respons og hjelpen til å få lokalisert lekkasjen. Til høsten skal ihvertfall motoren kjøres igjennom med frostvæske..Det er helt sikker ja.. Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
Mox1 Svart 26.Mai.2015 Del på Facebook Svart 26.Mai.2015 :smiley: Da ordner det seg ! Var ganske sikker i min sak siden jeg gjorde akkurat samme blemma selv for et par år siden... Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 26.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2015 En annen ting som jeg oppdaget når jeg først hadde intercooleren ute - den var ganske gjengrodd av saltavleiringer. Ikke rart disse motorene ofte går varme. Jeg renset varmeveksleren i fjor og den hadde kanskje 45% gjennomstrømning. Etter rens og ny impeller ble den mye snillere på temperaturen under belastning. Blir kanskje enda bedre nå som"cooleren" er "åpnet".. Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
innaskjærs Svart 26.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2015 ....skal til en sveiser i kveld for å ordne sprekken i dekselet... Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
fredde1972 Svart 29.April.2021 Del på Facebook Svart 29.April.2021 Hei @innaskjærs og @Mox1 nå ser det ut til at jeg har fått samme problem som dere. Har dere noen tips når det gjelder demonteringen? Er det bare å ta av slangeklemmene på begge sider og skru ut de fire boltene så kommer den ut av seg selv? Fryktelig trangt i min båt, så takknemlig for all hjelp :) Sitér dette innlegget Link to post
Mox1 Svart 30.April.2021 Del på Facebook Svart 30.April.2021 Nå er det noen år siden jeg hadde denne motoren, men mener å huske dette var alt som må demonteres : - Rør for luft inn / ut - Slanger for sjøvann inn / ut - 4 bolter i blokka Sitér dette innlegget Link to post
fredde1972 Svart 30.April.2021 Del på Facebook Svart 30.April.2021 Takk for svar @Mox1 Fikk den ut og fant samme sprekk som dere. Levert til sveising nå. For neste mann som leser denne tråden så kan jeg informere om at det Mox1 skriver over stemmer. Men i tillegg så sitter intercooleren fast med 3 bolter fra undersiden på den braketten den hviler på. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.